Čtvrtek, 28. března 2024

Krátce - různé

Krátce - různé

Společnost ČSAD MHD Kladno jako jedna z prvních v Čechách zahájila zkušební provoz nízkopodlažního ekologického autobusu, který za pomoci močoviny přeměňuje systémem SCR škodlivé oxidy dusíku ve výfukových plynech na dusík a vodu. Vedle Kladna autobus testují také v Chomutově. Na pravidelných linkách by se v Kladně první dva až tři tyto autobusy měly objevit na podzim příštího roku. Cena jednoho ekologického autobusu se systémem SCR je zhruba 5,8 mil. Kč, cena běžného typu autobusu kolem 3,5 mil. Kč. ČSAD MHD Kladno bude nové autobusy hradit ze svého a požádá o dotace na obnovu vozového parku MD ČR. O finančním příspěvku bude jednat i s magistrátem. U naftových motorů výrobci využívají dva systémy snižování emisí. Systém EGR snižuje emise odvedením části výfukových plynů zpět do spalovacího prostoru, technologie SCR likviduje oxidy dusíku v katalyzátoru za pomoci vstřikování roztoku močoviny do spalin ve výfukovém potrubí. Použití těchto technologií umožňuje plnit i budoucí normy Euro 5 a EEV platné od roku 2009.

Zpráva EK o trhu letecké dopravy ve 2. čtvrtletí - poskytuje podrobné informace o zásadách a hlavním vývoji, kapacitě v pravidelné dopravě, leteckém provozu, finančních výsledcích aerolinek, letištích, kontrole leteckého provozu, vývoji ve vlivu na životní prostředí, letadlech a jejich výrobcích. Blíže - http://ec.europa.eu/transport/air_portal/observatory/doc/vademecum/atu_2006_11a.pdf.

Ekologové blokují výstavbu
Také stěžejního úseku mezi Oldřichovicemi a Bystřicí hlavního silničního tahu z Moravskoslezského kraje směrem na Slovensko, řekla novinářům ředitelka ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic Alena Morysová. I kdyby šlo o vydru jedinou, mohou se ekologové dle platných zákonů odvolávat a blokovat stavbu, upřesnila. Protesty ekologů zpozdily i stavbu dálnice D47 mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem - žije tam žába kuňka žlutobřichá a brouk páchník hnědý a kvůli jejich ochraně byl projekt přepracován. Viceprezident Hospodářské komory ČR Pavel Bartoš v této souvislosti řekl: "Nevíme, jaký mají tyto organizace mandát, odkud jsou financované. Často za nimi stojí nějaká lobby. Významný investor se mě nedávno ptal, jak je možné, že když splní všechno, co ukládá zákon, musí dělat a další ústupky? Podle ministerstva dopravy bude silnice z Nošovic k hranicím se Slovenskem hotova v roce 2010, tedy dva roky po plánovaném zahájení provozu automobilky Hyundai.

Čína v současnosti skončila geochemický průzkum na ploše 1.06 miliona čtverečních kilometrů, který začal v roce 1999, informoval včera na sympoziu v Pekingu šéf Čínského úřadu pro geologický průzkum, Zhang Hongtao.
Předmětem výzkumu geochemické ekologie je půda, voda, ovzduší, flóra a další. Výsledky výzkumu mají velký význam pro rozvoj v oblasti životního prostředí, zemědělství a dalších sektorech. V uplynulých osmi letech Čína díky tomuto výzkumu získala přehled o některých užitečných a škodlivých chemických prvcích, a zjistila, že v některých oblastech ohrožují některé škodlivé prvky soustředěně žijící skupiny populace.
Čína už oficiálně odstartovala druhé kolo zmíněného výzkumu a chystá se dokončit výzkum na ploše dalších milion čtverečních kilometrů.

Ekologické hnutí Greenpeace si udělalo legraci z tradičního vánočního poselství britské královny a postavilo na něm svou virální vánoční kampaň ve spolupráci s portálem MySpace. Internetoví uživatelé si mohou personalizovat vánoční přání, které pak recipientovi přetlumočí samo Její Veličenstvo, virtuální "QueenE", a to navíc s radou, jak si udělat Vánoce "zelenější". MySpace také uživatele vyzývá k registraci Greenpeace e-bulletinu a k šíření vánočních přání dále svým přátelům. Virální kampaň pro Greenpeace má na svědomí agen-tura specializovaná na digitální marketing a reklamu E3. Cílem kampaně je podpořit ekologické myšlení i v čase Vánoc.

Společnost Asekol, která se zabývá sběrem a recyklací elektro-spotřebičů, ve spolupráci s pro-dejnami Electro World a Datart, zahájila předvánoční kampaň, ve které informuje nakupující o nutnosti ekologicky recyklovat stará elektrozařízení. Ke každému vánočnímu nákupu v Electro Worldu spotřebitel obdrží letáček, na kterém najde upozornění, že vysloužilý výrobek nepatří do popelnice, ale k recyklaci.

Po jarní panice, kdy ve Spojených státech vylétly ceny pohonných hmot prudce vzhůru, a automobilky v reakci na to intenzivně komunikovaly v reklamě své "ekonomické" modely (čili ta auta, jež spotřebují méně), se nyní v zámoří prosazuje čím dál více ještě jiný trend - ekologie. Panika z vyšších cen paliv sice opadla, ale výrobci řidičům stále radí, jak ušetřit odliv bankovek z jejich peněženek. Někteří však nyní přidávají návod, jak být šetrný k naší planetě. Na konci srpna tak např. divize koncernu General Motors, Chevrolet, prostřednictvím svých distributorů rozdávala leták, v němž upozorňovala na nové sportovní užitkové vozy, kompatibilní s biolihem etanol 60. Kreativní koncept stavěl na jízdě vozu značky Chevrolet z ceremoniálu MTV Video Music Awards do Radio City Music Hall v New Yorku, přičemž přepravováni byli pasažéři i náklad. Nehledě na to, že sportovní užitkové vozy nejsou co do spotřeby zrovna ekonomické a na Manhattanu byste etanol 60 sotva někde natankovali, byla to ze strany automobilky trefa do "zeleného". Brzy se totiž přidaly další. Ford Motor Company se zase rozhodla ve své reklamě komunikovat pečeť Smart Way, kterou její modelové řadě Ford Focus udělila Environmental Protection Agency. Pečeť mohou získat ti, jejichž vozy vylučují relativně nízké dávky regulovaných imisí a skleníkových plynů jako oxid uhličitý.

Do Paříže se v sobotu s velkou slávou vrátila tramvaj, která zde naposledy jezdila v roce 1937. Nová linka je dlouhá osm kilometrů. Její vybudování stálo 311 miliónů eur. Jako první se po ní projeli pařížský starosta a ministr dopravy. Veřejnost si ji může po první dva dny vyzkoušet zdarma. Předpokládá se, že tramvají se denně sveze 100 000 Pařížanů.
Linka kopíruje jižní část okružního bulváru, pověstného "periferiku", který je ve špičkách černou můrou automobilistů. Právě odlehčení automobilové dopravě, a tudíž větší šetrnost k životnímu prostředí, bylo hlavním motivem stavby, která byla největší ve městě od vybudování okružního bulváru v 70. letech.
Návrat tramvaje do města schvalují podle průzkumů téměř dvě třetiny jeho obyvatel. První tramvaj vyjela v Paříži, s koňskou tažnou silou, v roce 1855.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů