Unie chce zpomalit auta, Češi protestují
Praha/Maximální rychlost 162 kilometrů v hodině a karoserie polepená varovnými
samolepkami. Tak by v budoucnu mohla vypadat všechna vozidla jezdící po
silnicích EU. Počítá s tím jeden z návrhů Evropského parlamentu, který chce
pomocí omezení konstrukční rychlosti vozidel snížit vypouštění škodlivin do
vzduchu. Čeští politici i odborníci protestují a svorně říkají: je to nesmysl,
budeme proti. "Hrozba, že by něco takového mohlo projít, je bohužel reálná.
Návrh je z dílny liberálů, podpoří je i zelení a možná i sociální demokraté,"
uvedl lidovecký europoslanec Jan Březina. Návrh mu přijde nesmyslný už kvůli
možnosti, že by vozidla byla polepená podobně jako tabákové výrobky. "Házet do
jednoho pytle cigarety a auta mi přijde na hranici ekologického fanatismu,"
zlobí se Březina. Za pravdu mu přitom dávají i někteří ekologové. "Konstrukční
rychlost aut bych neomezoval. Systémovější je například snižovat spotřebu paliva
nebo regulovat rychlost dopravními značkami. Nikoliv kvůli tomu vytvářet zákon
pro celou Evropu," řekl Deníku Mirek Patrik ze sdružení Děti Země. "Vliv omezení
rychlosti na emise je prakticky nulový, v praxi by to znamenalo jen zablokování
dopravy na dálnicích a velké zácpy," doplňuje ho předseda Sdružení
automobilového průmyslu Antonín Šípek. Větší podporu politiků i expertů má
naopak záměr omezit škodliviny povinným zavedením šestistupňových převodovek. "U
řady vozidel to existuje už nyní, šetří to palivo i emise. Lidi bych k tomu ale
zákonem nenutil, postupně na to přejdou sami," tvrdí Šípek. Omezní konstrukční
rychlosti nepodporuje ani ministerstvo dopravy. "Naopak zavedení šestého stupně
může být pozitivní opatření," říká Ivana Jelínková z tiskového odboru
ministerstva dopravy. Nápad na omezení konstrukční rychlosti vozidel je součástí
strategického plánu Evropské komise. Škodlivé emise CO2 ze silniční dopravy
totiž za posledních čtrnáct let vzrostly na území EU o čtvrtinu.
Praha/Maximální rychlost 162 kilometrů v hodině a karoserie polepená varovnými samolepkami. Tak by v budoucnu mohla vypadat všechna vozidla jezdící po silnicích EU. Počítá s tím jeden z návrhů Evropského parlamentu, který chce pomocí omezení konstrukční rychlosti vozidel snížit vypouštění škodlivin do vzduchu. Čeští politici i odborníci protestují a svorně říkají: je to nesmysl, budeme proti. "Hrozba, že by něco takového mohlo projít, je bohužel reálná. Návrh je z dílny liberálů, podpoří je i zelení a možná i sociální demokraté," uvedl lidovecký europoslanec Jan Březina. Návrh mu přijde nesmyslný už kvůli možnosti, že by vozidla byla polepená podobně jako tabákové výrobky. "Házet do jednoho pytle cigarety a auta mi přijde na hranici ekologického fanatismu," zlobí se Březina. Za pravdu mu přitom dávají i někteří ekologové. "Konstrukční rychlost aut bych neomezoval. Systémovější je například snižovat spotřebu paliva nebo regulovat rychlost dopravními značkami. Nikoliv kvůli tomu vytvářet zákon pro celou Evropu," řekl Deníku Mirek Patrik ze sdružení Děti Země. "Vliv omezení rychlosti na emise je prakticky nulový, v praxi by to znamenalo jen zablokování dopravy na dálnicích a velké zácpy," doplňuje ho předseda Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Větší podporu politiků i expertů má naopak záměr omezit škodliviny povinným zavedením šestistupňových převodovek. "U řady vozidel to existuje už nyní, šetří to palivo i emise. Lidi bych k tomu ale zákonem nenutil, postupně na to přejdou sami," tvrdí Šípek. Omezní konstrukční rychlosti nepodporuje ani ministerstvo dopravy. "Naopak zavedení šestého stupně může být pozitivní opatření," říká Ivana Jelínková z tiskového odboru ministerstva dopravy. Nápad na omezení konstrukční rychlosti vozidel je součástí strategického plánu Evropské komise. Škodlivé emise CO2 ze silniční dopravy totiž za posledních čtrnáct let vzrostly na území EU o čtvrtinu.
Zdroj:Benešovský deník
Sdílet článek na sociálních sítích