Norsko zpřísňuje ekologickou reklamu na auta
Oslo - V Norsku začíná platit zákon, který zpřísňuje používání označení automobilů v reklamách za ekologické. Úřady a ekologové tak chtějí zabránit klamání spotřebitelů, neboť každé auto životní prostředí poškozuje.
"Důvodem opatření je, že se v posledním roce objevilo velké množství reklam na auta, které se snaží nalákat zákazníky tím, že neznečišťují prostředí. Například Toyota označuje svůj Prius za nejšetrnější auto na světě, své dieselové motory za nejčistší na světě; Suzuki zase označuje svůj model za ekologického vítěze mezi auty," vysvětlila v Dobrém ránu s ČT publicistka Emíra Holmeyová.
Tyto slogany a výroky z úst reklamních agentur pobuřují norské ekology, kteří označují reklamy za zavádějící a poukazují na fakt, že auta v každém případě přírodu znečišťují, a proto je nesprávné je propagovat jako výhodná a šetrná k životnímu prostředí.
Podle ochranářů navíc není tento druh reklamy náhodný. Agentury se snaží apelovat na svědomí kupujících právě v době, kdy svět žije debatou o globálním oteplování a dalších ekologických rizicích. Zneužívání obav lidí z globálních hrozeb se proto rozhodl zabránit norský Úřad pro spotřebitelské záležitosti. V prodeji aut se nyní nesmí používat obecná označení aut jako zelené, čisté, přírodní nebo přátelské k životnímu prostředí.
Místo vágních označení má prodejce uvést konkrétní údaj o spotřebě paliva a exhalacích. Pokud chce výrobce vyzdvihnout přívětivost vozu k životnímu prostředí, musí doložit, že automobil se v dané kategorii pohybuje mezi třetinou nejlepších aut na trhu.