Pátek, 29. března 2024

Ekologičtí hrdinové, nebo jen marketingová cvičení?

Jsou nejnovější auta na alternativní paliva opravdu tak dobrá, jak o sobě tvrdí?
Ekologičtí hrdinové, nebo jen marketingová cvičení?
Tesla Roadster
Cena 2 310 000 Kč
V prodeji 2009

Představte si auto, které jezdí výlučně na elektřinu. Snadné. A teď si představte takové, které s sebou nemusí tahat mnohasetkilogramové baterie. To už je o něco těžší, a právě proto má čistě elektrické (a emisí prosté) auto pro řidiče velký tržní potenciál.

1

Zatím však takové nikdo nepostavil. Zatím. Jenže teď přichází Tesla Roadster. Nikola Tesla byl muž, který vynalezl střídavý proud, a automobilka nesoucí jeho jméno se specializuje na elektromobily. (Myslím, že českého výrobce elektroniky můžeme s klidem opominout.) Prvním z nich má být otevřený dvousedadlový roadster, který se bude vyrábět v Norfolku a bude založen na Lotusu Elise. Je oproti Elise o zhruba dvanáct centimetrů delší, ale hlavní rozdíl najdete v motorovém prostoru. Namísto čtyřválcového motoru se tam nachází 6831 lithium-iontových baterií, které dodávají energii elektromotoru o výkonu 245 koní. Ten dokáže rozjet auto na 100 km/h za pouhé čtyři sekundy, dosáhnout s ním maximální rychlosti přes 200 km/h a ujet 400 kilometrů na jedno nabití.

2

Jinými slovy, tohle je opravdové sportovní auto. Dosud nemůžeme říct, jak Tesla Roadster jezdí, protože nás nenechali jediný existující prototyp řídit. Ale i ze sedadla spolujezdce je jasné, že jen extrémně náročný zákazník by mohl být nespokojen s jeho chováním na silnici. Na jedné ze zkušebních tras Lotusu bylo tohle auto opravdu výjimečně rychlé. Neakceleruje jako běžná auta – spíš se vám zdá, jako by vás vymrštil obrovský neviditelný katapult. Nejvyšší točivý moment (zhruba 265 Nm) je k dispozici již od nulových otáček a to znamená, že nejtvrdší práce pro řidiče přichází při rozjezdu a potom okolo stovky, kdy se řadí dvojka. Ještě v 9500 ot./min. produkuje motor 204 Nm, takže nemáte pocit, že by mu docházel dech. A když podržíte pedál na podlaze, bude točit až do 13 500 ot./min. Výsledkem je naprosto neúnavné zrychlení, které působí jako u motoru s turbodmychadlem, jež je neustále v záběru.


Tesla Roadster je o 150 kg těžší než Elise a nárůst hmotnosti se projevuje v o něco větších náklonech karoserie, menší ochotě měnit směr a línějším chování než u dárcovského auta. Auto, s nímž jsme jeli, však mělo stejné nastavení podvozku jako Elise. Před začátkem sériové výroby Tesla pravděpodobně vybaví auto stabilizátorem, který vyrovná o něco větší náklony způsobené vahou všech baterií, takže se s kamarády u piva můžete klidně vsadit, že tohle auto bude skvěle ovladatelné.

3

Teslu Roadster si budete moci koupit až v roce 2009 a bude vás pravděpodobně stát víc než dva miliony. Alespoň si ji však budete moci koupit. Získáte v ní totiž opravdové sportovní auto, s nímž se nebudete nikdy muset přiblížit k benzínce.


První verdikt *****
Dokonale čistá verze jednoho z nejúchvatnějších sportovních aut na trhu. A brzy bude v prodeji.


Oaktec Honda Insight
Jste si jistí, že budoucí ekologická auta budou nudná, pomalá a otravná? Potom budete možná překvapeni, že v Británii už jezdí rallye auto skupiny Formula 1000, které je poháněné kombinací elektřiny a biopaliva.

4

Oaktec Honda Insight je dílem lancasterské konstrukční kanceláře Oak Technical Services. Zakladatelé společnosti Paul Andrews a Bill Meeson v roce 2004 koupili bouranou Hondu Insight, opravili ji, vybavili ochrannou klecí a skořepinovými sedačkami a vylepšili podvozek. Potom ji upravili na pohon bioetanolem E85 a hybridní pohonný systém nastavili na větší odběr. Jinak auto zůstalo v podstatě v sériové podobě. Ne, nezbláznili se. Ve skutečnosti se odolná a lehká karoserie auta dobře hodí pro závody, což dokázala letošním vítězstvím ve své kategorii.


Je pravda, že soutěží jen proti litrovým micrám, yarisům a VW Polo. Ale už jen to, že vůbec závodí, popírá předsudky všech lidí, kteří ji viděli smýkat se po šotolině. Už jen proto má její existence smysl.


První verdikt ***
Odvážné a inovativní. Je to ta poslední věc, kterou byste na rallye čekali.


BMW Hydrogen 7
Pokud bychom oceňovali vizionářství, muselo by tohle BMW dostat nejvyšší hodnocení. Vypadá to sice jako nenasytná 760iL (a také dokáže spořádat spousty benzínu), ale můžete s ní jezdit i na zkapalněný vodík. A pokud to uděláte, dostanete se tak blízko nulovým emisím, jak jen to je se spalovacím motorem možné. BMW jich vyrobí pouhých sto a pronajme je na dva roky různým úřadům.

5

Pravděpodobně je to tím, že kapalný vodík je na evropských benzínkách tak vzácným zbožím, že by se nevyplatilo takové auto prodávat (kdyby k tomu došlo, byla by cena podobná jako u normální 760iL). Přesto je to plně homologované, typově schválené sériové auto. Není však bez problémů. Povaha vodíku způsobuje, že se plná nádrž změní v téměř prázdnou za pouhých 17 dní jenom kvůli odpařování. A to není ideální naplnění sloganu BMW o dokonalých autech pro řidiče. Přesto je Hydrogen 7 použitelným luxusním autem.


První verdikt ****
Velký pokrok. Škoda že je BMW nebude prodávat.
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů