Pátek, 29. března 2024

Dálnice jsou doslova »vydlážděné« vyhozenými penězi

Dálnice jsou doslova »vydlážděné« vyhozenými penězi
PRAHA - Rozpočtová reforma vlády se stěží může nazývat úspornou. Například ve výdajích na dálnice Topolánkův kabinet překoná všechny své předchůdce. Přitom právě na českých dálnicích je co šetřit. Poradenská společnost Mott MacDonald upozornila, že některé z nich se staví až třikrát dráž, než v Německu. Její odhad podporují kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu. Podle nich se při stavbě dálnic zbytečně utrácejí částky v řádu miliard.

Podobné problémy mají i ostatní země. »Lišíme se od ostatních tím, že se nesnažíme něco zlepšit,« zhodnotil pro server Aktuálně cz. situaci prezident NKÚ František Dohnal. Vláda ještě v dubnu s úsporami na dálnicích počítala. Před týdnem však rozhodla, že letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se zvýší o 10 miliard. Z celkem sedmdesátimiliardových výdajů půjde víc než polovina na nové dálnice. Motivace stavitelů dálnic je mnohdy rozdílná. Vláda a politici chtějí postavit co nejvíc kilometrů, aby splnili volební sliby. Pro regionální samosprávy je důležité, aby se stavělo co nejvíc dálnic podle jejich územních plánů. Nevadí, když vinou nevhodné trasy stavba podraží. Úředníci na Ministerstvu dopravy mají zájem co nejvíce zvětšit svou vážnost tím, že přes ně půjde na dálnice co nejvíc peněz. Útrata za dálnice je vyšší, než zbylý rozpočet ministerstva. Úředníci Státního fondu dopravní infrastruktury stojí o to mít poslední slovo, kam peníze v jednotlivých letech půjdou. Proto nechtějí postupovat podle koncepce. Ředitelství silnic a dálnic chce rozhodovat o konečné podobě staveb, nestojí však o kontrolu ceny, ani organizaci konkrétní stavby. Další přísun peněz jim zajistí, když se co nejvíc staveb rozestaví. Pro projektové kanceláře platí, že Čím dražší stavba, tím dražší projekt. Velké stavební firmy živí co největší zisk. Proto vítají, že nemají konkurenci a při veřejných soutěžích, mohou účtovat vícenáklady a vydělávat na tom, že zadají dílčí práce menším firmám. Ochránci přírody připustí dálnici v jakékoli trase, pokud se postaví dost ochranných koridorů pro migrující zvěř. Zprávy NKÚ sledují průběh stavby dálnic krok po kroku a ke všem jsou značně kritické. Začíná to tím, že kromě návrhu z osmdesátých let (znovu schváleného v roce 1998 vládou Miloše Zemana) neexistuje koncepce, jak by měla síť dálnic a rychlostních silnic vypadat. Proto se někde staví příliš a jinde vůbec. Příkladem je letošní rok kdy začnou sloužit dva dálniční úseky a oba vedou z Ostravska na polskou hranici. Přitom neexistuje spojení Ostravy se zbytkem republiky. Důvod je v tom, že také z Ostravy na Olomouc se stavějí dvě dálnice současně. "Takové příklady jsou i jinde,« upozorňuje Dohnal. Souběžně s dálnicí Brno-Bratislava se staví rychlostní silnice na Vídeň, která odbočí na jih až u Břeclavi. Do severozápadních Čech se dnes po dálnici nedostanete, staví se však tři najednou do Ústí, Mostu a Karlových V ar. Letos bude za 1,4 miliardy dokončena mohutná mimoúrovňová křižovatka Nová Hospoda u Písku. Nepředpokládá se ovšem, že někde okolo povede rychlostní silnice. Zcela mimo ekonomické souvislosti probíhá příprava projektů na nové dálnice. »Zeptejte se v projekčních kancelářích, jestli dostanou zadání, že mají projektovat stavbu s ohledem na peníze,« uvádí Oldřich Bronec z Mott MacDonald. Sami projektanti nemají zájem na nižší ceně, protože jsou placeni procentem z celkové investice. Broncovu zkušenost potvrzuje zpráva NKÚ: »Výběr mostu přes Lochkovské údolí provedlo Ředitelství silnic a dálnic pouze na základě architektonických a krajinářských hledisek, nezpracovalo žádná ekonomická hodnocení tří variant,« popisuje jeden z detailů při stavbě pražského okruhu. Kdyby tak učinilo, mohla být podle studie ČVUT miliardová stavba o 130 milionů levnější. Hlavní chyby při projektové přípravě se ovšem projeví až při stavebním řízení. Objevují se připomínky, že geologické podloží vyžaduje náročnější technologie, že provoz dálnice ohrožuje chráněné území a je tedy nutné přesunout mraveniště, případně postavit most přes chráněnou louku, anebo tunel pro migraci vzácných zvířat. Ředitelství silnic a dálnic má volnou ruku, jak komplikace řešit, a cena stavby pak často vyroste nečekaným způsobem. NKÚ popisuje případ, jak se při dostavbě dvou úseků dálnice D8 se v letech 2004 až 2006 zvýšila očekávaná cena z 32,7 na 43,5 miliardy korun. Původní návrh z roku 2001 dokonce počítal jen s 22 miliardami. Kontroloři tvrdí, že jsou zbytečné stížnosti na požadavky ekologických organizací. Při lepší přípravě projektů by se dalo většině problémů s přírodou vyhnout například změnou trasy. »Dokážete si představit, že byste podobným způsobem stavěl dům a teprve při stavebním řízení zjistil, že zaplatíte dvakrát víc?« ptá se Vítězslav Grygar z firmy eCentre, která se zabývá organizací výběrových řízení. K dalšímu zvýšení ceny dojde během veřejné soutěže a při samotné stavbě. Stát má povinnost oznámit cenu stavby, na kterou vyhlásí soutěž. Stavět dálnice v ČR dokáže prakticky jen pět stavebních firem, vesměs se zahraničním majitelem švédská, německá, rakouská, francouzská a španělská. Nikdo jiný nemá dost speciálních strojů nutných pro stavbu dálnic. »Může se dokonce stát, že všechny navr hnou cenu vyšší, než chce stát zaplatit,« podotýká prezident Dohnal. České zákony umožňují i další podražení. »Dodavatelé mohou účtovat dvacet procent vícenákladů. Vždy toho využívají,« řekl Bronec. Na dálnicích ani neexistuje kontrola, jak se peníze utrácejí. Státní dotace přiděluje vláda dopravnímu fondu. Politici dotace průběžně zvyšují, protože dálnice patří k hlavním předvolebním slibům. Víc než o kontrolu výdajů se starají, aby do vedení fondu dostali své lidi. Ti mají zajistit, aby investice skutečně dorazila do jejich volebního kraje. »Proces, jak se utrácejí peníze na dálnice není transparentní ani náhodou. O všem rozhodují lidé kolem ministerstva dopravy, občas nějaký ministr či poslanec protlačí nějaký ten dáreček pro svůj region,« tvrdí dopravní expert Hnutí Země Pavel Přibyl. Pod tlakem Evropské unie připravuje ministr dopravy Aleš Řebíček seznam nejdůležitějších dálnic, které by měly být přednostně dostavěny. »Vláda měla koncepci schvalovat už loni. Tehdejší ministr Šimonovský však z materiálu odstranil analýzu, které dálnice jsou nejvíc potřeba. Nový kabinet má koncepci projednat ve třetím čtvrtletí,« říká Přibyl. Politici často mluvili o možnosti zrušit dopravní fond. »Státní fondy budou s výjimkou Státního fondu životního prostředí integrovány do struktury státního rozpočtu,« stojí dokonce v koaliční smlouvě. Do programového prohlášení vlády se tato věta již nedostala. Minulé pondělí dokonce vláda schválila rozpočtový rámec dopravního fondu. Až do roku 2010 bude ze státního rozpočtu dostávat každým rokem 45 miliard.

Stránku připravili Ivan CINKA a Miloslav VORLÍČEK
Zdroj:Haló noviny
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů