Pátek, 29. března 2024

Fairtrade - nový přístup k nakupování

Fairtrade - nový přístup k nakupování
Politikou některých značek je zodpovědnost k životnímu prostředí a profilace společnosti s cílem pozitivně působit i na ostatní obchodníky, potažmo dosažení změny mínění a postoje zákazníků s pozitivním dopadem na současnost a budoucnost Země.

Společnost Marks & Spencer patří mezi lídry ve vytváření "fairtrade" - tedy férové obchodní politiky vůči dodavatelům ze zemí třetího světa. Záruka spravedlivých podmínek a spravedlivého obchodu farmářům zajišťuje dosažení lepší životní úrovně. Naši zákazníci se s kávou a čajem fairtrade setkávali již od konce roku 2004, a to v kavárnách Café Revive. Volně prodejné výrobky fairtrade však ještě nebyly k dispozici. Velké změny nastaly loni v březnu, kdy byla ve Velké Británii zahájena akce "Fairtrade Fortnight", během které byl veškerý sortiment kávy v rámci sekce potravin nahrazen kávou fairtrade. Čaj byl potom za fairtrade vyměněn během dubna. Od té doby se ve všech prodejnách Marks & Spencer setkávají zákazníci výhradně s kávou a čajem fairtrade. (V Čechách obměna proběhla jen s malým zpožděním.) Po kávě a čaji pak následovala fairtrade bavlna, čokoláda, med, marmelády a další produkty.

Propagace fairtrade

Informaci o fairtrade a rozšiřování produktů publikujeme ve všech vhodných médiích. Pro zákazníky může být jasným vodítkem také logo fairtrade, které je vždy viditelně umístěno přímo na etiketách či obalech daných výrobků.

Povolení používat logo fairtrade na daném výrobku je možno získat jen přímo přes organizaci Fairtrade s tím, že podmínky jsou velice přísné. Marks & Spencer v ČR vedle publikované tiskové zprávy o projektu Fairtrade ve větším rozsahu informoval zejména členy Klubu Marks & Spencer v podzimním magazínu. Informace o fairtrade kávě je viditelně umístěna ve všech kavárnách Café Revive. Od počátku projektu se zde prodalo více než 35 milionů šálků fairtrade kávy. Aby byli zákazníci s projektem Fairtrade a jeho výrobky dostatečně seznámeni, připravili jsme pro ně ve všech prodejnách se zastoupením potravin akci "4 za cenu 3" - tj. při nákupu 4 výrobků označených logem fairtrade získají nejlevnější z nich zdarma. Akce bude propagována prostřednictvím výloh a in-store POS a potrvá od dubna do května letošního roku.

Fairtrade a zákazník

Běžný zákazník při nakupování primárně sleduje uspokojení vlastních potřeb, přičemž systematicky vyhledává nejkvalitnější produkty za nejvýhodnější cenu. Možná díky aktuálnímu nezájmu médií o toto téma a nedostačující penetraci trhu fairtrade výrobky, nemá konečný zákazník možnost získat sekundární uspokojení z dobrého nákupu, tj. dobrý pocit, že svým nákupem přispěl na dobrou věc. Protože se informace o fairtrade dostávají mezi spotřebitele pomalu, chceme ne mimoděk, ale systematicky a cíleně měnit nákupní chování svých zákazníků s dopadem na úspěšnost celého projektu, který se může dále rozvíjet jen díky etickému přístupu celé společnosti v oblasti běžné spotřeby.

Již však existuje skupina zákazníků, jež se vrací pro produkty nejen kvůli jejich kvalitě, ale také právě díky dobrému pocitu z přispění na správnou věc. V této aktivitě budeme pokračovat a sortiment jak potravinových, tak textilních výrobků rozšiřovat. V některých případech může být pro zákazníky negativním aspektem o něco vyšší cena fairtrade výrobků, což může nepříznivě ovlivňovat nejen zákazníky, ale i samotné nákupčí. Ve firmě však věříme, že pokud zákazníci budou dostatečně informováni o zákulisí této "přirážky", zvolí fairtrade výrobky dobrovolně a úmyslně.

Renata Fišerová je brand manažerkou společnosti COMS - franšízového partnera Marks & Spencer pro ČR.


Co je fairtrade?

Značka Fairtrade je nezávislé certifikační schéma. Školení auditoři sledují ceny, které dostávají farmáři a jejich spolupracovníci za suroviny fairtrade. Vzhledem k tomu, že hlavním posláním fairtrade je zajištění lepších obchodních podmínek pro chudé farmáře, musí být z jejich strany splněny přísné požadavky na ochranu životního prostředí a prokázán korektní přístup k zaměstnancům. Certifikát Fairtrade dává zákazníkům nezávislou záruku, že farmáři za své komodity dostávají spravedlivou cenu plus "fairtrade prémii", která je následně investována ve prospěch jejich komunity (www.fairtrade.org.uk).
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů