Pražskou dopravu posílí moderní a ekonomičtější tramvaje
Do pražských ulic poprvé vyjela plně nízkopodlažní tramvaj 14T
Dopravní podnik hl. m. Prahy uvede do zkušebního provozu zcela novou, pro naši metropoli speciálně vyvinutou, tramvaj s označením 14T. Kromě plně nízkopodlažní konstrukce, kterou ocení především osoby se sníženou pohyblivostí či maminky s kočárky, mezi další přednosti tramvaje patří výrazné snížení hlučnosti a větší komfort pro cestující i pro řidiče. Zkušební jízda centrem města proběhla dnes odpoledne za účasti pražského primátora a dalších členů městské rady, zástupců Dopravních podniků a Škoda Transportation.
„Dopravní podnik v tramvaji 14T získá moderní vůz, který poskytne cestujícím komfort na nejvyšší úrovni. Na provoz nízkopodlažních tramvají se připravujeme již několik let a mám tím na mysli hlavně nový typ zastávek budovaných na nových nebo rekonstruovaných tratích. Na těchto zastávkách bude nástup a výstup tělesně handicapovaných cestujících již víceméně bezproblémový,“ říká generální ředitel Dopravního podniku Tomáš Jílek a dodává: „Věřím, že homologizace proběhne bez větších problémů a nejpozději v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku budou tyto tramvaje plně sloužit cestujícím.“
Ve voze je pamatováno na usnadnění nástupu, výstupu a umístění vozíku cestujícího s omezenou pohyblivostí. Tramvaj je vybavena vnějším a vnitřním informačním systémem s možností hlasového informování cestujících a možností dorozumívání se cestujících s řidičem. Řidič má k dispozici vedle vnitřního a vnějších zpětných zrcátek také kamerový systém, který umožňuje sledování prostoru vně i uvnitř vozidla.
„Veřejná doprava stojí jednoznačně a dlouhodobě v centru zájmu vedení města, tomu také odpovídají výše dotací, které každoročně plynou z městské kasy, ať už na udržování vozového parku nebo dotování jízdného, které je i přes nedávné zvýšení v porovnání s metropolemi jiných evropských zemí stále jedno z nejlevnějších,“ řekl v průběhu zkušební jízdy pražský primátor Pavel Bém. „Šedesát procent všech přepravních objemů v Praze je realizováno hromadnou dopravou, což naši metropoli staví na první místo v celoevropském průměru. Vzhledem ke stále komplikovanější situaci s osobní automobilovou dopravou v centru města a s ohledem k životnímu prostředí je v zájmu nás všech hromadné dopravy maximálně využívat. Podpořit tento trend můžeme především zvýšením komfortu, bezpečnosti a vůbec kvality cestování, k čemuž jistě přispěje i tato nová tramvaj.,“ doplnil primátor.
„Výrobce objednal design u světoznámé značky Porsche jako jakýsi dárek Pražanům, jinak je celý vůz dílem českých rukou,“ vysvětlil radní pro oblast dopravy Radovan Šteiner. „Nástupní plošina nové tramvaje je necelých 35cm nad kolejnicí. Proto jako první budou tyto vozy nasazeny na nové nebo zrekonstruované trasy, kde jsou bezbariérové přístupy.“
Fakta a čísla:
vozidlo:
- délka 30,25m
- šířka 2,46m
- míst k sezení: 69
- míst k stání: 210
- celková přepravní kapacita: 279 osob
- cena: cca 60 mil Kč
plánované dodávky:
- smlouva podepsána na 20 ks a dalších 40 ks na základě opce
- letos 2 vozy
- v roce 2006 10 vozů
- v letech 2007-2009 15ks
- v roce 2010 3 ks
Tramvaj 14T je jednosměrné, nízkopodlažní pětičlánkové vozidlo délky 30,25 metrů, šířky 2,46 metrů
ZDROJ: www.praha-mesto.cz