Moderní vysokokapacitní 100% nízkopodlažní kloubový trolejbus využívající unifikace elektrických částí pohonu s trolejbusem ŠKODA 24 Tr.
Trolejbus Škoda 25 Tr
Trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS
Trolejbus ŠKODA 25Tr IRISBUS vznikl zástavbou trakční elektrovýzbroje ŠKODA ELECTRIC do modifikované karoserie 18 metrového městského kloubového autobusu AGORA City Bus z produkce skupiny IRISBUS.
Trolejbus 25 Tr IRISBUS
Použitý asynchronní trakční motor 18ML 3550 K/4 o jmenovitém výkonu 240kW pochází z řady asynchronních motorů ŠKODA, dlouhodobě provozně osvědčených nejen v trolejbusech vlastní výroby, ale i v trolejbusech dalších světových výrobců. Motor je vybaven převodovkou s konstantním převodovým poměrem.
Trolejbus 25 Tr IRISBUS
Trakční motor je napájen z regulovaného střídače na bázi IGBT tranzistorů. Tento střídač zajišťuje i funkci elektrodynamické brzdy. Brzdná energie je přednostně rekuperována zpět do troleje, a pokud to poměry na troleji nedovolují, je mařena v brzdovém odporníku. Dostatečný brzdný moment je zajištěn po celou dobu brždění až do nulové rychlosti vozidla.
Velmi dobrou dynamiku jízdy trolejbusu při jízdě jak po rovině, tak i ve stoupání umožňuje dostatečná rezerva výkonu trakčního pohonu. Použitý princip regulace trakčního pohonu přitom zajišťuje vysokou úroveň jízdní pohody.
Napájení pomocných asynchronních pohonů (kompresor, pomocné čerpadlo posilovače řízení, ventilátory chlazení) a nabíjení palubní baterie 24V je zajištěno statickými polovodičovými měniči, jejichž výstupy jsou galvanicky odděleny od napětí troleje.
Trakční motor 7 ML 3550 K/4
Střídač trakčního pohonu, statické měniče a většina ostatních části eletrovýzbroje jsou uloženy v kontejneru, umístěném na střeše vozidla. V zadním motorovém prostoru vozidla tak zbývá dostatečný prostor pro zástavbu napájecího zdroje pomocného pojezdu trolejbusu, kterým může být buď dieselgenerátor nebo trakční akumulátorová baterie. Osazení zdroje pro pomocný pojezd se provádí na přání a dle výběru zákazníka. Napájecí zdroj pomocného pojezdu umožňuje trolejbusu autonomní pohyb při výpadku trolejového napětí nebo v úsecích bez trolejového vedení a zvyšuje tak užitnou hodnotu trolejbusu. Pokud je osazena trakční baterie, je součástí elektrovýzbroje také nabíječ, umožňující její nabíjení z trolejového vedení, a to i při jízdě trolejbusu.
Trolejbus je standardně vybaven poloautomatickými trolejovými sběrači, na přání zákazníka mohu však být použity levnější manuálně ovládané sběrače (pouze u verze vozu bez pomocného pojezdu). Rovněž na přání zákazníka může být trolejbus vybaven výhybkovým odporníkem nebo ovladačem rádiem řízených výhybek.
Trolejbus je vybaven teplovodním topením (originální topná soustava autobusu) s elektrickým průtokovým ohřívačem vody, napájeným trolejovým napětím 600 / 750 V DC. Topná tělesa ohřívače mají dvojitou elektrickou izolaci.
Elektrovýzbroj trolejbusu ŠKODA 25Tr IRISBUS je v maximální možné míře unifikována s elektrovýzbrojí 12m trolejbusu ŠKODA 24Tr IRISBUS – výjimku tvoří pouze trakční motor, výkonové bloky střídače trakčního pohonu a brzdový odporník. Kontejner s elektrovýzbrojí je z hlediska mechanických rozměrů a elektrického zapojení pro oba typy vozů identický. Kladem tohoto řešení je rozsáhlé použití ověřených konstrukčních prvků, což vede ke zvýšení provozní spolehlivosti, dále pak snížení sortimentu potřebných náhradních dílů.
Trolejbus 25 Tr IRISBUS
Významnou výhodou trolejbusu ŠKODA 25Tr IRISBUS je zachování velmi vysokého stupně unifikace s autobusy AGORA City Bus, což ocení zejména dopravní podniky, provozující jak trolejbusovou, tak i autobusovou dopravu s využitím tohoto typu vozu. Tato unifikace rovněž umožňuje využití široce vybudované servisní sítě IRISBUS respektive Karosa. ZDROJ:www.skoda.cz
Sdílet článek na sociálních sítích