Pátek, 29. března 2024

Charita prospívá image, vědí už firmy

Charita prospívá image, vědí už firmy
Charita už v Česku zapustila kořeny. Potřebu pomáhat si pomalu uvědomují nejen velké firmy, ale i jednotlivci. Přesto přežívají stereotypy, jimiž se Češi liší od obyvatel západní Evropy či Spojených států. "Zdejší společnost lépe chápe, když se peníze věnují na děti či seniory. Neziskové organizace, které se pustí do odvážnějších projektů, shání peníze hůře," říká Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců, které sdružuje mecenáše.
Málo nadací má totiž - na rozdíl od Západní Evropy - vlastní nadační jmění, které dále může investovat a zisk věnovat na charitu. Některé nadace na budování svého nadačního kapitálu již pracují, jiné vznikají při velkých firmách.
"Většina nadací musí neustále žádat o peníze sponzory. Jednotlivců, kteří by byli osvícenými mecenáši, je stále také málo," říká Kalousová.

Peníze jdou i do regionů
Přesto existují mezi dárci i výjimky, které se do odvážnějších projektů pustí. Například Česká spořitelna je mecenášem sdružení Sananim, které pomáhá drogově závislým. Nadace Partnerství získává a směřuje peníze do ekologie, sdružení Okamžik pak pomáhá zrakově postiženým, pro které zajišťuje průvodce. Nadace O2 se zaměřila na šikanu ve školách.
Charita se také objevuje i více na regionální úrovni. Firmy směřují peníze do místního rozvoje a na menší projekty. "Vsadili jsme na drobné podnikatele, kteří jsou tvořiví, ale nemají peníze na rozjezd firmy. Pomůžeme jim finančně v začátcích," popisuje Helena Gižová, jak také fond energetické firmy Dalkia snižuje v Moravskoslezském kraji vysokou nezaměstnanost. Za šestileté působení už vytvořil přes osm set pracovních míst. Podobně pomáhá regionu Kolínsko i automobilka TPCA. Její peníze směřují na vybavení škol či výstavbu cyklostezek.

Pracovat jako dobrovolník
Do charity zapojují firmy i zaměstnance. Stalo se už trendem, že dávají svým lidem v pracovní době jednou ročně dny volna, aby mohli pracovat jako dobrovolníci v neziskových organizacích. Takto zaměstnance motivuje například T-Mobile, GlaxoSmithKline či Česká spořitelna. I z letošního průzkumu veřejného mínění Fóra dárců vyplývá, že zhruba 40 procentům zaměstnanců záleží na tom, aby se jejich firma angažovala ve filantropii. Odpovědní jsou i samotní klienti či zákazníci, kteří si už vybírají služby podle toho, zda je firma v charitě zapojena.
Výjimkou na trhu nejsou ani výrobky se značkou Fair Trade, jehož koupí zákazník podpoří výrobce v méně rozvinutých zemích. "U nás jsou zatím jen vyhrazené prodejny, v Británii mají toto zboží všechny řetězce," říká Kalousová.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů