Německé mýtné vynáší více, než se čekalo
Satelitní mýtné pro kamióny v Německu přinese za první rok provozu 2,85 miliardy
eur. Uvedl to v bilanční zprávě spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. To
je o 450 miliónů více, než vláda předpokládala.
"Listopad byl rekordní, vybrali jsme 260 miliónů eur," připomněl ministr. Systém
vybudovalo a provozuje konsorcium Toll Collect. Náklady na zavedení systému, 1,2
miliardy eur, se Německu vrátily během půl roku.
Tiefensee tak reagoval na názory kritiků německého systému. Ti před rokem
tvrdili, že státní pokladna očekávaných 2,4 miliardy eur z mýta nedostane,
protože Německo vedle automatického sledování trasy a výpočtu poplatků umožnilo
i ruční zadávání dat a při něm by řidiči mohli podvádět. Podle ministra však
podvodům brání časté kontroly a vysoké pokuty. Satelitní palubní jednotky má
nyní 480 tisíc vozidel, automaticky probíhá 86 procent mýtných transakcí.
"Mýtné má i ekologický přínos. O patnáct procent klesl počet prázdných kamiónů
na dálnicích, sedm procent kontejnerů se ze silnic přesunulo na železnici,"
připomněl Tiefensee.
Německo je druhým státem unie, kde nákladní vozy platí celoplošně mýtné - na 12
tisících kilometrech. Jako první zavedlo v celé zemi mýtné před dvěma lety
Rakousko, a to na dvou tisících kilometrech. Systém postavily firmy Autostrade a
Kapsch. Za první rok vydělal 762 miliónů eur, vláda čekala 600 miliónů. Náklady
se zaplatily za osm měsíců.
V Rakousku platí mýtné průměrně 22 eurocentů za kilometr nákladní auta nad 3,5
tuny, v Německu platí jen těžká nákladní vozidla nad 12 tun, a to průměrně 11
eurocentů za kilometr.
Od letošního roku mají německé palubní jednotky nový software, který rozšíří
služby, například trvalé sledování vozidel či platby i za jízdy mimo dálnice.
Nevýhodou je, že software se musí měnit v každém vozidle.
Rakouský systém sice může změnit rozsah silnic jednodušeji, v centrálním
počítači, ovšem na silnicích se musí postavit další mýtné brány, dva až pět
kilometrů od sebe. A jen v těchto bránách lze vozidla sledovat.
Pro české mýtné byla v tendru vybrána firma Kapsch. Podmínky tendru šetří
antimonopolní úřad.
Satelitní mýtné pro kamióny v Německu přinese za první rok provozu 2,85 miliardy eur. Uvedl to v bilanční zprávě spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. To je o 450 miliónů více, než vláda předpokládala.
"Listopad byl rekordní, vybrali jsme 260 miliónů eur," připomněl ministr. Systém vybudovalo a provozuje konsorcium Toll Collect. Náklady na zavedení systému, 1,2 miliardy eur, se Německu vrátily během půl roku.
Tiefensee tak reagoval na názory kritiků německého systému. Ti před rokem tvrdili, že státní pokladna očekávaných 2,4 miliardy eur z mýta nedostane, protože Německo vedle automatického sledování trasy a výpočtu poplatků umožnilo i ruční zadávání dat a při něm by řidiči mohli podvádět. Podle ministra však podvodům brání časté kontroly a vysoké pokuty. Satelitní palubní jednotky má nyní 480 tisíc vozidel, automaticky probíhá 86 procent mýtných transakcí.
"Mýtné má i ekologický přínos. O patnáct procent klesl počet prázdných kamiónů na dálnicích, sedm procent kontejnerů se ze silnic přesunulo na železnici," připomněl Tiefensee.
Německo je druhým státem unie, kde nákladní vozy platí celoplošně mýtné - na 12 tisících kilometrech. Jako první zavedlo v celé zemi mýtné před dvěma lety Rakousko, a to na dvou tisících kilometrech. Systém postavily firmy Autostrade a Kapsch. Za první rok vydělal 762 miliónů eur, vláda čekala 600 miliónů. Náklady se zaplatily za osm měsíců.
V Rakousku platí mýtné průměrně 22 eurocentů za kilometr nákladní auta nad 3,5 tuny, v Německu platí jen těžká nákladní vozidla nad 12 tun, a to průměrně 11 eurocentů za kilometr.
Od letošního roku mají německé palubní jednotky nový software, který rozšíří služby, například trvalé sledování vozidel či platby i za jízdy mimo dálnice. Nevýhodou je, že software se musí měnit v každém vozidle.
Rakouský systém sice může změnit rozsah silnic jednodušeji, v centrálním počítači, ovšem na silnicích se musí postavit další mýtné brány, dva až pět kilometrů od sebe. A jen v těchto bránách lze vozidla sledovat.
Pro české mýtné byla v tendru vybrána firma Kapsch. Podmínky tendru šetří antimonopolní úřad.
"Listopad byl rekordní, vybrali jsme 260 miliónů eur," připomněl ministr. Systém vybudovalo a provozuje konsorcium Toll Collect. Náklady na zavedení systému, 1,2 miliardy eur, se Německu vrátily během půl roku.
Tiefensee tak reagoval na názory kritiků německého systému. Ti před rokem tvrdili, že státní pokladna očekávaných 2,4 miliardy eur z mýta nedostane, protože Německo vedle automatického sledování trasy a výpočtu poplatků umožnilo i ruční zadávání dat a při něm by řidiči mohli podvádět. Podle ministra však podvodům brání časté kontroly a vysoké pokuty. Satelitní palubní jednotky má nyní 480 tisíc vozidel, automaticky probíhá 86 procent mýtných transakcí.
"Mýtné má i ekologický přínos. O patnáct procent klesl počet prázdných kamiónů na dálnicích, sedm procent kontejnerů se ze silnic přesunulo na železnici," připomněl Tiefensee.
Německo je druhým státem unie, kde nákladní vozy platí celoplošně mýtné - na 12 tisících kilometrech. Jako první zavedlo v celé zemi mýtné před dvěma lety Rakousko, a to na dvou tisících kilometrech. Systém postavily firmy Autostrade a Kapsch. Za první rok vydělal 762 miliónů eur, vláda čekala 600 miliónů. Náklady se zaplatily za osm měsíců.
V Rakousku platí mýtné průměrně 22 eurocentů za kilometr nákladní auta nad 3,5 tuny, v Německu platí jen těžká nákladní vozidla nad 12 tun, a to průměrně 11 eurocentů za kilometr.
Od letošního roku mají německé palubní jednotky nový software, který rozšíří služby, například trvalé sledování vozidel či platby i za jízdy mimo dálnice. Nevýhodou je, že software se musí měnit v každém vozidle.
Rakouský systém sice může změnit rozsah silnic jednodušeji, v centrálním počítači, ovšem na silnicích se musí postavit další mýtné brány, dva až pět kilometrů od sebe. A jen v těchto bránách lze vozidla sledovat.
Pro české mýtné byla v tendru vybrána firma Kapsch. Podmínky tendru šetří antimonopolní úřad.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích