Pátek, 19. dubna 2024

Malá velká překvapení

Malá velká překvapení
Na autosalon do Frankfurtu si jen málokterá automobilka troufla přijet bez malého, případně ekologického auta.

Slavnostně vyzdobená Ballsporthalle, šampaňské, vybrané lahůdky a k tomu osm překvapení z dílny největšího evropského výrobce automobilů Volkswagen. Tak začal v pondělí 10. září 62. mezinárodní automobilový veletrh v německém Frankfurtu (IAA). Přišel dokonce i šéf dozorčí rady Ferdinand PiĎch a pozvání neodmítl ani čínský ministr pro vědu.
I kdyby všech 1500 pozvaných hostů, v drtivé většině novinářů z celého světa, vědělo, co se pod osmero plachtami skrývá, stejně by při prezentaci vozů ztichli. Show nazvaná Night of Driving Ideas byl večírek, jak má být, kde největší hvězdou bylo - malé auto.

NEJEN PRO MĚSTO. Přišlo na konec prezentace: Plachta se zvedla a pod ní se objevilo malé bílé vozidlo. Není to vlastně auto v pravém slova smyslu - zatím jen studie. Pro někoho možná není ani dostatečně "zelené", jak si žádá letošní autosalon - žádný hybrid ani elektromobil. A nakonec není ani tak malé, jak by kdekdo očekával po prohlášení, že Volkswagen ukáže svou představu vozu blízké budoucnosti pro městský provoz. Tři a půl metrů dlouhý automobil má sice jen dvoje dveře, ale uvnitř jsou čtyři plnohodnotná sedadla (viz rozhovor na stranách 34-37). Ve VW ho interně nazývají New Small Family Car, má ale i své vlastní jméno: up!. Martin Winterkorn, předseda představenstva VW, který si nenechal ujít příležitost, aby up! prezentoval osobně, řekl, že spotřeba bude 3,5 litru na sto kilometrů a výhledově tři litry.
Známá už je i cena malého vozu - měla by se pohybovat kolem šesti tisíc eur, což je oproti pravděpodobně nejbližšímu konkurentovi Smart asi o polovinu levnější.
Podle komentářů některých automobilových odborníků na prezentaci vozu je právě up! v zeleném duchu letošního autosalonu největší novinkou.

CENA FABIE JE UŽ ZNÁMÁ. Před dvaceti lety by to možná nebylo myslitelné - taková show okolo studie městského vozítka by zřejmě nikoho moc nenadchla. Doba se ale mění. A to dokonce i na německém trhu, kde zákazníci vždy preferovali zážitek z jízdy před úsporou a ekologií. Od ledna do srpna 2007 se podle statistik Kraftfahrt-Bundesamt prodalo jen na německém trhu skoro půl milionu malých a mini vozů. Přesně to bylo 490 tisíc, z čehož například Škoda Auto dodala 33,6 tisíce Fabií. Podíl těchto aut na registracích představoval v prvních osmi měsících 23,5 %. Loni to bylo za celý rok 22 %, ale například v roce 2003 pouze 9,3 %. Podobný trend je i v řadě dalších zemí.
Nicméně up! je přece zatím jen koncept. Těch opravdu malých nových aut, která už mají své jisté a půjdou do výroby, na autosalonu letos zase tak mnoho nebylo. Premiéru měl třeba americký Korejec Chevrolet Aveo, faceliftem prošel i Nissan Micra. Novinkou je rozhodně Renault Clio Grandtour, což je malé kombi o délce 4,20 metru, nabízející více prostoru, a tudíž i pohodlí než klasický hatchback.
A samozřejmě nelze nezmínit Škodu Fabii Combi, která se rovněž představila ve Frankfurtu. Od většího vnitřního prostoru si výrobce slibuje, že kombík přitáhne zájem coby rodinné auto. Znatelně vzrostla především velikost zavazadlového prostoru, jehož základní objem nyní činí 480 l, po sklopení zadních dělených sedadel je k dispozici objem dokonce1460 litru. Fabie už má také svou cenu: v základní verzi s benzinovým motorem 1,2 to bude 285 900 korun.

PRVNÍ ODHALENÍ. Pravda, prvním ze všech odhalených na slavnostním večeru VW v předvečer autosalonu nebyl žádný trpaslík, ale jedna z vlajkových lodí koncernu VW - Audi A4. Již 35 let vyráběný a stále nejlépe prodávaný model Audi se ve světové premiéře prezentoval prostornější a s novými prvky ve výbavě. S nabídkou pěti motorů bude nové Audi A4 uvedeno na český trh letos v prosinci.
Škodovka představila designovou studii Fabia Combi Scout, postavenou na základě nového modelu Fabia Combi. A šéf automobilky Detlef Wittig s přizvanými figuranty předvedl, co všechno se složí do kufru. Wittig zmínil, že i tahle Škoda bude "chytré auto za rozumnou cenu", že bude obsahovat spoustu užitečných detailů, jako jsou nejrůznější držáky na lahve a podobě.
Člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn ve Frankfurtu informoval, že automobilka vyrobí milion vozů ročně již v roce 2010, tedy o pět let dříve, než se původně odhadovalo.
SEAT se předvedl s konceptem SUV s názvem Tribu, který by měl naznačovat, kam se automobilka designérsky posunuje. Mimochodem šlo o první výtvor nového šéfdesignéra Luca Donckerwolfa. Podle toho, co bylo k vidění, zaoblené linie by měly vystřídat ostřejší tvary. Uvažovat ale o tom, kdy se tento koncept stane skutečným autem, je přinejmenším předčasné.

ÚSPORY VS. POŽITEK. Jak velí letošní ročník frankfurtského autosalonu, každý, kdo jen trochu může, musí přijít s něčím úsporným a ekologicky šetrným.
Očekávalo se, že Mercedes představí poprvé vůz Mercedes ML450 v podobě hybridu, ale nakonec tady nebyl. Mercedes ML450 je SUV, které se prodává i dnes, ale v roce 2009 má být údajně uvedeno na trh s novým pohonem. Hybridní pohon má podle informací výrobce umožnit i jízdu pouze na elektřinu, což například hybridní Lexus RX, automobil srovnatelné kategorie, neumí.
Na Toyotu si ale ještě dlouho nikdo nepřijde. Ta už vyrobila od roku 1997, kdy začala s hybridy, více než milion vozů s hybridním pohonem značek Toyota Prius a Lexus.
Autosalon ovšem není jen pro ty, kdo mají silně vyvinuté ekologické cítění. Je i pro fajnšmekry jiného druhu, kteří preferují požitek z jízdy. Pro ty je ve Frankfurtu vedle nové Audi A4 úplně nový Jaguar XF, který se začne vyrábět na jaře 2008 a který bude k mání s motory od objemu 2,7 litru V6 diesel po benzinový 4,2 l V8. Světovou premiéru si na IAA odbyla i Mazda 6 a Mercedes C nově jako kombi.
Rovněž Hyundai přišel s rozměrnější novinkou: po letošním představení pětidveřového hatchbacku i30 v březnu na autosalonu v Ženevě předvedl ve Frankfurtu v premiéře kombi i30 Cross Wagon. Vůz navrhli v Evropském designérském centru v Russelsheimu, aby se na starém kontinentu líbil. Měl by se začít prodávat příští rok. S výrobou se začne v Jižní Koreji, ale od roku 2009 by produkce pokračovala pravděpodobně v Nošovicích. Cena ještě nebyla stanovena.
Znovu se tady ukázal také VW Tiguan - nové SUV, které je, zjednodušeně řečeno, určeno pro ty, kdo mají rádi SUV a nedosáhnou na Touarega. Jeho jméno si vybrali sami zákazníci a vzniklo spojením dvou slov - Tiger-Leguan. Systém Common Rail TDI už odpovídá požadavkům na emise Euro 5, které začnou platit až v roce 2009.
Dlužno ale dodat, že nejen Tiguan, ale všechny uvedené modely už mají motory vyladěné tak, že emise jsou na nejnižší míře, jakou umožňuje současná technologie - tedy ještě s přihlédnutím k tomu, aby auto bylo za rozumnou cenu a tudíž prodejné.

AUTOR: LIBUŠE BAUTZOVÁ
Frankfurt
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů