Pátek, 19. dubna 2024

Taky je vám horko?

Taky je vám horko?
Začalo to již loni v prosinci, a pokračuje to dál. Média se předhání ve spekulacích nad tím, zda za teplým a vřelým přivítáním do roku 2007 stojí globální oteplování, způsobené nadměrnou a nešetrnou spotřebou lidstva, nebo ne. Pro lidi z obchodu zajímavé téma, a nejen pro řady chladících aparátů v obchodech, ale i proto, že na tyto trendy stále více začínají reagovat spotřebitelé.

Kdo o tom již něco ví, jsou lidé z marketingu na straně výrobců, kteří řeší problém, jenž si pojmenovali, možná poněkud nepřesně, značkovou abstinencí. Ta je založená na zvláštní směsici etické spotřeby a zklamání zákazníků ze značek. Podle očekávání právě tyto dva důvody budou postupně živit apatii spotřebitelů k uváděným "novinkám" a "novým" nákupním příležitostem.

Pro výrobce rychloobrátkového zboží, ale především pro obchodníky, to v tom nejlepším případě bude znamenat povinnost nabídnout spotřebitelům tzv. nákup bez viny. V tom horším se zákazníci obrátí k masovým značkám zády a začnou brandově abstinovat a budou recyklovat.

Jak potvrzuje v tomto vydání v rozhovoru i ředitel české Billy, již dnes řada zákazníků vyžaduje produkty bez chemikálií, výrobky trvalé, lokální, ručně vyráběné, ekologické, organické. Celkově se pak očekává, že zákazníci budou stále více podporovat produkty, které jsou vyrobeny "na míru" jejich životu, což od velkých značek nemůžeme očekávat.

Jako odpověď na netečnost velkých tradičních značek a výrobců se může stát, že někteří spotřebitelé začnou abstinovat v určitých produktových kategoriích. A když nebude k dostání žádný "zdravý produkt", může si zákazník klást otázky jako: Opravdu potřebuji toto zboží? Proč bych měl tak často měnit osvěžovač vzduchu na záchodě? A kam teče ta chemie z něho dál? A opravdu potřebuji rychlejší mašinu z plastu a kovu, abych mohl surfovat na internetu? Může to znít divně, ale může se stát, že zákazníci začnou přemýšlet, co v důsledku přinese jejich nákupní rozhodnutí světu kolem.

Je jasné, že ne všichni spotřebitelé budou v nakupování zdrženliví, ale může se stát, že tento zatím menší trend postupně přeroste v něco zásadnějšího. Navíc z pohledu obchodníků nemusí jít zdaleka o nic nevítaného. Chce to jenom změnit malinko myšlení. Zatímco první polovina nového tisíciletí se nesla ve stylu redukce počtu značek a nabízeného zboží, tak druhá polovina by mohla být ve znamení opětovného zaplnění části obchodů "zelenými" značkami. Mělo by to navíc celé ještě několik dalších výhod. Za prvé se ekologické zboží dá prodávat s větší marží (a zkuste říci svým akcionářům, že jste proti) a za druhé, konečně by to v řadě obchodních řetězců nevypadalo jako v socialistické Jednotě - jedna ulička komplet plná plechovek s červenou řepou a druhá s hráškem.

AUTOR: Radana Čechová

šéfredaktorka REGAL
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů