Ideály a praxe
Evropská komise dala 4,7 milionu eur na ekologickou kampaň, kterou zahájila v
hlavních městech všech členských zemí EU.
Evropská komise dala 4,7 milionu eur na ekologickou kampaň, kterou zahájila v hlavních městech všech členských zemí EU.
Podle Greenpeace je to pokrytectví. Vyzývat obyčejné lidi, aby šetřili energii a sami co nejvíc snižovali emise skleníkových plynů, a na druhé straně schvalovat fakt, že Evropská komise přiděluje Česku (i jiným zemím) pro průmyslové podniky nadbytek povolenek k vypouštění těchto plynů. Čímž však je nenutí ke snižování emisí, ale ještě jim vlastně dává peníze.
Podle Evropské komise je ale kampaň s názvem I ty ovládáš změny klimatu užitečná a potřebná a proběhne v celé EU. České Ministerstvo životního prostředí si to myslí také a v tomto týdnu ji ministr Ambrozek představil veřejnosti.
Podle běžného občana je každá kampaň trochu komická. Vzpomene si přitom na slavná hesla z minulosti, jako např. Šetři naše lesy (mimochodem, ten slogan je stále platný, protože recyklovaný papír je k životnímu prostředí šetrnější). Nyní je vyzýván několikanásobně: Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď. A hlavně, změň se!
Pod výzvami je ale celý seznam konkrétních počinů, které mají kupodivu pro každého člověka velmi praktický, totiž ekonomický význam. Především jsou v něm shrnuty návody na šetření energií, ale třeba i papíru. Na tom již není nic komického a navíc to má bez legrace význam i pro snižování emisí skleníkových plynů, a tím pro boj proti klimatickým změnám.
Argument, že domácnosti v tomto smyslu nic nezmění a neznamenají, není úplně v pořádku. Jejich podíl na emisích je sice menší než u průmyslu, ale není malý (16 % CO2 v celé EU). Navíc: menší spotřeba energií, kdyby se jí podařilo dosáhnout (nebo kdyby se aspoň zastavil růstový trend), by mohla ovlivnit i nejrůznější škálu výrobců jako producentů emisí.
EK počítá s tím, že kampaň bude mít úspěch hlavně u dětí a mladých lidí. Dělají to totiž pro sebe.
AUTOR: Milena Geussová
Podle Greenpeace je to pokrytectví. Vyzývat obyčejné lidi, aby šetřili energii a sami co nejvíc snižovali emise skleníkových plynů, a na druhé straně schvalovat fakt, že Evropská komise přiděluje Česku (i jiným zemím) pro průmyslové podniky nadbytek povolenek k vypouštění těchto plynů. Čímž však je nenutí ke snižování emisí, ale ještě jim vlastně dává peníze.
Podle Evropské komise je ale kampaň s názvem I ty ovládáš změny klimatu užitečná a potřebná a proběhne v celé EU. České Ministerstvo životního prostředí si to myslí také a v tomto týdnu ji ministr Ambrozek představil veřejnosti.
Podle běžného občana je každá kampaň trochu komická. Vzpomene si přitom na slavná hesla z minulosti, jako např. Šetři naše lesy (mimochodem, ten slogan je stále platný, protože recyklovaný papír je k životnímu prostředí šetrnější). Nyní je vyzýván několikanásobně: Ztlum. Vypni. Recykluj. Choď. A hlavně, změň se!
Pod výzvami je ale celý seznam konkrétních počinů, které mají kupodivu pro každého člověka velmi praktický, totiž ekonomický význam. Především jsou v něm shrnuty návody na šetření energií, ale třeba i papíru. Na tom již není nic komického a navíc to má bez legrace význam i pro snižování emisí skleníkových plynů, a tím pro boj proti klimatickým změnám.
Argument, že domácnosti v tomto smyslu nic nezmění a neznamenají, není úplně v pořádku. Jejich podíl na emisích je sice menší než u průmyslu, ale není malý (16 % CO2 v celé EU). Navíc: menší spotřeba energií, kdyby se jí podařilo dosáhnout (nebo kdyby se aspoň zastavil růstový trend), by mohla ovlivnit i nejrůznější škálu výrobců jako producentů emisí.
EK počítá s tím, že kampaň bude mít úspěch hlavně u dětí a mladých lidí. Dělají to totiž pro sebe.
AUTOR: Milena Geussová
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích