Čtvrtek, 18. dubna 2024

Technika pro život

Technika pro život
Ekologické výzvy představují dlouhodobý program, řekl Ekonomu Wolfgang Chur, člen představenstva skupiny Bosch.

Bosch chce být méně závislý jak na automobilovém průmyslu, tak na Evropě. Nepředstavuje to riziko, že vaše výroba součástí pro auta ve střední a východní Evropě oslabí?

Nevypadá to tak. Růst našeho prodeje ve střední a východní Evropě v posledních letech je srovnatelný s naším prodejem v Indii a Číně. Naše investice a počet pracovníků v Česku, Polsku, Maďarsku a také v Rusku rostou. Bosch musí jít tam, kde je růst, a ten není v saturované západní Evropě. Je ve střední a východní Evropě, Asii a Latinské Americe.

Co vás do střední a východní Evropy tak láká?

Pokud by nás přitahovaly pouze nízké náklady na pracovní sílu, pravděpodobně bychom šli do Moldávie či Ugandy. Levná pracovní síla pro nás určitě není vrcholným kritériem. Podíváte-li se na charakter naší výroby, jsou to všechno složité produkty a systémy. Především potřebujeme infrastrukturu. Nejen fyzickou - dálnice, železnici, letiště, ale také mentální, mozkovou. Potřebujeme dobré vzdělávání, kvalitní vysoké školy. A to nacházíme ve střední a východní Evropě: v Maďarsku, České republice. Svou roli hraje kulturní blízkost. Proč cestovat tisíce kilometrů, proč letět 10-12 hodin letadlem, když stačí autem přejet hranice a jsme tam.

Jak doprovázíte zahraniční výrobce automobilů, kteří investují v "novém Detroitu" - v Česku a na Slovensku?

Dodáváme každému z nich. Obchodujeme nejen s jejich ústředími, ale také s jejich výrobními závody v Česku a na Slovensku. Velmi úzké vztahy máme se Škodou Auto. Tyto vztahy nezačaly před 10-15 lety, kdy firmu převzal Volkswagen, ale spolupracovali jsme již ve 20. a 30. letech minulého století.

Jak skupina Bosch reaguje na ekologické výzvy?

Když chcete být v byznysu dlouhodobě úspěšní, musíte problémy, jako jsou ty ekologické, řešit, jinak se dostanete do úzkých. Ve skutečnosti však ekologické výzvy přinášejí podnikatelské příležitosti. Slogan skupiny Bosch, kterým je Technika pro život, má dvojí smysl: za prvé naše technika vydrží dlouho, celý život, a za druhé pomáhá životu. Jak? Větší aktivní a pasivní bezpečností automobilů, nižší spotřebou paliva, nižšími emisemi CO2. Jen loni Bosch přihlásil 3000 patentů.

Na čem pracuje divize Thermotechnology - jeden z úseků, které máte na starosti?

Té věnuji nejvíc času. Aktivity, soustředěné na fosilní paliva, ropu a zemní plyn, reorientujeme na obnovitelné energie, včetně výroby slunečních kolektorů. Loni byl podíl termotechnologické divize na obratu skupiny Bosch 11 %, ale už do dvou let chceme být na 20 %. Je to dlouhodobý program, který dává velký smysl. Zaprvé, svět čelí stále vyšším cenám energie z fosilních paliv. Zadruhé, zásobování ropou a zemním plynem je velice zranitelné vzhledem k hrozbám některých států či teroristů. A zatřetí, je tu problém emisí CO2. Naše generace přispívá ke globálnímu oteplování. Nikdy předtím neexistovala zpráva OSN o tom, že budoucnost lidstva je ohrožena.

Nebude bariérou pro zavádění progresivních systémů v autech jejich vyšší cena?

Musíme překlenout propast mezi složitou technologií pro větší aktivní a pasivní bezpečnost a nízkou spotřebu paliva i nízké emise na jedné straně a na druhé straně levnými automobily třeba v Indii, jež také potřebují součásti Bosch. Nové trhy, ať je to východní část Ruska, Indie, Čína či Jižní Afrika a možná, doufejme, celý černý kontinent, potřebují levnou dopravu. A my musíme k uspokojení této potřeby přispět. Bereme to vážně: na Dacii Logan se podílíme naším systémem ABS v hodnotě 100 eur. A naše součásti, například levný vstřikovací systém, chceme mít i v indickém automobilu značky Tata, který stojí 2000 eur.

Vyvinuty jsou nové systémy bezpečnějšího parkování či přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého. Měly by se zavádět postupně, počínaje dražšími vozy, nebo je zavést jako povinné?

Každý výrobce automobilů se chce odlišit a nikoli každý uživatel má peníze, aby si všechny tyto bezpečnostní systémy mohl dovolit. Doufáme, že evropský automobilový průmysl přijme dobrovolný závazek vybavovat všechny nové vozy ESP (Electronic Stability Program). Jedná se o tom. Existuje i systém, který odstraňuje mrtvý úhel zpětného zrcátka, ale je nákladný. Zákazníci někdy preferují oslnivý lak nového vozu před bezpečnostními systémy.

Zapojuje se Bosch do technologických klastrů?

Samozřejmě hodně spolupracujeme s vysokými školami v Německu. Kromě toho financujeme katedru na jedné univerzitě v USA a na vysoké škole v maďarském Miškolci. V Česku jsme vyhlásili soutěž Cena Bosch - Technik roku 2007/2008. Cílem naší skupiny je podpořit studenty a techniky z oblasti automobilové techniky a užší propojení škol a průmyslových podniků.

AUTOR: Karel Ježek
Stuttgart

Wolfgang Chur (60) pracuje ve skupině Bosch od roku 1977. Od roku 1999 je členem představenstva s odpovědností za spotřební výrobky, technologii pro stavebnictví, nářadí, bezpečnostní systémy, divizi Thermotechnology a společný podnik Bosch-Siemens na výrobu bílé techniky. Dále má na starosti marketingovou komunikaci a dceřiné společnosti ve střední a východní Evropě, Rusku, Británii, Francii, Španělsku a Rakousku.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů