Sobota, 20. dubna 2024

Ženevská odhalení

Ženevská odhalení
Úsporný provoz byl na letošním autosalonu sice poměrně frekventovaným pojmem, odpověď na otázku, co v budoucnu nahradí naftu a benzin, ale Ženeva zatím nedala.

Každých 15 minut začíná na některém ze stánků prezentace nového vozu či konceptu, někdy spojená s krátkou tiskovou konferenci. Jen první den, 28. února, se takových akcí na letošním 76. mezinárodním autosalonu v Ženevě konalo asi čtyřicet. Co novinka, to jedna malá party. Největší zájem je v ženevském komplexu Palexpo o velké a silné vozy; tím lépe, nemají-li střechu.

Pohledná děvčata, případně sami čelní představitelé automobilových firem stahují plachty a odhalují nablýskané karoserie. Sílu mimořádného okamžiku umocňuje více či méně dramatická hudba, fotoaparáty cvakají, blesků netřeba. Otázek přitom mnoho nebývá, vše důležité zazní hned v úvodním slově, zbytek je v tiskových materiálech. Stejně tak se výrobci nedočkají ani obdivných vzdechů ze strany žurnalistů. Motorističtí novináři už většinu novinek popsali předem. Jedinečnost autosalonu je ovšem v tom, že si na vozy mohou sáhnout, ve většině případů si i sednout dovnitř a prozkoumat interiér.

PREMIÉRA ROOMSTERU. Nejinak to bylo i s velkou českou premiérou. Škoda Auto přišla po pěti letech se zásadní novinkou, s víceúčelovým vozem Roomster (viz Ekonom č. 5/2006). Při představování pro mladoboleslavskou firmu trochu netradičního auta vsadila - též netradičně - místo sličných modelek na solidní pány. Podle komentářů přihlížejících, těžko říct, zda to bylo moudré rozhodnutí, nicméně místo hezké show se jim zase dostalo zasvěcených komentářů. Roomster uvedli společně člen představenstva zodpovědný za vývoj v mladoboleslavské automobilce Harald Ludanek a šéfdesignér vozu Thomas Ingenlath.

Novou informací pro všechny byla hlavně cena: nejlevnější Roomster s benzinovým motorem o objemu 1,2 litru bude stát 339 tisíc. Mezi novináři (a zřejmě tomu bylo podobně i později mezi běžnými návštěvníky) se nejvíce diskutovalo o tom, zda se nový vůz více hodí coby rodinný nebo spíše pro převážení nákladů. Podle zástupců automobilky je to auto více pro rodiny s dětmi než pro řemeslníka se štaflemi, ale nepopírají, že konkurencí mu bude například i Citroe¨n Berlingo. Škodovka chce letos vyrobit deset tisíc kusů; v červnu se začne prodávat v Česku, další měsíc v Německu a Francii a pak i v dalších zemích.

V Ženevě se také v kuloárech mluvilo o dalších modelech, které mají přijít příští rok (nová Fabia) a v roce 2008 (nový Superb). Podle některých informací by měly mít následníci podobně "zakulacenou" přední část jako Roomster. Fabia, na které se teď přednostně pracuje, bude podle našich informací dost odlišná od dnešní, zachová si ale měkké elegantní tvary.

ZELENÁ NETÁHNE? Kdo by očekával, že najde na autosalonu skoro u každé značky odpověď na otázku, co nastoupí "po ropě", musel být nutně zklamán. Stejně jako loni ve Frankfurtu, ani v Ženevě se nedalo říci, že by se veletrh nesl ve znamení alternativních pohonů. Zdá se, že jediní, kdo si plně uvědomují, že je třeba něco nového vymyslet, jsou Japonci. Průkopník Toyota, která představila hybridní Prius už v roce 2004, letos v Ženevě předvedla jeho modernizovanou verzi. Letos chce jen v Evropě prodat 25 tisíc Priusů (dosud jich prodala celosvětově 450 tisíc). A co víc, loni začala vyrábět hybridy také v Číně, aby uspokojila tamní rostoucí poptávku.

V Evropě se dnes už dá koupit také SUV Lexus (luxusní značka Toyoty) s hybridním pohonem RX 400h. Na letošním autosalonu zástupci výrobce ukázali také sedan pro náročné zákazníky GS 450 se stejným pohonem, který začnou prodávat v létě. Kromě tohoto vozu představili v Ženevě v evropské premiéře to nejlepší, co nabízejí, Lexus LS 460, a to s příslibem, že hybridní verze by měla být představena letos na autosalonu v New Yorku.

Jako koncept se v Ženevě představila Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, víceúčelový hybridní automobil s rotačním motorem, který může jezdit jak na vodík, tak na benzin. Na hybridní motory se v posledních měsících zaměřují také Francouzi. Společnost PSA představila Peugeot 307 CC a Citroe¨n C4, oba jako hybridy, kde je coby pohonu využito spojení naftového motoru a elektromotoru. Kdy se ale takový vůz dostane do prodeje a kolik bude stát, zatím není jasné. Stejně tak například není stanoven ani termín, kdy by se měl dostat k zákazníkům SUV Audi Q7 hybrid. Nicméně Volkswagen už má studii.

Poprvé v Evropě se představil koncept Honda FCX, který k pohonu využívá vodík. Stejně jako loni v Tokiu i v Ženevě " byl k vidění společně s Honda's Home Energy Station HES III "domácí čerpací stanicí", která vyrábí vodík ze zemního plynu. Tím Honda připomněla jedno z omezení, s nímž se budou muset výrobci automobilů, které jezdí na jiné pohonné hmoty než benzin nebo naftu, ještě vypořádat. Aby mohly takové vozy vůbec vyjet, je třeba investovat do infrastruktury, zejména do vybudování "čerpacích stanic" všeho druhu.

Ještě více pozornosti přitahovaly elegantní tvary zatím jen konceptu sportovního Saabu Aero X. Dvousedadlový vůz má řadu pro Saab neobvyklých prvků, mimo jiné revolučně řešené otevírání dveří - vyklápějí se nahoru. Nejzajímavějším faktem ale je, že jezdí také na etanol.

Také vůz s pro Čechy pozoruhodným jménem - Nissan Pivo - se představil v Ženevě ve světové premiéře. Jde o koncept městského elektrovozítka, které na pohled připomíná spíše dětskou hračku.

STARÝ DOBRÝ DIESEL. V čem je budoucnost automobilů, není jasné. Kromě hybridů využívajících zážehový či vznětový motor v kombinaci s elektromotrem, které ovšem rovněž potřebují klasické palivo, se nabízí různě zpracovaný zemní plyn (který se také jednou vyčerpá), biopaliva (bioethanol, biodiesel, bioplyn) či vodík. Každá z variant má svá omezení. I proto šlo v Ženevě mezi hybridy a vozy s alternativními pohony často o projekty, které možná dojdou realizace a možná taky ne. Navíc se zdá, že ani sami výrobci nechtějí nástup na trh uspěchat. Například podle viceprezidenta společnosti Hyundai Motor Europe Gerryho Dorizase Evropa ještě v uvažování například nad hybridními pohony nedospěla. "Evropané jsou jinak orientovaní a je obtížné jejich myšlení změnit; bude to trvat ještě tak deset let," řekl Ekonomu Dorizas a dodal, že Hyundai hybridní pohon také připravuje a chce ho zavést v roce 2007. "Stále ještě nevíme, jestli to není příliš brzy."

Podobně smýšlejí i někteří jiní zástupci automobilových firem, většinou ale nechtějí takové názory prezentovat příliš hlasitě. Vědí, že doba, kdy budou muset investovat do výzkumu alternativních pohonů, dříve či později přijde. Zatím ale výrobci více než na revoluční změny v pohonech sázejí na zdokonalování stávajících motorů, k čemuž je v Evropě tlačí blížící se přijetí tzv. EURO 5, tedy přísnější směrnice na exhalace. Zatím není jisté, jak přísná bude, ale známý je rok zavedení: 2010.

Ale ani náklady na vývoj dokonalejších benzinových nebo dieselových motorů nejsou zanedbatelné. Chcete-li "clean diesel", musíte k motoru připojit ještě něco jako "malou chemickou továrnu", která zpracuje emise (využívají se k tomu nejrůznější chemické látky, včetně například močoviny). Výrobci se ale obávají, že by zákazníci zejména u menších vozů zatím nebyli ochotni platit vyšší cenu "jen" kvůli tomu, že jezdí takřka bez emisí. Úspora paliva při spotřebě totiž není ve většině případů zase tak velká, což platí mimochodem i pro hybridy.

Naléhavost, s níž je třeba přistupovat k životnímu prostředí, včetně hledání cest, čím nahradit v budoucnu ropu, zmínil i Bernd Pischetsrieder na setkání VW Group v předvečer ženevského autosalonu. Zároveň ale připomněl, že zatím jdou i za oceánem na dračku auta s dieselovými motory: "Roste například prodej VW Jetta s naftovým motorem. Mimochodem, v USA se prodává podstatně více dieselových aut než aut s hybridním pohonem," řekl šéf VW.

Pischetsrieder slibuje, že každý nový model VW bude úspornější na pohonné hmoty než jeho předchůdce. "Dnes jsou všechny naše motory připraveny na 10% podíl bioethanolu. Do konce tohoto desetiletí budou naše pohonné jednotky konstruované tak, aby mohly využívat jak konvenční fosilní pohonné hmoty, tak i energii z obnovitelných zdrojů, například z biomasy."

LOGAN I ROLLS ROYCE. Popravdě řečeno, autosalony nejsou k tomu, aby řešily budoucnost. Ukazují poslední trendy a více než vychovávat spotřebitele snaží se je okouzlit. V Ženevě si každý najde to své. Milovníky MPV osloví jistě nová generace Ford Galaxy, omlazený Renault Espace, Mercedes GL nebo Nissan Terranaut, který si tady odbyl světovou premiéru. Audi představuje - také ve světové premiéře - modely A6 Avant allroad quattro a RS4 Avant/RS4 Cabriolet Na český trh budou tyto vozy uvedeny ve druhé polovině roku.

Speciálně pro evropský trh upravila japonská automobilka Hondu Legend. Kdo má hlouběji do kapsy, může se těšit na kombi Dacia Logan, pro koho není cena rozhodující, nabízí se mu Volvo s novou generací S80. Kdo opravdu neví, co s penězi, možná najde zalíbení v Rolls Royce. S luxusním kupé 101EX o délce 5,6 metru, šířce 1,99 m a výšce 1,59 m, s dvanáctiválcem o objemu 6,75 litru o výkonu 460 koní a s hliníkovou přední kapotou rozhodně nesplynete s šedým davem.

Představila se také celá řada vozů v provedení cabrio, přičemž k nejobdivovanějším patřil Spider ze stáje Alfa Romeo (stal se také kabrioletem roku) a nový Opel GT.

A zase zpět na pevnou zem: Velké naděje vkládá automobilka Peugeot do svého nového modelu 207. Jak bylo řečeno při premiéře vozu, očekává výrobce, že v roce 2007 prodá 500 tisíc těchto aut. Začne ve Francii a ve Švýcarsku 6. dubna.

NA ASIJSKOU NOTU. Nejvíce zájmu ze strany novinářů vždy vzbuzují nováčci. Těžko říci, zda za takové lze považovat automobilky Hyundai a KIA, ale vzhledem k tomu, že by měly začít brzy vyrábět v Česku, resp. na Slovensku, Evropu to mimořádně zajímá. Čeští novináři dokonce očekávali, že by v Ženevě mohlo dojít k potvrzení investice Hyundai v Nošovicích. Nestalo se a přítomní zástupci firmy Hyundai dokonce ani nechtěli potvrdit, zda vystavený koncept vozu Hyundai Genus je tím, co by mohlo sjíždět z výrobních linek ve Slezsku.

KIA představila pětidvéřový koncept vozu Cee'd, který by se měl vyrábět od prosince v Žilině. Kde se vzalo tak zvláštní jméno? Podle výrobců Cee'd znamená "car's seed", tedy něco ve smyslu semínka, z něhož vyroste v Evropě pro KIA velký byznys. Finální verzi vozu uvidí návštěvníci v září na autosalonu v Paříži.

KIA se v Ženevě za velké taneční a hudební show pochlubila také novým MPV Carnival, Hyundai zase předvedl modernější SantaFe. Korejci, stejně jako japonští výrobci, už zjistili, co lahodí oku a sedne vkusu evropských zákazníků a připravují se na to velmi pečlivě.

Kdo prošel všechny haly a shlédl expozice 260 vystavovatelů z třiceti zemí, určitě zjistil, že mu tam něco chybí. Na rozdíl od loňského Frankfurtu do Ženevy nepřijel žádný čínský výrobce.

AUTOR: LIBUŠE BAUTZOVÁ
Ženeva
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů