Pátek, 19. dubna 2024

Ženeva: "zelené" vozy se krčí v koutě

Ženeva: "zelené" vozy se krčí v koutě
Pohlednice ze ženevského autosalonu by mohla připomínat ráj ochránců životního prostředí. Venku trůní sněhem pokrytý masiv Montblanc. Před ním se v mírném oparu rozprostírá Ženevské jezero.

Také uvnitř výstavních hal se vše jeví být "eko". Ze stropu padají vodopády, na obrovských plátnech je vidět kvetoucí příroda či větrné elektrárny. Kdyby jen všude kolem nebyla všechna ta auta - silné, obrovské karosérie s širokými pneumatikami, chromovými disky a velkou "žízní" po benzinu.

Z právě probíhajícího ženevského autosalonu se všichni velcí výrobci snaží učinit ten "nejzelenější" veletrh, jaký kdy automobilový svět viděl. Pro manažery a organizátory to znamená balancovat na hraně, což není vždy snadné dosáhnout. Ne vše je totiž tak "zelené", jak se na první pohled může zdát.

Stejně tak nevyspělé, jako se mohou zdát argumenty některých ochránců přírody, se občas jeví i reakce automobilek. Všechny se sice hlásí ke své zodpovědnosti vůči životnímu prostředí, na druhou stranu se ale ve svých expozicích snaží přitáhnout pozornost především auty se silnými motory a příslušnou spotřebou. Ekologičtější verze s dieselovým motorem či úspornou spotřebou a auta na hybridní či elektropohon stojí zpravidla až někde vzadu.

Přesně tak to ale chce i publikum. Houfy se nekupí kolem modelu BMW s vodíkovým motorem, ale kolem nejnovějších modelů Porsche či Aston Martin, velkých limuzín německých koncernů či obrovských terénních vozů.

"Zákazníci určují, co se bude kupovat," argumentují manažeři automobilek, kteří ale zdůrazňují i své investice do lepších technologií. V posledních letech stále roste zájem o terénní vozy a jiná velká auta, a proto je i firmy vyrábějí. "Máme snad všichni jezdit trabantem?" ptá se například v rozhovoru pro časopis Spiegel šéf největší evropské automobilky Volkswagen Martin Winterkorn.

Ekologickou nabídku najde jen ten, kdo ji hledá. VW tak v Ženevě například prezentuje svůj Passat Blue Motion, který má emise jen 136 gramů CO2 na kilometr, nebo Blue-Motion-Polo s emisemi ve výši 102 gramů na kilometr.

K vidění je ale i ekologický "hřích" koncernu - model Bugatti Veyron s 1001 koňskými silami, o kousek dále pak nenasytné modely od značek Hummer či Corvette, které mají spotřebu více než 20 litrů.

Velká auta ve Švýcarsku dokonce prezentuje také PSA Peugeot - Citroen, který dosud s terénními vozy neměl mnoho společného. Se spotřebou sedm litrů nafty jsou ale podle nového šéfa PSA "zelenými terénními auty". Chlubit se jeho společnost navíc může i tím, že právě z ní pochází dnes již každé třetí auto, které splňuje požadavek Evropské unie pro rok 2012 - mít emise maximálně 120 gramů na kilometr.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů