Priority EU pro snižování vlivu silniční dopravy na životní prostředí byly stanoveny na základě jednání konaných v Torontu, Kjótu a v Göteborgu.
Vliv silniční dopravy na životní prostředí
Z těchto konferencí vzešla také zásadní doporučení, jakými způsoby zmírnit zatížení životního prostředí silniční dopravou a jak řešit otázku budoucího zajištění energetických zdrojů šetrných k životnímu prostředí.
Energetický scénář "Energie pro budoucnost" předpokládá pro Evropu v roce 2010 následující zastoupení alternativních energetických zdrojů: energie z větru 1,1 %, z vodních zdrojů 4,8 %, fotovoltaické zdroje 0,05 %, biomasa 8,3 %, geotermální zdroje 0,15 %, solární ohřev 0,2 %.
Evropský parlament nabádá ve své směrnici 2003/30/EC k zavádění biopaliv nebo jiných obnovitelných paliv pro silniční dopravu. (Předpokládaný podíl alternativních paliv pro motorová vozidla viz tabulka.)
ČR připravuje pro rok 2007 plošné přimíchávání biopaliv (řepkového oleje a bioetanolu) do stávajících pohonných směsí. V souvislosti s tím je očekávána roční produkce řepkového oleje ve výši 200 000 tun a produkce bioetanolu v množství dvou milionů litrů. V budoucích letech je dále plánován ústup od benzinových a naftových pohonů a přechod na pohony zemním plynem, bioetanolem, rostlinným olejem, vodíkem, palivovými články a hybridním pohonem.
Konference
Realizace těchto cílů je dlouhodobou záležitostí, která by měla být všeobecně podporována, proto se také Veletrhy Brno rozhodly tuto aktivitu podpořit. V rámci červnového veletrhu AUTOTEC se tak na brněnském Výstavišti uskuteční mezinárodní konference "Silniční doprava a životní prostředí" (RT&E 2006). Konference, která se bude konat 6. června, je určena nejen odborné veřejnosti z výzkumných a vývojových ústavů a vysokých škol, ale také pracovníkům odpovědným za silniční nákladní i veřejnou dopravu, výrobcům automobilů a pohonných hmot, a stejně tak i široké veřejnosti, která má o tuto problematiku zájem.
Se svými přednáškami vystoupí 28 společností z České republiky i zahraničí. Podstatnou část přednášejících tvoří představitelé vysokých škol a univerzit z ČR, Slovenska a Německa (9), výrobci automobilů a autobusů s pohonem na alternativní paliva (6), výrobci bionafty a bioetanolu (3), uživatelé autobusů na zemní plyn (2), zkušebny motorových vozidel a výzkumné ústavy.
Stav vývoje a použití alternativních paliv
V teoretické části bude prezentován stav vývoje a použití alternativních paliv pro motorová vozidla, možnosti použití jednotného paliva pro vojenská vozidla, vodíková energetika, možnosti rozvoje alternativních paliv v ČR, pohled petrolejářského průmyslu na využití v dopravě v ČR, rozvoj alternativních pohonů v Německu, stav rozvoje vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, prognózy využití bioetanolu v ČR, trendy a tlak na inovace pohonů motorových vozidel ve střední Evropě a další témata.
V praktické části budou prezentovány výsledky zkoušek výkonových parametrů motorů spalujících plynná paliva, výsledky z provozu městských autobusů poháněných plynem (TEDOM Třebíč, EKOBUS Praha), výsledky zkoušek alternativních paliv TŰV UVMV Praha, hybridní technologie v konstrukci pásových vozidel a další. Představen bude Minimobil - vozidlo s hybridním pohonem, Citroën Berlingo v osobní i užitkové verzi, Citroën C3 GNV. V jednání je prezentace dalších typů vozidel na alternativní pohony.
I přesto, že se tato konference v rámci veletrhu AUTOTEC uskuteční premiérově, bude jistě přínosem jak svým zaměřením tak obsahem, pro další rozvoj alternativních druhů pohonů šetrných k životnímu prostředí a do budoucna i dobrým základem pro konference stejného zaměření.
Pramen: BVV
Podíl alternativních paliv
Biopaliva Zemní plyn H2O Celkově
2005 2 % 2 %
2010 5,75 % 2 % 8 %
2015 7 % 5 % 2 % 14 %
2020 8 % 10 % 5 % 23 %
Energetický scénář "Energie pro budoucnost" předpokládá pro Evropu v roce 2010 následující zastoupení alternativních energetických zdrojů: energie z větru 1,1 %, z vodních zdrojů 4,8 %, fotovoltaické zdroje 0,05 %, biomasa 8,3 %, geotermální zdroje 0,15 %, solární ohřev 0,2 %.
Evropský parlament nabádá ve své směrnici 2003/30/EC k zavádění biopaliv nebo jiných obnovitelných paliv pro silniční dopravu. (Předpokládaný podíl alternativních paliv pro motorová vozidla viz tabulka.)
ČR připravuje pro rok 2007 plošné přimíchávání biopaliv (řepkového oleje a bioetanolu) do stávajících pohonných směsí. V souvislosti s tím je očekávána roční produkce řepkového oleje ve výši 200 000 tun a produkce bioetanolu v množství dvou milionů litrů. V budoucích letech je dále plánován ústup od benzinových a naftových pohonů a přechod na pohony zemním plynem, bioetanolem, rostlinným olejem, vodíkem, palivovými články a hybridním pohonem.
Konference
Realizace těchto cílů je dlouhodobou záležitostí, která by měla být všeobecně podporována, proto se také Veletrhy Brno rozhodly tuto aktivitu podpořit. V rámci červnového veletrhu AUTOTEC se tak na brněnském Výstavišti uskuteční mezinárodní konference "Silniční doprava a životní prostředí" (RT&E 2006). Konference, která se bude konat 6. června, je určena nejen odborné veřejnosti z výzkumných a vývojových ústavů a vysokých škol, ale také pracovníkům odpovědným za silniční nákladní i veřejnou dopravu, výrobcům automobilů a pohonných hmot, a stejně tak i široké veřejnosti, která má o tuto problematiku zájem.
Se svými přednáškami vystoupí 28 společností z České republiky i zahraničí. Podstatnou část přednášejících tvoří představitelé vysokých škol a univerzit z ČR, Slovenska a Německa (9), výrobci automobilů a autobusů s pohonem na alternativní paliva (6), výrobci bionafty a bioetanolu (3), uživatelé autobusů na zemní plyn (2), zkušebny motorových vozidel a výzkumné ústavy.
Stav vývoje a použití alternativních paliv
V teoretické části bude prezentován stav vývoje a použití alternativních paliv pro motorová vozidla, možnosti použití jednotného paliva pro vojenská vozidla, vodíková energetika, možnosti rozvoje alternativních paliv v ČR, pohled petrolejářského průmyslu na využití v dopravě v ČR, rozvoj alternativních pohonů v Německu, stav rozvoje vozidel s elektrickým a hybridním pohonem, prognózy využití bioetanolu v ČR, trendy a tlak na inovace pohonů motorových vozidel ve střední Evropě a další témata.
V praktické části budou prezentovány výsledky zkoušek výkonových parametrů motorů spalujících plynná paliva, výsledky z provozu městských autobusů poháněných plynem (TEDOM Třebíč, EKOBUS Praha), výsledky zkoušek alternativních paliv TŰV UVMV Praha, hybridní technologie v konstrukci pásových vozidel a další. Představen bude Minimobil - vozidlo s hybridním pohonem, Citroën Berlingo v osobní i užitkové verzi, Citroën C3 GNV. V jednání je prezentace dalších typů vozidel na alternativní pohony.
I přesto, že se tato konference v rámci veletrhu AUTOTEC uskuteční premiérově, bude jistě přínosem jak svým zaměřením tak obsahem, pro další rozvoj alternativních druhů pohonů šetrných k životnímu prostředí a do budoucna i dobrým základem pro konference stejného zaměření.
Pramen: BVV
Podíl alternativních paliv
Biopaliva Zemní plyn H2O Celkově
2005 2 % 2 %
2010 5,75 % 2 % 8 %
2015 7 % 5 % 2 % 14 %
2020 8 % 10 % 5 % 23 %
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích