Qarmaq: ekologický hyundai obléklo 900 PET lahví
Plechu zdá se odzvonilo, plasty [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] se na
jeho úkor uplatňují čím dál víc. Automobilky ho používají nejen na karoserii ale
třeba i na podvozku. Nejnovější koncept Hyundaie si na své "plastovosti" dokonce
zakládá.
Hyundai si na svůj ženevský stánek kromě konvenčního hatchbacku i30, který bude
od příštího roku vyjíždět také z severomoravských Nošovic, přivezl studii
agresivního čtyřmístného terénního kupé (na každé straně má 1,5 dveří) s
nevyslovitelným jménem Qarmaq.
Nebýt hodně divokého prosklení dveří, patřil by vesmírný hyundai nejpohlednějším
studiím na autosalonu. Zběsilé tvary dnes už nikoho nepřekvapí, výrobci tedy
musí šokovat jinak. Namísto konvenčních plechů a skla proto inženýři Hyundaie v
Rüsselheimu, kde auto vzniklo, použili speciální plasty
[https://www.kamsnim.cz/categories/plast].
Snížila se tak hmotnost a auto potřebuje méně paliva. Oproti srovnatelnému
vozidlu, vyrobenému z konvenčních materiálů je o 60 kilo lehčí. Za rok tedy při
průměrném ježdění spotřebuje o 80 litrů nafty méně, a ušetří ovzduší dvou stovek
kilogramů emisí.
Qarmaq má mnohem víc recyklovatelných dílů než normální auto. Méně energie se
také spotřebuje při jejich výrobě a zpracování.
Recyklované plasty [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] pochází z
oblíbených PET lahví, na oblečení [https://www.kamsnim.cz/categories/textil]
qarmaqu jich bylo použito přibližně 900, namísto lakování potáhl podkladový
plast [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] tenký film speciálního
materiálu.
Každý díl karoserie váží přibližně polovinu toho, co ten samý, udělaný z oceli.
Na plastových [https://www.kamsnim.cz/categories/plast] obalech kabeláže se
ušetřilo 25 procent hmotnosti
Použití plastů není jediný příspěvek k ekologičnosti qarmaqu. Na autě najdeme
ještě dalších 29 příkladů přívětivého přístupu automobilismu k životnímu
prostředí v podání Hyundaie.
Korejský výrobce je chce uvést do sériového života svých modelů v letech
2008-14. Zajímavá je například konstrukce přídě, která chrání chodce v případě
střetu.
Automobilka tvrdí, že podle průzkumů je každý pátý při dopravní nehodě pěší.
K životnímu prostředí je přívětivý také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 170
koní, který plní emisní normu Euro V. Pohání všechna čtyři kola silou 360
newtonmetrů.
A mimochodem, koncept se jmenuje po inuitském obydlí z hlíny, velrybích kostí a
zvířecích kůží. Uvidíme tedy, z čeho bude vyrobena příští studie korejské
automobilky.
Plechu zdá se odzvonilo, plasty se na jeho úkor uplatňují čím dál víc. Automobilky ho používají nejen na karoserii ale třeba i na podvozku. Nejnovější koncept Hyundaie si na své "plastovosti" dokonce zakládá.
Hyundai si na svůj ženevský stánek kromě konvenčního hatchbacku i30, který bude od příštího roku vyjíždět také z severomoravských Nošovic, přivezl studii agresivního čtyřmístného terénního kupé (na každé straně má 1,5 dveří) s nevyslovitelným jménem Qarmaq.
Nebýt hodně divokého prosklení dveří, patřil by vesmírný hyundai nejpohlednějším studiím na autosalonu. Zběsilé tvary dnes už nikoho nepřekvapí, výrobci tedy musí šokovat jinak. Namísto konvenčních plechů a skla proto inženýři Hyundaie v Rüsselheimu, kde auto vzniklo, použili speciální plasty.
Snížila se tak hmotnost a auto potřebuje méně paliva. Oproti srovnatelnému vozidlu, vyrobenému z konvenčních materiálů je o 60 kilo lehčí. Za rok tedy při průměrném ježdění spotřebuje o 80 litrů nafty méně, a ušetří ovzduší dvou stovek kilogramů emisí.
Qarmaq má mnohem víc recyklovatelných dílů než normální auto. Méně energie se také spotřebuje při jejich výrobě a zpracování.
Recyklované plasty pochází z oblíbených PET lahví, na oblečení qarmaqu jich bylo použito přibližně 900, namísto lakování potáhl podkladový plast tenký film speciálního materiálu.
Každý díl karoserie váží přibližně polovinu toho, co ten samý, udělaný z oceli. Na plastových obalech kabeláže se ušetřilo 25 procent hmotnosti
Použití plastů není jediný příspěvek k ekologičnosti qarmaqu. Na autě najdeme ještě dalších 29 příkladů přívětivého přístupu automobilismu k životnímu prostředí v podání Hyundaie.
Korejský výrobce je chce uvést do sériového života svých modelů v letech 2008-14. Zajímavá je například konstrukce přídě, která chrání chodce v případě střetu.
Automobilka tvrdí, že podle průzkumů je každý pátý při dopravní nehodě pěší.
K životnímu prostředí je přívětivý také dvoulitrový turbodiesel s výkonem 170 koní, který plní emisní normu Euro V. Pohání všechna čtyři kola silou 360 newtonmetrů.
A mimochodem, koncept se jmenuje po inuitském obydlí z hlíny, velrybích kostí a zvířecích kůží. Uvidíme tedy, z čeho bude vyrobena příští studie korejské automobilky.
A mimochodem, koncept se jmenuje po inuitském obydlí z hlíny, velrybích kostí a zvířecích kůží. Uvidíme tedy, z čeho bude vyrobena příští studie korejské automobilky.
Hyundai Qarmaq v číslech | |
délka x šířka x výška x rozvor (mm) | 4484 x 1980 x 1622 x 2680 |
pneumatiky | 285/35 ZR22 |
motor | řadový vznětový čtyřválec, common-rail, Euro V |
objem (l) | 2,0 |
max. výkon (kW/k) | 125/170 |
kroutící moment (Nm) | 360 |
převodovka | 4stupňová automatická |
www.ceskenoviny.cz
Sdílet článek na sociálních sítích