Do ulic vyrazí čtyři ekologické autobusy
Karlovy Vary jsou první v republice * Moderní zařízení s močovinou ve výfukovém traktu splňuje nejpřísnější normy
Čtyři ekologické autobusy Karosy Citelis 12 EEV, které díky nejmodernější technologii zabudované do výfukového traktu splňují ty nejpřísnější evropské normy, začnou ve středu jezdit na linkách městské hromadné dopravy v Karlových Varech.
„Jedná se o nejekologičtější dopravní prostředek, který díky novému katalyzačnímu filtru dokáže zachycovat další částice zplodin, takže splňuje nejpřísnější evropské normy,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek.
„Je symbolické, že autobusy přebíráme v den, kdy večer rozdává své dárky Mikuláš,“ uvedla karlovarská primátorka Veronika Vlková (ODS). „Také město tak může rozdělovat dárky, díky kterým se zlepší životní prostředí a doprava v autobusech ve městě se stane komfortnější,“ dodala.
K čistému městu patří čistá doprava
„K čistému městu patří čistá doprava,“ hodnotil obchodní ředitel Karosy pro východní Evropu Petr Rusek. „Karlovy Vary jsou průkopníkem, který pátrá a hledá novinky s nižšími exhalacemi,“ dodal Rusek. Nové karlovarské autobusy mají totiž zabudovaný do tlumiče výfuku systém nazvaný SCR. V tomto systému je uložena přísada AdBlue, což je v podstatě močovina, která je přímo vstřikována do výfukového sběrného potrubí. V katalyzátoru se pak kysličník dusíku a čpavek z výfukových plynů přeměňuje díky chemické reakci s močovinou na neškodné látky -dusík a vodu. Dosavadní ekologické systémy vracely výfukové plyny do motoru a tam jej zbytečně zatěžovaly a opotřebovávaly.
Podle Bohánka jsou ekologické autobusy dražší pouze o nový systém katalyzátoru, tedy o 220 tisíc korun oproti běžným autobusům. Celkem stály DP z vlastních odpisů 28 miliónů korun, přičemž stát koupi dotoval 4,6 miliónu korun. „Na první pohled je nelze rozeznat od běžných autobusů,“ dodal Bohánek s tím, že vozy se dostanou na linkách do všech částí města.
Podle Ruska nové autobusy produkují 2,5krát méně oxidu dusíku, 33krát méně uhlovodíku, 4krát méně pevných částic a o zhruba 15 % méně CO2.
Podle Ruska močovina vydrží v plné nádrži na zhruba 3000 km, přičemž nevznikají žádná rizika s její manipulací a užíváním v autobusech. „Při jedenácti stupních pod nulou sice krystalizuje, ale nádrž je vyhřívána, takže ani mrazy nejsou žádným problémem,“ uvedl Rusek, podle kterého problémy nejsou ani s novým výfukovým filtrem, který stačí jednou za rok vyčistit. Karlovarský DP si již nechal vybudovat v hospodářské budově vedle naftového stojanu své podnikové pumpy čerpací stanici močoviny.
„Jsme první v kraji, kteří močovinu čepujeme. Potřebovat ji budou všichni motoristé s vozidly vyrobenými po 1. říjnu letošního roku, kdy začaly platit přísnější normy EU,“ dodal.
Podle Ruska stojí litr močoviny 15 až 20 korun, přičemž autobusy spotřebují dva její litry na 100 kilometrů. „Na druhou stranu ale tyto nové autobusy ušetří dva litry nafty na stejné vzdálenosti,“ dodal Rusek, podle kterého je o ekologické autobusy zájem nyní i v Polsku a na Slovensku. DP Karlovy Vary vlastní v současné době 86 autobusů s průměrným stářím 6,2 roku, přičemž celostátní průměr je zhruba dvojnásobný. Zhruba 60 autobusů jezdí v městské hromadné dopravě a zbytek na meziměstských linkách. Kromě čtyř ekologických autobusů zakoupil karlovarský DP letos za zhruba pět miliónů korun také jeden velkokapacitní autobus, který nasadil na linkovou dopravu mezi Karlovými Vary a Ostrovem. „Na této trati je velká konkurence,“ vysvětloval.
Do dubna další čtyři
Do dubna příštího roku se chystá DP pořídit další čtyři autobusy, ale tentokrát na plyn. „Pořídíme rovněž ještě jeden ekologický naftový autobus,“ dodal Bohánek s tím, že celkové náklady dosáhnou kolem 33 miliónů korun. V dalších třech letech má DP zakoupit dalších 12 plynových autobusů, jejichž celková cena se čtyřmi v příštím roce je 104 miliónů korun. Do té doby nákladem ve výši zhruba 15 miliónů korun vystaví Západočeská plynárenská, a. s., v areálu DP čerpací plynovou stanici. Na 4 milióny korun vyjde také přestavba dílen, na kterou ale DP získal 75 % nákladů od ministerstva dopravy.
Rudolf Voleman