Ekologům se nelíbí výstavba nového obchodního centra v Plzni
PLZEŇ - Výstavba nového obchodního střediska v místě bývalého nákladního nádraží se začíná dostávat do potíží.
Ekologové totiž upozorňují na to, že nové obchody přinesou zvýšení dopravy o 12 procent. Přitom už nyní jsou zde kvůli husté dopravě překračovány hygienické limity.
Podle našeho názoru není vůbec možné povolit stavbu, která zhorší hluk v místě, kde jsou již v současné době překračovány zákonné limity, tvrdí Martin Hyťha z plzeňské pobočky hnutí Děti Země. Sám investor říká, že nové obchodní středisko přivede do lokality 5900 automobilů denně navíc.
Areál bývalého nákladního nádraží odkoupila od Českých drah firma Intercora, která zde chce postavit obchody se zaměřením na kutily. Nejen ekologové ale upozorňují, že jen asi deset minut pěší chůze odtud se nachází obchod Interspar a také Baumax, který se na kutily rovněž zaměřuje. Stavět hned vedle nové nákupní centrum je asi vážně zbytečné, dodává Hyťha. S výstavbou nového obchodního zařízení nesouhlasí také předsedkyně klubu KSČM v Zastupitelstvu města Plzně Ivanka Divišová. Raději by v tomto místě viděla novou zeleň, které je podle ní v Plzni stále málo. Hyťha zase uvažuje o tom, že by zde mohla být lehká průmyslová výroba.
Intercora dosud předpokládá, že nové obchodní centrum by mohlo být otevřeno již v prosinci příštího roku. Protože ale ekologové požadují důkladné posouzení vlivu stavby na životní prostředí, dojde minimálně ke zdržení. Podle Františka Čéčila, který se na krajském úřadu Plzeňského kraje zabývá posuzováním vlivu staveb na životní prostředí, může celý proces trvat půl roku až rok. Jak Čéčil uvedl, v jeho pravomoci není stavbu zastavit. Můžeme pouze vydat souhlasné stanovisko bez podmínek, nebo s podmínkami. Anebo také nesouhlasné, ale to se za pět let, co tu jsem, ještě nestalo, řekl. Stanoviskem se může řídit stavební úřad, který vydává stavební povolení, ale, jak připouští Čéčil, také nemusí. V tom případě ale musí svůj postup zdůvodnit, dodává. Naznačuje tak, že ekologové spíše než zastavení stavby mohou dosáhnout pouze jejího zdržení přibližně o jeden rok.
Intercora v současnosti provádí v areálu demoliční práce - likviduje staré budovy a vytrhává koleje i s pražci.