Středa, 24. dubna 2024

Dálnice se oddalují. Bursík prosadil komise

Dálnice se oddalují. Bursík prosadil komise

Stavba dálnice D3 do jižních Čech a budování obchvatu Prahy se zřejmě prodlouží. Vyplynulo to ze středečního jednání vlády. Ministr dopravy Aleš Řebíček má vytvořit komise, které budou u každé stavby jednat o nejvhodnější trase s ohledem na životní prostředí.

Mapa plánovaných dálnic a silnic zde

Nápad prosadil ministr životního prostředí Martin Bursík. "Nebojujeme proti dálnicím," odmítl ministr výhrady zastánců staveb.

Podle premiéra Topolánka je nutné vyřešit tah dálnice D3 Posázavím, což je důvodem, proč má ministr Řebíček komisi vytvořit. "Žádná ze staveb ale není ohrožena," odmítá premiér Topolánek úvahy o průtazích. Jihočeský hejtman Jan Zahradník je dalším jednáním kolem dálnice znepokojen. "Nevím, co je tu ještě k posuzování. Dálnice je zanesena v územních plánech a podobně je tomu podle mých informací i u sousedního Středočeského kraje. Nechápu, proč pořád vedení ministerstva životního prostředí trasu zpochybňuje," uvedl hejtman. Dálnice je podle něj důležitá pro ekonomický rozvoj regionu.

Aleš Řebíček dostal od vlády i další úkoly krom sestavení komisí. Bude se muset zabývat seznamem asi devadesáti obcí, u nichž je nutné vybudovat silniční obchvat. Má také pravidelně informovat premiéra o průběhu staveb, aby nedošlo k přetažení termínů kvůli evropským příspěvkům, které na české dálnice v příštích pěti letech půjdou.

Jen v příštím roce to má být i s českými penězi 88 miliard korun, celkem až 800 miliard korun. Zmiňovanou D3 chce vláda stavět ve spolupráci se soukromým sektorem. Podobně plánoval Zemanův kabinet stavbu dálnice na sever Moravy. Tendr s izraelskou firmou musel být ale kvůli nevýhodným podmínkám předčasně zrušen.

D3 má hotových zhruba osm kilometrů, dalších sedm je ve výstavbě. Má zajistit napojení Táborska a Českobudějovicka na evropskou dálniční síť. Bude nahrazovat funkci stávající mezinárodní silnice E55, která vede ze severu Čech na jih. Na severu již z velké části silnici kopíruje dálnice D8. Obě stavby se ale potýkají s problémy. Druhé ze zmiňovaných chybí poslední úsek přes chráněnou oblast Českého středohoří, u D3 bude problémem Posázaví. Znovu posoudit se má i severozápadní část pražského okruhu.

Do roku 2011 se má dostavět dálnice D8 vedoucí k Ústí nad Labem, hotova má být i D11 do Hradce Králové a D47 na Ostravsku.

Řebíčkův plán ale stále nenabízí alternativu k dopravní tepně České republiky spojující Prahu s Brnem, která už dnes náporu aut nestačí. „Klíčové jsou zejména velké projekty výstavby dálnic. K nim patří dostavba D1 v úseku Vyškov - Lipník nad Bečvou a zvýšení její kapacity v okolí Brna, dále pražského okruhu R1, R52 jako součást evropského prioritního projektu z Pohořelic na rakouskou hranici a R48 z Bělotína k polské hranici, a to zejména kvůli výstavbě strategické průmyslové zóny Šošovice," uvádí se v důvodové zprávě, kterou má server TÝDEN.CZ k dispozici.

http://www.tyden.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů