Sobota, 20. dubna 2024

Technologie, která se zdá nejvýhodnější

Technologie, která se zdá nejvýhodnější
Automobilka Toyota, která se v posledních letech vyšvihla na první místo světové produkce (přes 7,8 milionu vyrobených vozů za rok 2006) před dlouho předtím vedoucí koncern General Motors, slaví letos sedmdesáté výročí značky.

Je přitom příjemné, že část produkce tohoto světového gigantu pochází také z České republiky, kde se nedaleko Kolína vyrábí malý model Aygo. Automobily Toyota jsou u nás také nejprodávanější japonskou značkou. Je pravděpodobné, že se jich letos v ČR prodá, spolu se sesterskou značkou Lexus, přes šest, a možná i šest a půl tisíce kusů.

Etalon kvality a spokojenosti zákazníků

K nesporným přednostem automobilů Toyota, a samozřejmě i Lexus, je jejich příslovečná kvalita, která se dlouhodobě promítá nejen ve spolehlivosti, ale také zákaznické spokojenosti. Vozy prémiové značky Lexus, patřící do koncernu Toyota, jsou po řadu let celosvětově považovány za takové, s nimiž jsou majitelé, na základě renomovaných výzkumů a anket, nejvíce spokojeni. Vozy Toyota, jako např. Yaris, Toyota Verso, Corolla, Avensis, či RAV4, nezůstávají za Lexusy nijak pozadu a obvykle vítězí, nebo jsou na špici pořadí v jednotlivých kategoriích.

Toyota také patří mezi největší průkopníky pokrokových technologií, zejména v oblasti vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Již deset let sériově vyrábí a prodává tzv. hybridní automobily, které se vyznačují malou spotřebou a velmi nízkou hladinou emisí. Průkopníkem v tomto ohledu je doslova revoluční model Prius - první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem na světě. S úspěchem se prodává především v USA. Do Evropy se dostal později, až v roce 2000, ale i zde se do letoška již prodalo prvních sto tisíc hybridů, převážně Priusů, ale také Lexusů RX400h. Celosvětově dokázala Toyota prodat již více než milion vozů s hybridním pohonem. Také v České republice se prodávají čtyři modely hybridních automobilů Toyota a Lexus. Kompaktní sedan Toyota Prius a tři modely značky Lexus - luxusní SUV RX 400h a velké luxusní limuzíny Lexus GS 450h a LS 600h.

Průkopník pokrokových technologií

Automobiloví výrobci již dlouho hledají cesty, jak dále omezit nebo nejlépe zcela eliminovat škodliviny ve výfukových plynech motorových vozidel. Cest je samozřejmě několik. Elektromobily jsou stále nejen velmi těžké, ale mají značně omezený akční rádius a dobití akumulátorů trvá poměrně dlouho. Také hledání alternativních paliv, jako je vodík, různé druhy plynů nebo pokusy s využíváním biomasy apod., jsou stále v nejrůznějších fázích vývoje, a tudíž vzdálené od běžného provozního využívání. Ani bionafta se zatím nejeví z ekologického hlediska jako optimální řešení.

Zatím nejdále jsou v tomto ohledu vozidla s tzv. hybridním pohonem. Hybridní technologie Toyota kombinuje zážehový motor s elektromotorem a je nejčistší technologií motorového pohonu na současném trhu. Hybridní jednotky nabízejí nižší emise paliva, výtečnou spotřebu paliva, hladkou akceleraci a tichý chod.

Největším průkopníkem hybridní technologie a také největším výrobcem hybridních automobilů je Toyota, která uvedla tento druh pohonu jako první v sériovém provedení právě u modelu Prius první generace. U současné generace vozů Prius se k pohonu využívá zážehový motor o objemu 1,5 litru, o výkonu 57 kW a elektromotor o výkonu 50 kW. Výkon obou motorů je přenášen přes plantovou převodovku k plynulé převodovce CVT a odtud na přední kola. V provozu se kombinují tři režimy pohonu: pouze elektromotorem (např. při rozjíždění nebo popojíždění po městě v hustém provozu), jen na spalovací motor (v běžném provozu na silnicích mimo město) a s oběma motory (při požadavku maximálního výkonu). Při brzdění nebo jízdě z kopce se automaticky zapíná rekuperační program a dobíjejí se akumulátory. Podobně dochází k dobíjení také "zbytkovým" provozem spalovacího motoru. Při jízdních výkonech odpovídajících vozu nižší střední třídy je průměrná spotřeba Priusu jen 4,3 l/100 km.

V principu stejný, ale přesto poněkud odlišný je pohon 4x4 u vozů Lexus RX 400h, s vidlicovým šestiválcem a dvojicí elektromotorů. Nejdokonalejším hybridním pohonem současnosti disponuje Lexus LS 600h, který pohání moderní osmiválec o zdvihovém objemu 4969 cm3 přímým vstřikováním benzinu, variabilním ventilovým rozvodem, který má elektricky ovládané časování sacích ventilů v pásmu pod 1000 ot./min a mnoho dalších vymožeností. Na spalovací motor navazuje kapalinou chlazený elektromotor. Výkon motorů je přenášen přes dvoustupňovou samočinnou převodovku, mezinápravový diferenciál Torsen C, na přední i zadní nápravu v poměru 40 : 60 a v případě změny adhezních podmínek jednotlivých kol se mění tento poměr od 50 : 50 až na 30 : 70.

Mezi nová řešení patří např. technologie "plug-in" (PHV) pro hybridní vozy, rozšířená o možnost dobíjení akumulátorů z běžné zásuvky elektrické sítě, např. v domácnosti, v zaměstnání nebo na veřejné dobíjecí stanici. V případě kratších cest se budou vozy PHV více spoléhat na elektrický pohon, což se projeví ve výrazném poklesu emisí CO2 díky nižší spotřebě fosilních paliv. Při jízdě na delší vzdálenosti se vůz přepne do kombinovaného režimu jízdy s elektromotorem a zážehovým motorem.

Další novinky hybridních technologií představí Toyota a Lexus na letošním tokijském autosalonu. Hlavním cílem je další snížení spotřeby fosilních paliv, využití hybridního pohonu typu plug-in s motorem o objemu pouhých 500 cm3, umožnění dobíjení z vnějšího zdroje energie a zajištění delší dojezdové vzdálenosti při pohonu pouze elektromotorem. Vůz tak nejen dokáže využívat různé zdroje energie, ale současně uvolňuje méně škodlivin CO2 a přispívá k ještě menšímu znečišťování ovzduší. V blízké budoucnosti se také objeví vozidla schopná provozu na různé druhy paliva (FFV - Flexible Fuel Vehicle), například benzin a etanol apod. ve směsi s libovolným zastoupením jednotlivých složek. Přestože na vývoji alternativních pohonů pracuje většina světových výrobců, dá se říci, že Toyota má v současné době zřejmě desetiletý náskok před většinou konkurenčních značek.

I když technologie hybridního pohonu automobilů je v současné době ekologicky zřejmě nejvýhodnější, čeká ji jistě ještě mnoho dalších dílčích zlepšení. Hovoří se o kombinaci vznětového motoru s elektromotory, ale také o dalším snižování spotřeby paliva u zážehových motorů, snižování mechanických odporů, zvyšování výkonu akumulátorů atd. Souběžně probíhá také vývoj vodíkových palivových článků a dalších alternativních paliv.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů