Čtvrtek, 18. dubna 2024

Německé mýtné vynáší více, než se čekalo

Německé mýtné vynáší více, než se čekalo
Satelitní mýtné pro kamióny v Německu přinese za první rok provozu 2,85 miliardy eur. Uvedl to v bilanční zprávě spolkový ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. To je o 450 miliónů více, než vláda předpokládala.
"Listopad byl rekordní, vybrali jsme 260 miliónů eur," připomněl ministr. Systém vybudovalo a provozuje konsorcium Toll Collect. Náklady na zavedení systému, 1,2 miliardy eur, se Německu vrátily během půl roku.
Tiefensee tak reagoval na názory kritiků německého systému. Ti před rokem tvrdili, že státní pokladna očekávaných 2,4 miliardy eur z mýta nedostane, protože Německo vedle automatického sledování trasy a výpočtu poplatků umožnilo i ruční zadávání dat a při něm by řidiči mohli podvádět. Podle ministra však podvodům brání časté kontroly a vysoké pokuty. Satelitní palubní jednotky má nyní 480 tisíc vozidel, automaticky probíhá 86 procent mýtných transakcí.
"Mýtné má i ekologický přínos. O patnáct procent klesl počet prázdných kamiónů na dálnicích, sedm procent kontejnerů se ze silnic přesunulo na železnici," připomněl Tiefensee.
Německo je druhým státem unie, kde nákladní vozy platí celoplošně mýtné - na 12 tisících kilometrech. Jako první zavedlo v celé zemi mýtné před dvěma lety Rakousko, a to na dvou tisících kilometrech. Systém postavily firmy Autostrade a Kapsch. Za první rok vydělal 762 miliónů eur, vláda čekala 600 miliónů. Náklady se zaplatily za osm měsíců.
V Rakousku platí mýtné průměrně 22 eurocentů za kilometr nákladní auta nad 3,5 tuny, v Německu platí jen těžká nákladní vozidla nad 12 tun, a to průměrně 11 eurocentů za kilometr.
Od letošního roku mají německé palubní jednotky nový software, který rozšíří služby, například trvalé sledování vozidel či platby i za jízdy mimo dálnice. Nevýhodou je, že software se musí měnit v každém vozidle.
Rakouský systém sice může změnit rozsah silnic jednodušeji, v centrálním počítači, ovšem na silnicích se musí postavit další mýtné brány, dva až pět kilometrů od sebe. A jen v těchto bránách lze vozidla sledovat.
Pro české mýtné byla v tendru vybrána firma Kapsch. Podmínky tendru šetří antimonopolní úřad.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů