Doprava a úspory
Ve světových metropolích bude největší prioritou řešení dopravy, přičemž hlavním
ekologickým problémem je znečištění ovzduší. Vyplývá to z průzkumu výzkumných
organizací GlobeScan a MRC McLean Hazel v pětadvaceti aglomeracích v Africe,
Asii, Americe a Evropě. Například v Šanghaji se počet aut do roku 2020
zečtyřnásobí. Průmyslovému růstu však chudší země stále dávají přednost před
ekologií: Ve velkoměstech rozvojových zemí by 55 procent dotázaných obětovalo
ekonomickému růstu opatření směřující ke zlepšení životního prostředí. V
rozvinutých státech je to pouze 14 procent. V rozvojových zemích zemře podle
odhadů Světové zdravotnické organizace každý rok přibližně 130 tisíc obyvatel
měst kvůli znečištění ovzduší. Více než 70 procent dotazovaných dopravních
odborníků proto zdůrazňuje, že těžištěm bude v příštích letech budování veřejné
městské dopravy. "Řešení dopravních problémů je nejvyšší výzvou pro lidi s
rozhodovacími pravomocemi a těžištěm městských investic pro nejbližších pět až
deset let," domnívá se Doug Miller, vedoucí společnosti GlobeScan.
Ve světových metropolích bude největší prioritou řešení dopravy, přičemž hlavním ekologickým problémem je znečištění ovzduší. Vyplývá to z průzkumu výzkumných organizací GlobeScan a MRC McLean Hazel v pětadvaceti aglomeracích v Africe, Asii, Americe a Evropě. Například v Šanghaji se počet aut do roku 2020 zečtyřnásobí. Průmyslovému růstu však chudší země stále dávají přednost před ekologií: Ve velkoměstech rozvojových zemí by 55 procent dotázaných obětovalo ekonomickému růstu opatření směřující ke zlepšení životního prostředí. V rozvinutých státech je to pouze 14 procent. V rozvojových zemích zemře podle odhadů Světové zdravotnické organizace každý rok přibližně 130 tisíc obyvatel měst kvůli znečištění ovzduší. Více než 70 procent dotazovaných dopravních odborníků proto zdůrazňuje, že těžištěm bude v příštích letech budování veřejné městské dopravy. "Řešení dopravních problémů je nejvyšší výzvou pro lidi s rozhodovacími pravomocemi a těžištěm městských investic pro nejbližších pět až deset let," domnívá se Doug Miller, vedoucí společnosti GlobeScan.
Aby se trvale pokryla rostoucí potřeba mobility, energie a vody, musejí největší metropole nejen rozšiřovat infrastrukturu a účelněji ji využívat, ale také aktivněji řídit spotřebu. Například světová spotřeba elektrické energie se od roku 2002 do roku 2030 pravděpodobně zdvojnásobí, především kvůli zvýšené spotřebě razantně rostoucích zemí, jako je Čína a Indie. "Řízení poptávky je cesta, kterou dotazovaní téměř neznali," upozornil George Hazel, jednatel společnosti MRC McLean Hazel.
Aby se trvale pokryla rostoucí potřeba mobility, energie a vody, musejí největší metropole nejen rozšiřovat infrastrukturu a účelněji ji využívat, ale také aktivněji řídit spotřebu. Například světová spotřeba elektrické energie se od roku 2002 do roku 2030 pravděpodobně zdvojnásobí, především kvůli zvýšené spotřebě razantně rostoucích zemí, jako je Čína a Indie. "Řízení poptávky je cesta, kterou dotazovaní téměř neznali," upozornil George Hazel, jednatel společnosti MRC McLean Hazel.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích