Velká plynová revoluce - alternativní paliva
Velká plynová revoluce 03.10.2005, VÍT SMRČKA ALTERNATIVNÍ PALIVA Na plyn lze
jezdit při stejném komfortu podstatně levněji než na stále dražší benzin či
naftu. Přichází na to čím dál více řidičů a na trhu s palivy se v současnosti
odehrává dosud nevídaná mela. Evropu a s ní i Českou republiku zachvátila
nákupní horečka. Má společné jméno - alternativní paliva. Na přestavbu aut na
plyn jsou pořadníky, sklady prázdné, firmy vyprodány na týdny dopředu a zboží
tohoto druhu nedostatek. Výrobci komponentů nestačí nárůstu zájmu o přestavbu
aut, podobně jako automobilky, které začaly v nedávné minulosti vyrábět auta na
plyn sériově. FIRMÁM JIŽ CHYBÍ MATERIÁL Drastické ceny benzinu, nafty a ještě
horší dlouhodobé výhledy ženou po celé Evropě zájemce do dílen předělávajících
auta na propan-butan (LPG) případně do autosalonů, kde lze vozidla na plyn
koupit již z továrny. V druhém případě se jedná spíše o auta, která jezdí na
zemní plyn (CNG). Zemětřesení zažívá i český trh. "Situace je dramatická, není
materiál, je období konjuktury v celé Evropě," hodnotí situaci spolumajitel
firmy Autogascentrum Strakonice Milan Šmíd. Jeho firma se zabývá dovozem dílů
pro přestavbu aut na LPG. Situaci zkomplikovaly podniky z Polska a Německa
skupující na českém trhu plynové komponenty. Poláci jsou ochotni dát za plynovou
nádrž, která stála tři tisíce, i pět tisíc korun. Do českého pohraničí jezdí
předělavat auta Němci. Pouze za práci bez plynového zařízení platí 200 eur, což
je pětkrát méně než v Německu. "Škemráme o zboží, je to na příděl," potvrzuje
situaci Miloš Vávra z firmy Neptun Harfa v Praze, který vedle toho, že
přestavuje auta, provozuje v Praze-Vysočanech čerpací stanici na LPG. "Přestavba
zaznamenala 200procentní nárůst," upozorňuje také Alexandr Svoboda z Asociace
propan-butan, která sdružuje hlavní distributury tohoto alternativního paliva.
Předpokládá, že dojde také k nárůstu ve spotřebě LPG za letošní rok. LPG: PALIVO
"CHYTRÝCH" LPG je vyráběn především z ropy, vzniká jako jedna frakce při jejím
zpracování. Není proto hlavní a "oficiální" alternativou benzinu a nafty, není
podporován ve vládních programech ani Evropskou unií. Přesto si získal pro
nízkou cenu a dobré vlastnosti oblibu u řidičů. Ještě před pár lety se jako
zbytkový produkt spaloval bez dalšího užitku přímo v rafineriiích. LPG je zatím
podle Svobody dostatek - kromě klasických zdrojů může být evropský trh
dostatečně zásobován z nových rafinerských kapacit na jihu Uralu. Nové terminály
byly postaveny v Černém moři, je připravena dopravní cesta po Dunaji do Maďarska
a dále do Evropy. Na LPG přecházejí nyní majitelé automobilů vyšších tříd, nová
propan-butanová zařízení totiž umožňují montáž do nejmodernějších aut. Neplatí
tak, že propan-butan je "benzinem chudých", jak byl někdy odborníky nazýván,
protože na něj jezdila především starší auta. Nyní se LPG stává palivem
"chytrých", říká o novém vnímání této pohonné hmoty Svoboda. Řidič s ním podle
tohoto pojetí ušetří peníze a zároveň ušetří životní prostředí, které hraje v
životě společnosti stále větší roli. NEJLEVNĚJŠÍ A NEJČISTŠÍ JE STLAČENÝ PLYN
Firem, které předělávají auta na propan-butan, jsou stovky. Horší situace je u
zemního plynu. Těchto firem je na českém trhu jen několik, lze je spočítat
obrazně řečeno na prstech jedné ruky. Přitom stlačený zemní plyn CNG je
dlouhodobě nejlevnější alternativní palivo na domácím trhu. Na několika
čerpacích stanicích, které již byly v Česku postaveny, ho lze koupit i pod 15
korun za kubík, což je ekvivalent litru benzinu. Je také nejčistším palivem - má
výborné ekologické vlastnosti. "Volají nám zákazníci a netuší, že lze jezdit
také na stlačený zemní plyn, chtějí propanbutan," zlobí se Zdeněk Halada,
majitel firmy EkoGasAuto, že pro osvětu se nic v této oblasti nedělá. Před lety
u nás vycházel časopis EkoAuto, který se této problematice věnoval, ten ale již
na trhu není. AUTA NA CNG V PRAZE V něčem má stlačený zemní plyn proti LPG
náskok. Na rozdíl od propan-butanu se jej ujaly automobilky. Téměř každá větší
firma v současnosti zahájila nebo připravuje výrobu vozidel s pohonem na
stlačený, případně zkapalněný zemní plyn. Automobilky vyrobily továrně již
tisíce těchto aut. Poprvé se také představí v Praze. Citroen, Fiat a Opel
předvedou modely s pohonem na stlačený zemní plyn již tento týden na pražském
Autoshow. Tuzemští výrobci osobních aut podle zjištění Profitu s alternativními
palivy zatím nepočítají. Jiná situace je u výrobců autobusů. Firma Irisbus, kam
patří i česká Karosa, dodá do Říma 400 plynových autobusů. Plynový autobus
Citelis nabízí nyní i na českém trhu. V minulých dnech ho představila v
Karlových Varech, kde zastupitelé rozhodli přejít na plynové autobusy. Ty zde
předvedly i další tuzemské firmy Tedom a Ekobus. Zájem o alternativní paliva tak
přináší zajímavé investice. Společnost Tedom nyní připravuje v Třebíči výstavbu
továrny pro plynové autobusy. Investice dosahuje 150 milionů korun. "Továrna by
měla být dokončena ještě v příštím roce, chceme ji otevřít k výročí naší firmy,"
řekl Profitu ředitel Tedomu Josef Jeleček. Ročně plánuje vyrobit 300 plynových
autobusů, z toho asi 50 až 60 pro český trh, ostatní na export. Zaměstnání v
této továrně najde několik stovek lidí. V Třebíči chce mít firma také vlastní
čerpací stanici CNG a autopark 75 osobních aut na stlačený plyn. PODPORA ZE
STRANY EU Nástupu zemního pohonu v dopravě také pomáhá EU, která si přeje snížit
rizika ze závislosti na ropných palivech. Vedle ekonomiky tím řeší ochranu
životního prostředí, zejména ve městech. Do roku 2020 mají alternativní paliva
nahradit asi pětinu ropy. V návaznosti na to česká vláda přijala letos na jaře
významná opatření na podporu zemního plynu v dopravě (Profit č. 29/2005). Na 15
let je garantováno v České republice nezvyšování spotřební daně, investoři mohou
získat podporu na výstavbu čerpacích stanic, dopravci 700 tisíc na nákup
autobusu s plynovým pohonem apod. Zákon o nezvyšování spotřební daně akceleroval
před lety v Německu nástup CNG, kde bylo postaveno již několik stovek čerpacích
stanic na stlačený zemní plyn. Podobný vývoj očekávají experti nyní i v České
republice. *** PŘEDNOSTI LPG (PROPAN-BUTAN) Je nejrozšířenější alternativa k
benzinu a naftě v Evropě. Jedná se o lety osvědčené palivo, na které po světě
jezdí několik milionů automobilů, také v České republice již přes 200 tisíc aut.
Po přechodu od amatérsky prováděných přestaveb k továrním komponentům a k
přestavbám v odborných dílnách se jedná o velmi bezpečné palivo. Čerpat lze LPG
bez problémů, existuje rozsáhlá síť několika stovek pump, staví se další. V
poslední době instalují na pumpách LPG i velké distribuční řetězce působící na
českém trhu, plynové stojany jsou i u pump při dálnicích. LPG je levné palivo,
dlouhodobě se drží na polovině cen benzinu, což umožňuje dobrou návratnost
investice do plynového zařízení. Auto se předěláním na plyn zhodnotí, zvýší se
jeho dojezd, protože benzinový pohon včetně nádrže zůstávají zachovány. U nových
přestaveb na plyn nedochází ke ztrátě výkonu proti benzinovému pohonu a
nezvyšuje se spotřeba paliva. PŘEDNOSTI CNG (STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN) Zemní plyn je
univerzální palivo schopné nahradit paliva z ropy, benzin nebo naftu. V
strategických výhledech Evropy proto má důležitou roli. Měl by jí pomoci v
dopravě snížit závislost na ropě, snížit riziko nedostatku ropy a enormních cen
za benzin a naftu. Je to osvědčené a známé palivo, k dispozici je zemní plyn v
široké míře, většina domácností a firem ho v Evropě využívá již k topení nebo
technologickým účelům. Existuje hustá síť plynovodů, kterou je plyn poměrně
snadno, levně a ekologicky dopravován na místo určení. Naleziště zemního plynu
jsou v jiných oblastech než ropy. Plynu je více, jeho zásoby jsou odhadovány na
200 let, kdežto ropy na 30 až 40 let. Je podstatně levnější než nafta nebo
benzin, proti naftě asi o polovinu. Má také výrazně lepší ekologické
vlastnostni, neobsahuje nebezpečné zplodiny. PODÍL ALTERNATIVNÍCH PALIV NA
SPOTŘEBĚ (podle směrnic EU do roku 2020 v %) Rok biopaliva zemní plyn vodík
celkem 2005 2 - - 2 2010 6 2 - 8 2015 7 5 2 14 2020 8 10 5 23 Pramen: Evropská
komise pro energii a dopravu SROVNÁNÍ EMISÍ AUTOBUSU NA ZEMNÍ PLYN (CNG) A
NAFTOVÉHO V NORMĚ EURO 3 (g/kWh) emise plynový autobus autobus na naftu emise
NOx 2,08 5,00 organické látky (včetně benz(a)pyrenu) 0,00 0,78 CO 0,01 5,40
pevné částice 0,00 0,16 CH4 0,25 1,60 C02 169 207 ZDROJ:www.profit.cz
Velká plynová revoluce
03.10.2005, VÍT SMRČKA
ALTERNATIVNÍ PALIVA
Na plyn lze jezdit při stejném komfortu podstatně levněji než na stále dražší benzin či naftu. Přichází na to čím dál více řidičů a na trhu s palivy se v současnosti odehrává dosud nevídaná mela. Evropu a s ní i Českou republiku zachvátila nákupní horečka. Má společné jméno - alternativní paliva. Na přestavbu aut na plyn jsou pořadníky, sklady prázdné, firmy vyprodány na týdny dopředu a zboží tohoto druhu nedostatek. Výrobci komponentů nestačí nárůstu zájmu o přestavbu aut, podobně jako automobilky, které začaly v nedávné minulosti vyrábět auta na plyn sériově.
FIRMÁM JIŽ CHYBÍ MATERIÁL
Drastické ceny benzinu, nafty a ještě horší dlouhodobé výhledy ženou po celé Evropě zájemce do dílen předělávajících auta na propan-butan (LPG) případně do autosalonů, kde lze vozidla na plyn koupit již z továrny. V druhém případě se jedná spíše o auta, která jezdí na zemní plyn (CNG). Zemětřesení zažívá i český trh.
"Situace je dramatická, není materiál, je období konjuktury v celé Evropě," hodnotí situaci spolumajitel firmy Autogascentrum Strakonice Milan Šmíd. Jeho firma se zabývá dovozem dílů pro přestavbu aut na LPG. Situaci zkomplikovaly podniky z Polska a Německa skupující na českém trhu plynové komponenty. Poláci jsou ochotni dát za plynovou nádrž, která stála tři tisíce, i pět tisíc korun. Do českého pohraničí jezdí předělavat auta Němci. Pouze za práci bez plynového zařízení platí 200 eur, což je pětkrát méně než v Německu.
"Škemráme o zboží, je to na příděl," potvrzuje situaci Miloš Vávra z firmy Neptun Harfa v Praze, který vedle toho, že přestavuje auta, provozuje v Praze-Vysočanech čerpací stanici na LPG. "Přestavba zaznamenala 200procentní nárůst," upozorňuje také Alexandr Svoboda z Asociace propan-butan, která sdružuje hlavní distributury tohoto alternativního paliva. Předpokládá, že dojde také k nárůstu ve spotřebě LPG za letošní rok.
LPG: PALIVO "CHYTRÝCH"
LPG je vyráběn především z ropy, vzniká jako jedna frakce při jejím zpracování. Není proto hlavní a "oficiální" alternativou benzinu a nafty, není podporován ve vládních programech ani Evropskou unií. Přesto si získal pro nízkou cenu a dobré vlastnosti oblibu u řidičů. Ještě před pár lety se jako zbytkový produkt spaloval bez dalšího užitku přímo v rafineriiích.
LPG je zatím podle Svobody dostatek - kromě klasických zdrojů může být evropský trh dostatečně zásobován z nových rafinerských kapacit na jihu Uralu. Nové terminály byly postaveny v Černém moři, je připravena dopravní cesta po Dunaji do Maďarska a dále do Evropy.
Na LPG přecházejí nyní majitelé automobilů vyšších tříd, nová propan-butanová zařízení totiž umožňují montáž do nejmodernějších aut. Neplatí tak, že propan-butan je "benzinem chudých", jak byl někdy odborníky nazýván, protože na něj jezdila především starší auta. Nyní se LPG stává palivem "chytrých", říká o novém vnímání této pohonné hmoty Svoboda. Řidič s ním podle tohoto pojetí ušetří peníze a zároveň ušetří životní prostředí, které hraje v životě společnosti stále větší roli.
NEJLEVNĚJŠÍ A NEJČISTŠÍ JE STLAČENÝ PLYN
Firem, které předělávají auta na propan-butan, jsou stovky. Horší situace je u zemního plynu. Těchto firem je na českém trhu jen několik, lze je spočítat obrazně řečeno na prstech jedné ruky. Přitom stlačený zemní plyn CNG je dlouhodobě nejlevnější alternativní palivo na domácím trhu. Na několika čerpacích stanicích, které již byly v Česku postaveny, ho lze koupit i pod 15 korun za kubík, což je ekvivalent litru benzinu. Je také nejčistším palivem - má výborné ekologické vlastnosti. "Volají nám zákazníci a netuší, že lze jezdit také na stlačený zemní plyn, chtějí propanbutan," zlobí se Zdeněk Halada, majitel firmy EkoGasAuto, že pro osvětu se nic v této oblasti nedělá. Před lety u nás vycházel časopis EkoAuto, který se této problematice věnoval, ten ale již na trhu není.
AUTA NA CNG V PRAZE
V něčem má stlačený zemní plyn proti LPG náskok. Na rozdíl od propan-butanu se jej ujaly automobilky. Téměř každá větší firma v současnosti zahájila nebo připravuje výrobu vozidel s pohonem na stlačený, případně zkapalněný zemní plyn. Automobilky vyrobily továrně již tisíce těchto aut. Poprvé se také představí v Praze. Citroen, Fiat a Opel předvedou modely s pohonem na stlačený zemní plyn již tento týden na pražském Autoshow.
Tuzemští výrobci osobních aut podle zjištění Profitu s alternativními palivy zatím nepočítají. Jiná situace je u výrobců autobusů. Firma Irisbus, kam patří i česká Karosa, dodá do Říma 400 plynových autobusů. Plynový autobus Citelis nabízí nyní i na českém trhu. V minulých dnech ho představila v Karlových Varech, kde zastupitelé rozhodli přejít na plynové autobusy. Ty zde předvedly i další tuzemské firmy Tedom a Ekobus.
Zájem o alternativní paliva tak přináší zajímavé investice. Společnost Tedom nyní připravuje v Třebíči výstavbu továrny pro plynové autobusy. Investice dosahuje 150 milionů korun. "Továrna by měla být dokončena ještě v příštím roce, chceme ji otevřít k výročí naší firmy," řekl Profitu ředitel Tedomu Josef Jeleček. Ročně plánuje vyrobit 300 plynových autobusů, z toho asi 50 až 60 pro český trh, ostatní na export. Zaměstnání v této továrně najde několik stovek lidí. V Třebíči chce mít firma také vlastní čerpací stanici CNG a autopark 75 osobních aut na stlačený plyn.
PODPORA ZE STRANY EU
Nástupu zemního pohonu v dopravě také pomáhá EU, která si přeje snížit rizika ze závislosti na ropných palivech. Vedle ekonomiky tím řeší ochranu životního prostředí, zejména ve městech. Do roku 2020 mají alternativní paliva nahradit asi pětinu ropy.
V návaznosti na to česká vláda přijala letos na jaře významná opatření na podporu zemního plynu v dopravě (Profit č. 29/2005). Na 15 let je garantováno v České republice nezvyšování spotřební daně, investoři mohou získat podporu na výstavbu čerpacích stanic, dopravci 700 tisíc na nákup autobusu s plynovým pohonem apod. Zákon o nezvyšování spotřební daně akceleroval před lety v Německu nástup CNG, kde bylo postaveno již několik stovek čerpacích stanic na stlačený zemní plyn. Podobný vývoj očekávají experti nyní i v České republice.
***
PŘEDNOSTI LPG (PROPAN-BUTAN)
Je nejrozšířenější alternativa k benzinu a naftě v Evropě. Jedná se o lety osvědčené palivo, na které po světě jezdí několik milionů automobilů, také v České republice již přes 200 tisíc aut. Po přechodu od amatérsky prováděných přestaveb k továrním komponentům a k přestavbám v odborných dílnách se jedná o velmi bezpečné palivo. Čerpat lze LPG bez problémů, existuje rozsáhlá síť několika stovek pump, staví se další. V poslední době instalují na pumpách LPG i velké distribuční řetězce působící na českém trhu, plynové stojany jsou i u pump při dálnicích. LPG je levné palivo, dlouhodobě se drží na polovině cen benzinu, což umožňuje dobrou návratnost investice do plynového zařízení. Auto se předěláním na plyn zhodnotí, zvýší se jeho dojezd, protože benzinový pohon včetně nádrže zůstávají zachovány. U nových přestaveb na plyn nedochází ke ztrátě výkonu proti benzinovému pohonu a nezvyšuje se spotřeba paliva.
PŘEDNOSTI CNG (STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN)
Zemní plyn je univerzální palivo schopné nahradit paliva z ropy, benzin nebo naftu. V strategických výhledech Evropy proto má důležitou roli. Měl by jí pomoci v dopravě snížit závislost na ropě, snížit riziko nedostatku ropy a enormních cen za benzin a naftu. Je to osvědčené a známé palivo, k dispozici je zemní plyn v široké míře, většina domácností a firem ho v Evropě využívá již k topení nebo technologickým účelům. Existuje hustá síť plynovodů, kterou je plyn poměrně snadno, levně a ekologicky dopravován na místo určení. Naleziště zemního plynu jsou v jiných oblastech než ropy. Plynu je více, jeho zásoby jsou odhadovány na 200 let, kdežto ropy na 30 až 40 let. Je podstatně levnější než nafta nebo benzin, proti naftě asi o polovinu. Má také výrazně lepší ekologické vlastnostni, neobsahuje nebezpečné zplodiny.
PODÍL ALTERNATIVNÍCH PALIV NA SPOTŘEBĚ
(podle směrnic EU do roku 2020 v %)
Rok
biopaliva
zemní plyn
vodík
celkem
2005 2
-
-
2
2010 6
2
-
8
2015 7
5
2
14
2020 8
10
5
23
Pramen: Evropská komise pro energii a dopravu
SROVNÁNÍ EMISÍ AUTOBUSU NA ZEMNÍ PLYN (CNG) A NAFTOVÉHO V NORMĚ EURO 3 (g/kWh)
emise
plynový autobus
autobus na naftu
emise NOx 2,08
5,00
organické látky (včetně benz(a)pyrenu) 0,00
0,78
CO 0,01
5,40
pevné částice
0,00
0,16
CH4 0,25
1,60
C02 169
207
ZDROJ:www.profit.cz
Sdílet článek na sociálních sítích