Pátek, 29. března 2024

Zelená královna prosazovala etiku byznysu

Zelená královna prosazovala etiku byznysu
V pondělí zemřela v Sussexu v Anglii ve věku 64 let zakladatelka kosmetické firmy Body Shop Anita Roddicková. Na nápadu prodávat kosmetické přípravky z přírodních produktů a vyráběných podle starých receptur vydělala miliony.

Proslavila se ale hlavně tím, že patřila k "pionýrkám" razícím v byznysu etický a environmentální přístup. Její úspěch měl nakonec podíl i na tom, že podobným směrem se vydala řada dalších firem.

Začínala s krámkem

Anita Roddicková se narodila během druhé světové války v Británii v rodině italských přistěhovalců. V roce 1976 si v Brightonu otevřela malý obchůdek s přírodní kosmetikou, kterou sama vyráběla. Nabízela jen asi patnáct produktů - recepty na část z nich získala během svých předchozích cest s manželem do ciziny, zbytek zase odrážel její italské kořeny.

A tak přišly nápady vyrábět a prodávat produkty jako peelingová maska s medem a ovesnými otrubami, pleťové mléko s okurkou či tělové mléko s kakaovým máslem.

Od počátku, tedy v době, kdy to ještě zdaleka nebylo tak "trendy" jako nyní, se produkty Body Shop vyvíjely bez testování na zvířatech. Výrobky se balí jen do obyčejných plastikových krabiček umožňujících opakované použití, Body Shop odmítá drahou reklamu.

Roddicková chtěla, aby její firma nejen vydělávala peníze, vytvářela pracovní místa a prodávala kvalitní výrobky. To považovala za samozřejmé. Zaměstnanci firmy ale zákazníky programově vybízeli k větší angažovanosti třeba právě v oblasti ochrany přírody.

A firma v čele s Roddickovou šla sama příkladem. V roce 1989 nasbírala několik milionů podpisů na petici proti kácení amazonských pralesů, podporovala hnutí Greenpeace nebo zachraňovala velryby. Snažila se také, aby do méně rozvinutých částí světa nešla jen finanční pomoc, ale aby tam firmy vytvářely pracovní místa. I proto jeden z přípravků Body Shop obsahuje třeba ořechový olej vyráběný indiány z deštného pralesa v Amazonii nebo v Nepálu získává papír vyráběný z vodního hyacintu.

Vytvořila impérium

Z jediného obchůdku se Roddickové podařilo i díky sílícímu hnutí v oblasti ochrany životního prostředí ve světě za třicet let vytvořit kolos s 2000 obchody a 77 miliony zákazníků působící v 51 zemích.

Když vloni prodala společně s dalšími investory podíl ve firmě Body Shop za 1,2 miliardy dolarů kosmetickému kolosu L'Oreal, brali to někteří její příznivci jako "zradu". Ona sama ale tvrdila, že Body Shop si ke 30. narozeninám nemohla přát nic lepšího - její firemní ideály, které chce L'Oreal zachovat a sám z nich i čerpat, se tak budou moci ještě lépe šířit.

Bohužel se ukázalo, že k prodeji měla Roddicková ještě jeden důvod. Před několika měsíci oznámila, že trpí cirhózou jater způsobenou žloutenkou, kterou dostala při transfuzi krve během porodu v roce 1971. Na komplikace doprovázené krvácením do mozku nakonec tato "zelená královna", jak ji nazývala média, zemřela. Britský premiér Gordon Brown ji následně označil za "jednu z nejúspěšnějších britských podnikatelek".
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů