Ekologická poradna řešila každý den jeden případ
BRNO - V průměru téměř jeden případ denně, za rok celkem 355 dotazů a žádostí o pomoc týkajících se životního prostředí a jeho ochrany, řešila vloni Ekologická poradna občanského sdružení Nesehnutí.
Většinu dotazů dostala elektronickou poštou, dále telefonicky, 40 klientů navštívilo poradnu osobně. Tazatelů bylo nejvíce z řad veřejnosti, dále to byli pracovníci nevládních organizací, úředníci, ale i odborníci či studenti, a také zástupci podnikatelské sféry. Tématicky se dotazy týkaly nejvíce účasti veřejnosti v rozhodování o životním prostředí, účasti v řízeních, práva na informace, procesů EIA či účasti v územním plánování. Více než stovka lidí potřebovala praktickou a technickou pomoc s ochranou přírody či životního prostředí mimo rozhodovací procesy. Lidé se obracejí na ekoporadnu s konkrétními problémy a my máme možnost jim pomocí a podpořit jejich občanskou angažovanost, komentoval koordinátor Ekoporadny Nesehnutí Jiří Koželouh.
Aktuálním příkladem je zastavení plánů na vznik supermarketu Lidl, kterému měl padnout za oběť historický dům z počátku století se zahradou vzrostlých stromů v Bílovci na severu Moravy. Dům i zahradu zachránila zejména aktivita místního občana, který se opíral o rady a konzultace sdružení Nesehnutí. Místním se podařilo dosáhnout rozhodnutí zastupitelstva o neprodání objektu a pozemku Lidlu, popsal Koželouh.
Ekoporadna rozšířila svoje aktivity o webové stránky. Na nich se mohou občané Jihomoravského kraje informovat a zapojit se do rozhodování o projektech, a zásadním způsobem tak ovlivnit své životní prostředí. Důvodem pro vznik těchto stránek je nedostatek přístupných a srozumitelných informací o projektech a koncepcích, které ovlivňují život každého z nás, osvětlil smysl projektu Koželouh.