Ekologie vítězí na autosalonu v Ženevě
Způsobů, jakým toho chtějí tvůrci automobilů dosáhnout, je mnoho. Někteří, jako kupř. Volkswagen, se vydali cestou konstrukce co nejúspornějších motorů – v Ženevě představí třeba velké kombi Passat Blue Motion s dieselem, jehož spotřeba má být 5 litrů na sto kilometrů.
V praxi fungujícím způsobem, jak ještě více snížit spotřebu paliva, jsou hybridní technologie, kombinující běžné spalovací motory s elektromotory. Výborně se prodává hybridní Toyota Prius, v Ženevě firma představí Hybrid X – základ jejího možného nástupce.
Její luxusní divize Lexus se připomene největší hybridní limuzínou světa LS 600h.
Také Honda předvede koncept malého hybridního sportovního auta – Concept H.
Na trh s hybridní technologií chce proniknout i Kia, která přiveze upravené Rio.
K vidění bude také několik malých elektrických vozítek, například v Indii vyrobený Ecocar E Mobile,
Nejvíce peněz firmy utrácejí za koncepty, jejichž palivem je vodík. Princip aut na palivové články je poměrně jednoduchý: vodík skladovaný v nádrži v autě reaguje v palivovém článku s kyslíkem přiváděným zvenčí, čímž vzniká elektrický proud.
Ten pohání elektromotor, buď centrální, nebo malé motory v kolech, a nabíjí velkokapacitní lithium-iontové baterie. Praktická výroba ale naráží na spoustu překážek, hlavně při skladování paliva.
Přestože Honda představila svůj FCX Concept už dříve, poprvé v Evropě ukáže plně funkční prototyp.
Mnohem jednodušší než vodíkové systémy jsou automobilové motory spalující zemní plyn, propan-butan nebo takzvaný bioetanol – tedy líh.
Ten se dá jednoduše vyrobit z rostlin, úpravy motorů nejsou složité, takže v mnoha zemích se přidává bioetanol do benzinu; zanedlouho i v Česku.
Ekologické vozy, spalující zemní plyn, ukáže hned několik značek: Fiat malou Pandu, Opel Corsu, Ford zase dodávku Tournier.
Cestou výrazného odlehčení karoserie za pomoci plastových dílů jako Rinspeed se vydaly i automobilky Mazda a Hyundai.
ZDROJ: auto.idnes.cz,kráceno, upraveno