Čtvrtek, 28. března 2024

Stát chce, aby lidé kupovali nová auta

Stát chce, aby lidé kupovali nová auta
Stát chce donutit řidiče větších a nákladních aut, aby si koupili ekologičtější auta. Výměnou za to je ochoten přijít o dvě stě milionů korun ze silniční daně.

Návrh ministerstva financí, který by měl jít ještě do konce října do vlády, počítá s několika zásadními změnami v placení silniční daně. Tyto změny mají přitom platit už od ledna příštího roku.

Až dosud platili silniční daň jen firmy a podnikatelé. A to za všechna, i osobní auta. Nově budou za auta těžší než 3,5 tuny platit i lidé, kteří takové auto používají pro soukromé účely.

"Bude také jasněji stanoveno, za která auta se dá uplatnit sleva na silniční dani," říká náměstek ministra financí Tomáš Zídek ze Strany zelených, který novelu připravil.

Bonus za ekologické auto

Dosud se zvýhodnění odvozovalo od toho, jak je motor ekologický. Od příštího roku by výhoda měla být jednoznačnější. Ten, kdo bude jezdit s autem, kterému jsou maximálně tři roky, si ze sazby silniční daně odečte 48 procent. Za auto staré tři až šest let pak bude sleva už jen čtyřicetiprocentní. Za ještě starší auta se pak už bude platit plná sazba daně.

"Samotná výše daně se však novelou zákona nijak nemění," říká Tomáš Zídek. Návrh počítá i s tím, že auta vyrobená před 31. prosincem 1989 budou mít daň naopak zvýšenou o 15 procent.

"Takových aut je přitom stále hodně. Nejde jen o staré avie, ale hodně podnikatelů, zvlášť na venkově, stále jezdí třeba se škodovkami stodvacítkami. Cílem této změny je lidi motivovat k pořízení nového auta," říká Zídek.

Těm, kteří budou jezdit s novými a tedy ekologičtějšími auty pak novela zákona přinese bonus: Daň sice budou muset zaplatit, ale už po nich nikdo nebude chtít vyplňovat formulář přiznání k silniční dani. "Je to součást plánu této vlády, jak snižovat zatížení lidí zbytečnou byrokracií," dodává Zídek.

Novela tohoto zákona musí být schválena do konce roku. Jen do té doby totiž platí současný systém daňových výjimek. Ten není spojen se stářím auta, ale hodnotou zplodin, které motory aut produkují, tedy takzvanými normami Euro. Pro představu - nákladní auta, která se u nás prodávají, musejí už od roku 2006 splňovat normu Euro 4. Do šestiletého limitu se vejde ještě norma Euro 3.

Výhoda i pro starší auto?

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia však chce, aby daňové výhody zůstaly i dopravcům, kteří jezdí s auty starými šest až devět let.

"I do této kategorie spadají auta normy Euro 3, tedy auta ekologická, která by si jako ojetá mohli koupit současní majitelé starých avií," soudí mluvčí sdružení Martin Felix. "Těch šest let je pro nás problém. V parlamentu budeme hledat cestu, jak tam toto zvýšení dostat," říká Felix.

I současná novela zákona počítá s tím, že silniční daň se v některých podnikatelských odvětvích platit nebude. Osvobozeny budou pouze malé nákladní vozy mezi 3,5 a 12 tunami určené pro podnikání v sociálních službách, zdravotnictví, školství nebo v zemědělství.

Na to, že výměna vozového parku je v Česku velmi pomalá, upozorňuje už několik let Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů tohoto sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů