Čtvrtek, 18. dubna 2024

Auta v Tokiu mají lákat mladé

Auta v Tokiu mají lákat mladé
Malá auta pro provoz ve městě - a samozřejmě šetrná vůči životnímu prostředí. Tak lze označit velkou část modelů, které na včera zahájeném autosalonu v Tokiu představuje celkem 241 vystavovatelů z celého světa. Vystavovat se bude do 11. listopadu, celkem by mělo být uvedeno 71 premiér.

Dominantní pozici samozřejmě zaujímají japonské automobilky, které představují na 500 různých aut. Jejich hlavním cílem je podle deníku Handelsblatt oslovit mladou klientelu, a konečně tak otočit trend klesajícího odbytu.

Inovacím, kterými se tuto cílovou skupinu snaží zaujmout, se přitom žádné meze nekladou. Zřejmě nejpozoruhodnější je v tomto ohledu studie Nissanu nazvaná "Pivo 2", která sice na první pohled stále ještě připomíná auto, na druhou stranu se ale od něj do jisté míry vzdaluje. Již design auta je velmi hravý, a odpovídá tak potřebám mladých Japonců. Do kabiny vozu, která vypadá jako bublina, se sice vejde jen jeden pasažér, společnost mu ale dělá malá hlava robota s očima a ušima, která trčí z přístrojové desky. Tato hlava se umí neustále otáčet a sledovat výraz řidiče. Když se například tváří nazlobeně, poradí mu, aby se usmál.

Za 10 až 15 let, kdy bude vývoj tohoto modelu zcela dokončen, by pak podle Handelsblattu mohl řidič s robotem i vtipkovat nebo jej poprosit o radu, kde je nejbližší volné místo k zaparkování. "Pět set metrů napravo je volné místo. Vyjde tě na 350 jenů na hodinu," mohla by znít odpověď. Při parkování a couvání pak řidič může využít i hlavní výhodu tohoto elektroauta - možnosti otočit kabinu o 360 stupňů.

Hudbou budoucnosti je zatím i studie konkurenční Toyoty "1/X". Pozoruhodná je tím, že váží jen zlomek (tedy 1/x násobek) toho, co normální karoserie. Ve srovnání se zhruba stejně velkým modelem Prius, jehož karoserie váží 420 kilogramů, si vystačí zhruba s třetinou. To má pozitivní dopad především na spotřebu, kterou lze navíc pokrýt buď klasickými pohonnými hmotami, nebo elektřinou ze zásuvky. Zatím je ale použitý materiál příliš drahý, a tak si zákazníci budou muset na tento vůz ještě pár let počkat.

Reálnější je naopak studie Toyoty "iQ", která by měla přijít na trh už koncem příštího roku. Do vozu o délce téměř tři metry by se měli vejít dva až tři dospělí a jedno malé dítě. Pozornost budí i prototyp její dceřiné společnosti Daihatsu "OFC-1". Dvoumístné auto, které je nástupcem kabrioletu Copen, je prostornější, má zajížděcí skleněnou střechu a motor o obsahu 660 ccm.

Přestože malá ekologická auta jsou stále modernější, objevily se v Tokiu i silné sportovní vozy. Nissan například představil inovovaný model GT-R s výkonem 480 koní a německý konkurent Audi uvedl studii malého sportovního vozu A1. Vůz, který by podle šéfa koncernu Ruperta Stadlera měl oslovit především mladé klienty, má přijít na trh už v roce 2009.

Sportovní tendence naznačuje i tokijská premiéra německé automobilky BMW, studie Koncept 1 Series tii. Přídomek "tii" naznačuje, že kupé pro čtyři osoby navazuje na slavné sportovní modely firmy ze 60. a 70. let
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů