Sobota, 20. dubna 2024

Vesnička, kostelík a sjezdovka

Rakousko: jako stvořené pro individuální cestování
Vesnička, kostelík a sjezdovka
Ze zahraničních destinací je mezi českými lyžaři suverénně nejoblíbenější Rakousko. Existují pro to pádné důvody: tamní střediska jsou blízko (leckdy ne dál než ta domácí) a na výběr se nabízí 22 tisíc kilometrů sjezdovek. Tomu nekonkuruje žádný evropský rival.

Většina rakouských středisek žije turismem celoročně - v zimě lyže, v létě treking. Pozitivně se projevuje také fakt, že se zde turistickým ruchem živí sami Rakušané, kterým obvykle patří jak hotely, tak vlekařské společnosti. To zabraňuje nekontrolovatelné expanzi středisek, kterou si umí prosadit finanční korporace podnikající v lyžařském průmyslu jen za účelem zisku. Rakousko je proto zemí úhledných až roztomilých vesniček s kostelíkem, které mohou působit takřka kýčovitě, ale vždy úpravně a útulně.

Typické jsou lyžařské svahy přimknuté k vesnici či městečku v údolí, občas spojené se sousedním kopcem lanovkami, ale ani tak netvoří komplex stovek kilometrů tratí na malém prostoru. Existují však čestné výjimky a pomalu jich přibývá. Skipasy na osm set i více kilometrů sjezdovek většinou zahrnují jednotlivá centra v celém regionu, do nichž se dá dopravit skibusem nebo po vlastní ose. To je případ Ski amadé, zillertalského superskipasu, permanentky Top Kärnten-Osttirol Gold a dalších. V Rakousku jsou ochotni spolupracovat s konkurencí, což může být inspirací nejen českým areálům. Za velké lyžařské houpačky se dají považovat Ischgl - Samnaun, Serfaus - Fiss - Ladis, tři velké oblasti v Zillertalu, okolí Kitzbühelu a Skiwelt Wilder Kaiser.

Konkurence mezi areály je značná, proto se jednotlivá místa snaží být stále atraktivnější a také větší - projektů na rozšíření nebo spojení sousedních středisek vzniklo nepočítaně. Jen namátkou: už tak obří Saalbach - Hinterglemm (200 km sjezdovek) by se měl spojit s Fieberbrunnem i s Zell am See, které možná protne ještě lanovka z Maiskogelu.

Terény jsou zpravidla dvoupatrové: nejvyšší partie bezlesé, s plochami pro jízdu v prašanu, níže pak s tratěmi vedoucími v lesních průsecích. Zjednodušeně se dá říci, že od východu na západ ubývá sjezdovek v lese a přibývá volných terénů, což vrcholí ve slavné freeridové Mekce, v Arlbergu. Je tedy dost středisek, jež mají dojezdy svých sjezdovek poměrně nízko a mnohá z východní poloviny Rakouska nemají ani dvoutisícový vrcholek.

A tak zřejmě jediné, co může ohrožovat suverénní hegemonii rakouských areálů, je sníh. I když s výjimkou minulé zimy zažívala zdejší centra v posledních letech spíše štědré časy, bez pojistek v podobě sněžných děl by už bylo zvlášť začátkem a koncem sezony lyžování nepředstavitelné. Celkově je umělým zasněžováním pokryta více než polovina plochy tratí, v tomto "průměru" jsou ale i některá stoprocentně pojištěná střediska. Klíčová je i rychlost zasněžování - rozsáhlý komplex Skiwelt Wilder Kaiser nedaleko Kitzbühelu s 250 kilometry sjezdovek je schopen pokrýt 110 kilometrů za pouhé tři dny.

Moderností svých lanovek mohou Rakušané soupeřit s Italy o vedení v pomyslném pelotonu. V souvislosti se snadnou dostupností autem a s možnostmi, které při výběru dovolené poskytuje internet, je Rakousko rájem individuálního cestování.

Kaunertal:

osamělý ledovec

Poměrně dlouhé údolí Kaunertal pro vás bude jezdeckým zážitkem ještě předtím, než se ocitnete na sněhu. Zprvu jen vlažně se klikatící mýtnou silnicí (v ceně skipasu) je třeba vystoupat nekonečnými 29 serpentinami na 26 kilometrech až do výšky 2750 metrů nad mořem k hraně ledovce. V zimě pak stačí dojet o pár serpentin níže ke spodní stanici jedné z expresních přibližovacích čtyřsedaček - do 2100 nebo 2450 metrů. Hlavním zázemím je restaurace s terasou na centrálním parkovišti pod ledovcem a ani v údolí nenajdete příliš zábavních lákadel jako třeba v nedalekém Söldenu. Ušetřeni ale zato budete i jejich ruchu, což je právě důvod, proč sem - na konec světa - mnozí míří.

Stěžejním sjezdařským tahem jsou souběžné vleky Weissee, zpřístupňující slalomový svah ve svých horních partiích. Ze sedla Falginjoch, kam si lze vyšlápnout pětiminutovou procházkou od vleků, potěší daleký rozhled do Itálie na masiv Ortleru i do Švýcarska na masiv Berniny - samotné sedlo je rakousko-italskou hranicí. Carvingový rozlet, omezený jen kratší délkou tratí, otevírají kotvy Nörderjoch nalevo od páteřních vleků. Nejpestřeji tvarovaným terénem ve vějíři možností kaunertalského ledovce disponuje vlek Karlesspitz, který lyžaře vyveze na atraktivní červené sjezdy plné terénních vln a zlomů. Podél sedačkových lanovek pod ledovcem se táhnou další, už ne tak široké červené sjezdovky. Mimo hranice areálu klesají ze sedla Nörderjoch a vrcholu Karlesspitz výpravnější off-piste sjezdy.

Dlouhodobě je Kaunertal popelkou tyrolských ledovců se stagnující návštěvností a investicemi. Kaunertalští se zatím marně pokoušejí o rozšíření na Gepatschferner - ledovec, který přiléhá z východní, "levé" strany k současnému areálu. Tam by měla stoupat visutá kabina na Weisseespitze (3535 m), odkud by vedly nové sjezdovky se dvěma vleky. Ačkoliv v územním plánu se s rozšířením počítalo, odpor ekologů proti stavbě je neoblomný. Nově proto navrhují stavbu "jen" vyhlídkové lanovky na Weisseespitze - byla by to nejvyšší lanovka v Rakousku. Alpské spolky jsou proti a zvýšený zájem by se nelíbil ani štamgastům, kteří si Kaunertal oblíbili právě pro jeho "zaostalý" klid.

www.kaunertaler-gletscher.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 2100 - 3160 m

Sezona: září - červen

Sjezdovky: 36 km

20 km modré 10 km červené 6 km černé

Běžecké tratě: 40 km

Přepravní kapacita: 12 700 osob/h

Vleky: 6x vlek - 2x expresní sedačka

Skipas: dospělí 1 den - 6 dní: 32 - 144 eur, děti 1 den - 6 dní: 19 - 86,5 eura

Doprava

Autem: z Prahy 580 km, 6 h 20 min. (přes Mnichov, Ga-Pa)

Aprés-ski

* sáňkařská dráha Fendels (4,5 km), Feichten (2 km)

* bazén (Feichten) - v ceně skipasu

Kde se ubytovat

Hotel**** (Lärchenhof): 54 - 93 eur/os./noc

(www.laerchenhof-kaunertal.at)

Hotel*** (Edelweiss): 34 - 66 eur/os./noc (www.hoteledelweiss.com)

Skiwelt Brixental:

největší houpačka


Oblé, ale vzdouvající se hřebeny Kitzbühelských Alp s typicky kupovitými vrcholky jsou vstupní branou do Tyrolska. Vrcholy jen lehce překonávají hranici dvou tisíc metrů nad mořem, bývají zalesněné, ale s četnými salašemi. Jedním z nejvýraznějších skalnatých masivů je Wilder Kaiser, pod nímž se rozkládá největší sjezdovkami propojený komplex Rakouska.

Jednička rakouské sjezdové turistiky opředla vleky a lanovkami ze všech světových stran šest vrcholů. Z nich klesají sjezdovky do údolních středisek Söllu, Scheffau, Ellmau a Goingu na severní straně hřebene, do Brixenu im Thale na jihu a do Hopfgartenu a Itteru na západě. Všechna jsou spíš tradičně vyhlížejícími vesničkami, tu živějšími (Söll), klidnými (Ellmau), s pestrou nabídkou aprés-ski aktivit (Hopfgarten) či strategicky situovanými (Brixen im Thale).

Za zmínku stojí ještě Westendorf nedaleko Brixenu, jedna z nejmalebnějších rakouských vesniček, s vlastními lyžařskými vrcholy Choralpe (1820 m), Talkaser (1770 m) a Fleiding (1890 m). Ty jsou od loňska propojeny novou kabinkou s Aschau, tedy s kitzbühelskými sjezdovkami. Samotný areál nabízí jednak dlouhý červeno-modrý sjezd do Westendorfu, jednak kratší a vesměs svižné tratě ve vrcholových pasážích. Jedna z málo objevovaných červených spadá z Fleidingu mimo dosah vleků do údolí, které pročesává skibus.

Co by kamenem dohodil, je z Westendorfu přes Brixen přístupný celý Skiwelt. Středně náročný carver, hltající safari s červenými sjezdovkami jako sladké maliny, asi těžko může zvolit lépe. Nejvyšším a nejsportovněji "vyladěným" je výrazný pahorek Hohe Salve (1829 m) s černými a červenými sjezdovkami, rozbíhajícími se na sever, západ i jih, na něž navazují příjemné dlouhé tratě podél kabinek do Hopfgartenu, Itteru a Brixenu, v jeho případě i v černé variantě. Sportovně klopen je ještě návratový sjezd z Brandstadlu (1650 m) do Scheffau.

Jinak jsou svahy Skiweltu protkány spíš pohodovými červenými a modrými tratěmi: koneckonců v létě jsou to louky a pastviny. Jednou z "nej" je dlouhá lesní pasáž podél zubačky na Hartkaiser, spadající v mírném sklonu do Ellmau. Když je na centrálních pahorcích rušno, dá se "schovat" na okrajový vrcholek Astberg (1265 m) nad Goingem s poctivými červenými sjezdy a rychlou čtyřsedačkou. Pozor na záludný klasický kreslený plánek sjezdovek Skiweltu, neboť svou dvojrozměrností často zkresluje skutečný směr a délku tratí. Omrzí-li vás nedobrovolný orienťák, můžete se u pokladny nechat vybavit i perfektní skládací 3D mapkou za pěk eur.

www.skiwelt.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 626 - 1829 m

Sezona: začátek prosince - začátek dubna

Sjezdovky: 250 km

108 km modré 120 km červené 22 km černé

180 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 144 km

Přepravní kapacita: 133 500 osob/h

Vleky: 41x vlek - 24x sedačka - 9x sedačka expres - 4x krytá sedačka - 11x kabinka - 1x visutá kabina - 1x zubačka

Skipas: dospělí 1 den - 6 dní: 35,50 - 173 eur, děti (roč. 1992 - 2001) 1 den - 6 dní: 18 - 86,50 eura

Doprava

Autem: z Prahy 490 km, 5 h (přes Mnichov a Kufstein)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Alpenhof Brixen): 74 - 117 eur/os./noc (www.alpenhof-brixen.com)

Hotel*** (Theresianna): 35 - 44 eur/os./noc (www.hotel-theresianna.com)

Aprés-ski

* Panoramabad (Söll) - bazén, sauna

* bazén (Hopfgarten)

* sáňkařské dráhy

* barokní kostel (Söll)

* kavárny, bary

Kaltenbach/ Hochzillertal:

komfort a carving

Svahy Zillertalu v srdci Tyrolských Alp jsou doslova napěchované sjezdovkami, shluknutými do tří velkých houpaček. Tou nejmodernější z nich je Kaltenbach, napojený na sousední Hochfügen.

Už při příjezdu vám dá středisko najevo, že komfort je tu na prvním místě. Na okraji Kaltenbachu stojí poschoďové kryté parkoviště, které je zdarma a od něhož startuje vzhůru dvojice expresních kabinkových lanovek. Podél nich spadá lesem jeden z mála sjezdů až na dno údolí Zillertalu - černá Stephan Eberharter Goldpiste, rychlá a terénně proměnlivá sjezdovka, které by i přes nespornou atraktivitu slušela spíš červená barva. V nejspodnější části je večer osvětlená.

Celé východní svahy nad Kaltenbachem (areál Hochzillertal) jsou jako vystřižené z učebnice carvingu: přehledné, lehce členité a nanejvýš s červeným sklonem. Obsluhují je pohodlné expresní sedačky, "třešničkou" je komfortní osmisedačka s vyhřívanými sedadly. Zpět ke kabince se lze vrátit po modré úvozové cestě, křižující celý svah.

Nevelkým vysokohorským kotlem s příjemnou červenou tratí a pár příležitostmi k freeridovým odskokům se dá přejet do sousedního centra Hochfügenu, hotelové stanice ve výšce 1500 metrů, obklopené jen lyžařskými svahy. Dlouhé a svižné červené sjezdovky vedou z Holzalmu ze strany od Hochzillertalu, ve své spodní polovině skýtají zalesněný úkryt při nepříznivém počasí. Vděčný carvingový svah nepříliš prudkého sklonu (modrá) a asi kilometrové délky stéká pod vrcholem Pfaffenbühel - jeho lákadlem je kvalitní sníh až do pozdního jara. Lyžařsky nejcennější jsou dvě černé sjezdovky pod dvousedačkou, putující souběžně s centrální kabinkou - poctivě prudké a přitom širokánské.

Kdo zde pobude víc než čtyři dny, může se svým skipasem navštěvovat bez omezení i všechny další areály Zillertalu - neboli 636 kilometrů sjezdovek včetně ledovcového Hintertuxu. V kombinaci s pestrými možnostmi ubytování v údolí (od městských hotýlků až po levné venkovské priváty) je celá oblast Zillertalu lákavá v podstatě pro lyžařského hédonistu i šetrného a poměr výkon - cena sledujícího racionalistu.

www.ski-optimal.at


Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 560 - 2501 m

Sezona: polovina listopadu - konec dubna

Sjezdovky: 155 km

37 km modré 92 km červené 26 km černé

130 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 105 km

Přepravní kapacita: 61 500 osob/h

Vleky: 20x vlek - 4x sedačka - 2x expresní sedačka - 4x krytá sedačka - 5x kabinka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 37 - 176 eur, mládež (roč. 1989 - 1992) 1 - 6 dní: 30 - 140,50 eura, děti (roč. 1993 - 2001) 1 - 6 dní: 18,50 - 88 eur, mladší děti zdarma. Jedno- až třídenní skipasy platí jen ve středisku, čtyř- a vícedenní platí v celém údolí Zillertal.

Doprava

Autem: z Prahy 540 km, 5 h 35 min. (přes Mnichov, Kufstein)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Fam. Lechner Hotel Seetal): 82 - 132 eur/os./noc (www.seetal.at)

Hotel*** (Landhaus Kerschdorfer): 55 - 109 eur/os./noc (www.kerschdorfer.at)

Aprés-ski

* aquapark Erlebnistherme Zillertal: venkovní bazén, proudy, vlnobití, tobogán (113 m)

Schladming/Dachstein:

sportovní srdce Štýrska

Oblast na jižní straně Dachsteinu je napěchována nejen sjezdovkami a lanovkami, ale infrastrukturou pro zimní aktivity vůbec. Jejím centrem je středověké, ale duchem sportovní městečko Schladming, k němuž přiléhá severní svah Planai - srdce lyžařské houpačky přes čtyři vrcholy.

Na Planai sjezdařsky dominuje červená "fiska", jejíž spodní úsek (už černý) bývá dějištěm legendárního nočního slalomu, při němž se Schladming mění na jeden lednový večer v hlavní město lyžování s elitou Světového poháru. Příjemně svižný a víceméně konstantní sklon mají i tratě v bezprostředním okolí. Pro carving najdete všude dost prostoru, z hlediska rušnosti je ale nejlepší svah Mitterhaus podél dvou vleků směrem na Hauser Kaibling. Krásný členitý sjezd se vine z Kessleralmu do údolí vedle nové kabinky, spojující Planai a Hochwurzen. Někdejší "drkotající" dvousedačka šla loni do šrotu a s ní i kuriózní tunel, jímž projížděla. Její náhradou se stala moderní osmikabinka s údolní stanicí ve tvaru carvingového oblouku.

Hauser Kaibling (2015 m) se atraktivitou vyrovná Planai, jeho spádovou tratí je prostorná červená trať, směřující z vrcholku s "ještědským" vysílačem až do údolního Haus im Ennstal (752 m). Klidnějším koutem jsou dva stranou ležící kratší vleky v kotli mezi Kaiblingem a Planai - s jednou černou a jednou modrou tratí.

Hochwurzen je nejmenší ze "čtyřvrcholové" houpačky, ale ne že by nestál za pozornost. Po severovýchodním svahu stéká vydatná červená do Rohrmoosu, o jejíž zásobování lyžaři se stará takzvaná pulzační lanovka, tvořená čtyřmi skupinkami po čtyřech kabinkách. Podobně příjemný sjezd vede pod čtyřsedačkou směrem do Pichlu, odkud se lze přehoupnout na Reiteralm.

Velkou výhodou oblasti je skoro výhradní severní orientace sjezdovek, uchovávající na nich sníh jako v mrazáku. Výkyvy v množství napadaného sněhu eliminuje stoprocentní pokrytí umělým sněhem, o které se stará zasněžovací systém s největší kapacitou v Rakousku.

Na vysoké úrovni jsou i maličkosti, které lyžaři zpříjemní život: perfektní označení tratí v terénu, přístup na e-mail nebo čistá WC na většině stanic lanovek. Potěší dráha pro měření rychlosti (zdarma) nebo lyžařské EKG: podle kódu skipasu si lze přímo na kopci nebo doma v teple na internetu zjistit absolvované kilometry sjezdu a zdolané výškové metry.

www.schladming-dachstein.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 640 - 2996 m

Sezona: konec listopadu - polovina dubna

Sjezdovky: 223 km

80 km modré 112 km červené 31 km černé

223 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 484 km

Přepravní kapacita: 103 500 osob/h

Vleky: 57x vlek - 25x sedačka - 10x kabinka - 1x visutá kabina

Skipas: dospělí 1 den - 6 dní: 38,50 - 182 eur, děti (roč.1991 - 2000) 1 den - 6 dní: 20 - 94,50 eura

Doprava

Autem: z Prahy 415 km, 6 h (přes Linec a dálnici A9)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Spanberger): 65 - 138 eur/os./noc (www.spanberger.at)

Hotel*** (Das Platzl): 45 - 62 eur/os./noc (www.das-platzl.at)

Aprés-ski

* nákupy, restaurace a bary

* sáňkařská dráha (Hochwurzen, délka 8 km, osvětlená)

* stavění iglú

* paragliding

* snowrafting

* let balonem

* vyhlídkový let helikoptérou

Hochkar:

kotel sněhu

Alpské předhůří nemůže třeba s tyrolskými Alpami soupeřit rozlohou středisek, ale sněhovými poměry určitě. Přinejmenším v takovém období, jaké zavládlo v polovině letošního listopadu. Do střední Evropy vpadla polární zima a vše, co jí stálo v cestě, zasypala sněhem - a Hochkar byl jednou z prvních horských překážek, takže "pobral" hned bezmála dva metry prašanu.

I za špatných zim se tu lyžuje, za dobrých je zde pak i prvotřídní freeride. Rozhodně je v tomto ohledu jarní jedničkou celého alpského předhůří. Necelá dvacítka kilometrů sjezdovek a poměrně moderní lanovky z něj dělají ideální tip na víkend hlavně pro Jihočechy nebo Jihomoravany.

Sjezdovky se rozprostírají po amfiteátru vytvořeném vrcholy Hochkar, Häsing a Leckerplan, k nimž se lanovky hvězdicovitě rozbíhají z okolí centrálního parkoviště. Vznikl tak velmi kompaktní a přehledný areál, který poskytne svah pro nenáročné kroužení stejně jako ostřejší sjezd. Členitá černá sjezdovka Karabfahrt se protahuje kotlinou s freeridovými úbočími v chladném, severním náručí Hochkaru (1808 m). Nejoblíbenější je sousední krytá čtyřsedačka Hochkar Vorgipfel, kterou obtékají dvě ostře tvarované červené sjezdovky a jedna okružní modrá. U výstupu ze čtyřsedačky najdete horskou restauraci a v okolí členité freeridové svahy.

Hochkar není ještě plnohodnotně alpský (jen 19 km tratí), ale přírodními dary převyšuje jakékoliv tuzemské středisko - na předhůří Alp už může poskytnout výtečnou sněhovou spolehlivost, danou nadmořskou výškou a vysokohorským mikroklimatem (odpovídajícím 2000 m v Alpách).

V náročnosti sjezdovek dominuje carvingová červená, slušné je i převýšení zhruba 400 metrů, takže hlavní sjezdovky mají okolo 1,5 kilometru délky. Pohodové svezení zažijete na červených ranvejích z Hösingu a Leckerplanu. Ubytovací zázemí ve formě několika tříhvězdičkových hotelů i jednoduché ubytovny je přímo u lanovek, "městské" zázemí s dobře vybaveným bazénem nabízí 15 kilometrů vzdálený Göstling an der Ybbs.

www.hochkar.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 1380 - 1808 m

Sezona: začátek prosince - začátek dubna

Sjezdovky: 19 km

5.5 km modré 10 km červené 3.5 km černé

11 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 30 km

Přepravní kapacita: 16 000 osob/h

Vleky: 3x vlek - 5x sedačka - 1x krytá sedačka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 29 - 131,50 eura, mládež (roč. 1989 - 1992) 1 - 6 dní: 22 - 99 eur, děti (roč. 1993 - 2000) 1 - 6 dní: 14,50 - 66 eur, mladší děti zdarma

Doprava

Autem: z Prahy 370 km, 5 h 20 min. (přes České Budějovice, Linec)

Kde se ubytovat

Turistická ubytovna a ubytovna pro školní kurzy přímo ve středisku.

Pokoj se snídaní, apartmány (Göstling) - od cca 16 eur/os./noc

Hotel*** (Hochkarhof): 36 eur/os./noc (www.hochkarhof.at)

Aprés-ski

* bazén, sauna a solárium (32 °C, v centru Göstlingu)

* přírodní kluziště (Dorfplatz Göstling)

* sáňkování, jízda s koňským spřežením, výlety na sněžnicích (Sporthaus Hochkar)

Gasteinertal:

lyžařské rozmazlování


-yžařská střediska už dávno nelze srovnávat jen podle kilometráže sjezdovek, převýšení nebo modernosti lanovek. Jejich atraktivitu zvyšují i další lákadla: jedním z nejpříjemnějších jsou termální lázně. Údolí Gasteinertal v salcbursko-štýrském regionu Ski amadé je díky nim místem, kde rozmazlování proudy horké vody nebo saunování není věcí luxusu, ale přirozenou součástí lyžařského pobytu.

Tři městečka zcela odlišných tváří vyplňují dno hlubokého údolí Gastein. Jeho vstupní branou je městečko typicky alpského stylu Dorfgastein. Rodinným dojmem působí i zdejší lyžařský areál kolem Fulsecku (2033 m), který přesahuje do sousedního údolí Grossarltal. Většina sjezdovek díky velké přehlednosti snese i razantnější jízdu, svá zákoutí tu nalezne rovněž nenáročný freerider.

Před sto lety bylo gasteinské údolí prominentní alpskou adresou a jeho dávnou slávu připomíná lázeňské městečko Bad Gastein. Luxusní staré hotely, kasina, restauranty i jejich hosté působí, jako by se tu zastavil čas za císařovny Sissi. Možná to coby skanzen tehdejší doby přitahuje zámořské turisty, kterých je tu dost.

Výjezd kabinkovou lanovkou, jež startuje přímo z města, vás přenese o století dále - a o 1400 metrů výše. Moderní lyžařský areál pod horou Stubnerkogel (2246 m) je přes údolí Angertal napojen na sjezdové tratě v oblasti Schlossalm (2050 m), čímž vznikla největší houpačka v Gasteinu. Až na několik mírných tratí na Schlossalmu vládne v areálu červená.

Sneseme-li se z nejvyššího bodu houpačky Hohe Scharte (2300 m) do údolí, ocitáme se v rušném městečku Bad Hofgastein s proslulým venkovním termálem. Při lenošení v příjemně teplé vodě (cca 35 °C) v rekonstruovaném termálním komplexu Alpentherme jsou sjezdovky nad městem jako na dlani.

Zcela sportovního ražení je závěr údolí a středisko Sportgastein. Jeho základna v nadmořské výšce, kde se po většinu sezony drží sníh, a stinné svahy působí drsněji a napovídají, že se tu dá leccos podniknout i mimo tratě. Na zdejších tratích panují nejlepší sněhové podmínky celého údolí. Koho neuspokojí široký kotel, v němž se vinou svižné sjezdovky, nasytí se na severním svahu hory Kreuzkogel (2686 m), kudy vede jediný sjezd - osmikilometrový off-piste zvaný Nordabfahrt.

www.skigastein.com

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 843 - 2686 m

Sezona: začátek prosince - konec dubna

Sjezdovky: 201 km

60 km modré 117 km červené 24 km černé

91 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 98 km

Přepravní kapacita: 70 100 osob/h

Vleky: 18x vlek - 18x sedačka - 9x kabinka - 1x kabina - 1x zubačka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 38 - 182 eur, děti (1992 - 2001) 1 - 6 dní: 20 - 94,50 eura

Doprava

Autem: z Prahy 610 km, 6 h 25 min. (přes Linec a Salcburk)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Sendlhof): 72 - 116 eur/os./noc (www.sendlhof.co.at)

Hotel*** (Sponfeldner): 30 - 60 eur/os./noc (www.sponfeldner.at)

Aprés-ski

* Alpentherme: šest wellness světů na ploše 32 000 m2 s 360° panoramatem okolních hor, základní čtyřhodinové vstupné stojí 19,50 eura.www.alpentherme.com

St. Anton am Arlberg:

historie, sláva, freeride

Nejzápadnější rakouská země má přímo ve svém názvu průsmyk, který ji proslavil - Arlberg. Centrem oblasti je rušné, ale stylové městečko s pěším středem St. Anton. Lyžařské stopy začaly pokreslovat svahy už na přelomu 19. a 20. století, v roce 1901 zde vznikl skiklub. Ve 20. letech se Arlberg stal hlavním místem rakouského lyžování a vzešla odtud i nejuznávanější lyžařská škola, známá po celém světě - Schischule Arlberg. V roce 2001 byly jeho zásluhy završeny pořadatelstvím MS.

Věhlas zajistily Arlbergu i jeho volné terény - hory tu připomínají francouzská velestřediska. K tomu je St. Anton neobvykle štědře zasypáván sněhem. Mohutné hřebeny vymodelovaly terénní mísu, kde se daří nejtlustším peřinám ve Východních Alpách. Příčinou sněhových rekordů je převládající severozápadní směr větru a tvar zdejší krajiny, která dokáže oblačnost znamenitě podojit.

Nejvýraznějším lyžařským vrcholem je Valluga (2810 m), dostupná malou kabinovou lanovkou přes Galzig (2185 m), kam se dostanete moderní funitelovou lanovkou v nástupní stanici přímo z města. Na vrcholu Vallugy vás však s lyžemi ven pustí jen s průvodcem, a tak pro většinu návštěvníků je jen vyhlídkovým bodem.

Druhou hlavní adresou je o něco níže položená oblast s vrcholky Gampen a Kapall s prostorným bezlesým terénem a šestisedačkou, kolem níž stéká až do města černá závodní trať pro sjezd mužů. Celkově jsou terény St. Antonu převážně poctivě červené, často i prudší - navzdory tomu, že na mapě vypadá celý areál poměrně rodinně. Vyloženě pohodové úseky najdete jen v okolí Galzigu a ve Steissbachtalu, kterým však sjíždějí všichni zpět do města. Osamocená a ne tak rušná je v protisvahu ležící oblast Rendlu s příjemně zalesněnou návratovou tratí do údolí.

Pravým pokladem Arlbergu jsou především kotle s prašanem pod Vallugou, ohromující možnosti freeridu lze využít i na většině "sjezdovkových" svahů. Nedaleko odtud leží i oblíbený Sonnekopf.

www.stantonamarlberg.com

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 1304 - 2810 m

Sezona: začátek prosince - začátek května

Sjezdovky: 276 km

105 km modré 141 km červené 30 km černé

102 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 65 km

Přepravní kapacita: 123 500 osob/h

Vleky: 16x vlek - 5x sedačka - 2x expresní sedačka - 7x krytá sedačka - 3x kabinka - 2x visutá kabina

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 41,50 - 199 eur, děti (roč. 1991 - 1998) 1 - 6 dní: 25 - 119 eur

MEZITITULEK: Doprava

Autem: z Prahy 570 km, 6 h 20 min. (přes Mnichov a Ga-Pa)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Garni Skihotel Galzig): 75 - 110 eur/os./noc (www.skihotelgalzig.at)

Hotel*** (Sonnbichl): 72 - 122 eur/os./noc (www.sonnbichl.cc)

Aprés-ski

* osvětlená sáňkařská dráha Gampen-Nasserein (4,3 km/500 m, cca 15 minut)

* Arlberg-well.com: kongresové a wellness centrum: tři bazény, sauny

* aquapark Pettneu: bazény, sauny www.wellnesspark-arlberg.at


Nassfeld-Hermagor:

třpytivá perla Korutan

V oblasti Jižních vápencových Alp nedaleko hranic se Slovinskem a v bezprostřední blízkosti s hranicemi s Itálií leží jedno z nejmodernějších středisek Rakouska a zároveň největší lyžařský areál Korutan. Neoslní extrémní nadmořskou výškou, ale okouzlí svou úžasnou horskou kulisou, překvapí kvalitní nadílkou sněhu a velmi často potěší slunečným počasím. Tato pozitiva zajistilo Nassfeldu jeho příznivé umístění. Jako první výrazný horský masiv totiž zachytí velkou část sněhové nadílky, která putuje od Jadranu. Přitom klima je zde celkově už jižní, italské, tedy s převahou slunečního svitu.

Hlavní přepravní tepnou je kabinková lanovka Millenium Express, jejíž nejnižší stanice je v hlavním údolí v nadmořské výšce 610 metrů. Cestu až nahoru o délce přes šest kilometrů a převýšení přes 1300 metrů zvládne za 17 minut. Trasa kabinky je rozdělena na tři sekce: kromě přepravy od hlavního parkoviště obsluhuje zároveň i několik sjezdovek. Ke čtyřem moderním šestisedačkám, čtyřem čtyřsedačkám a sedmnácti vlekům, obsluhujícím 111 kilometrů pestrých sjezdovek, jsou v plánu ještě další lanovky a tratě - podzemní lanovka by měla s areálem propojit i sousední italské údolí s městečkem Pontebba.

Pisty jsou v Nassfeldu členité a zpravidla velmi široké. Převládají sjezdovky červené, v menší míře jsou zastoupeny modré a nechybí ani pár prudkých černých sjezdů. Ve vyšších partiích střediska bylo vytyčeno osm neupravovaných pasáží, s čerstvým sněhem tedy skýtá Nassfeld i nějaké freeridové možnosti.

Výhledy na okolní vápencové masivy jsou úchvatné, v okolí vrcholu Gartnerkofel se sjezdovky navíc točí pod bezprostředním dohledem skalních stěn. Horní části sjezdovek se nacházejí na otevřených stráních, s ubývající nadmořskou výškou se noří do jehličnatých lesů, takže kulisy se v průběhu jízdy neustále mění.

V bezprostřední blízkosti zdejších sjezdovek jsou dvě upravované běžecké tratě. Mnoho dalších úseků pro běžkaře je rozmístěno v okolí (například poblíž Hermagoru a u jezera Weissensee), dohromady dávají úctyhodný počet 300 kilometrů upravených stop.

Nassfeldský areál se rozkládá v bezprostřední blízkosti Itálie, a tak některé penziony, hotely a restaurace už leží na druhé straně sedla. Stačí udělat pár kroků a dát si "pravou" pizzu, silné presso a užít si i trochu jižního temperamentu. Atmosféra, tvořená směsicí rakouské pečlivosti a italské nátury, je v Nassfeldu velmi příjemná.

www.nassfeld.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 600 - 2002 m

Sezona: začátek prosince - začátek dubna

Sjezdovky: 111 km

30 km modré 70 km červené 11 km černé

111 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 80 km

Přepravní kapacita: 45 000 osob/h

Vleky: 17x vlek - 1x sedačka - 7x expresní sedačka - 5x kabinka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 37 - 179 eur, děti (roč. 1993 - 2001) 1 - 6 dní: 19 - 90 eur

Doprava

Autem: z Prahy 720 km, 7 h 30 min. (přes Mnichov a Salcburk)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Wulfenia): 108 - 187 eur/os./noc (www.wulfenia.at)

Hotely*** (Cube Nassfeld): 60 - 90 eur/os./noc/skipas (www.cube-hotels.com)

Aprés-ski

* NTC centrum: bikeboard, tube, snowcycle, snowscooter, snowfox, airoboard a další. Celkem 11 sněžných "dopravních prostředků" pro zábavu, nevyžadujících žádnou výbavu ani předchozí zkušenosti.

ötztal:

království luxusu

Údolí Ötztal, zvedající se postupně z 820 až do 1930 metrů, zaručuje největší oázu komfortu na území Tyrolska. Jeho centrem je prominentní středisko Sölden (1377 m), nad nímž se to hemží sjezdovkami až po "střechu" zdejších ledovců (Schwarze Schneid, 3250 m) - síť tratí měří 150 kilometrů. Ještě výše v údolí pak leží neméně luxusní dvojice středisek Obergurgl - Hochgurgl s dalšími 110 kilometry sjezdovek a mnohem klidnějším prostředím, kde se přepych nedává tolik na odiv.

Pokud se tu neubytujete, pravděpodobně vás "zachytí" přibližovací kabinková lanovka, šplhající z údolí do stanice Hochgurgl, hotelové vesničky v prvním patře lyžařského areálu. Odtud pokračuje souběžně s "přibližovacími" čtyřsedačkami až na úpatí nejvyššího vrchu - Wurmkoglu (3082 m). Podél spodní sekce kabinky vede jedna nepříliš široká sjezdovka pro návrat do údolí. Bezprostředně nad úrovní vesnice se rozkládají široké louky s propletencem modrých sjezdovek pro začátečníky. Výjimkou je prudký slalomák, odbočující vlevo nad hlavní pláň, s novotou vonící osmimístnou kabinkou.

Z Wurmkoglu padá široká a přehledná černá sjezdovka, kterou křižuje "záchranná", ale velmi úzká červená trať. O něco mírnější, avšak o nic méně atraktivní terén poskytne také sousední kotlina s lanovkou Schermerspitz. Dvojčata Obergurgl a Hochgurgl od sebe dělí díky lanovce, překlenující hluboké údolí Ferwalltal, jen deset minut. Z lanovky je vidět strmá, avšak úzká sjezdovka s vlekem Vorderer Wurmkogl.

Prudké a široké "dálnice" na Festkogelu obsluhují kryté sedačky s průjezdnými mezistanicemi. Velmi kvalitní červená sjezdovka je k mání i v údolní části pod kabinkou. V pestré paletě lyžařských radostí nechybí ani možnost odskočit si z upravených sjezdovek do prašanu. K atrakcím střediska loni přibyl skleněný panoramatický bar s designem Swarovski na vrcholu Wurmkoglu ve výšce 3082 metrů.

V luxusním údolí přirozeně nechybí wellness. Už v 16. století se objevují zmínky o koupání v termálních pramenech v Längenfeldu, kde dnes stojí moderní lázeňský komplex. Voda z ledovců (3000 m) stéká do hloubky 1800 metrů, kde se ohřívá a je čerpána vzhůru. Kromě vodních radovánek nechybí svět saun, kosmetické kúry ani fitness.

Přenocovat můžete také v iglú alias ledovém hotelu. V Söldenu stává ve výšce 2700 metrů ledovcová vesnička se čtyřmi iglú, která jsou určena vždy pro pět osob, a jedním speciálním pro páreček zamilovaných. V něm lze v teple společného spacáku strávit líbánky při svíčkách.

www.oetztal.com

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 1789 - 3082 m

Sezona: polovina listopadu - začátek května

35 km modré 55 km červené 20 km černé

99 km s umělým sněhem

Sjezdovky: 110 km

Běžecké tratě: 12 km

Přepravní kapacita: 37 000 osob/h

Vleky: 8x vlek - 5x sedačka - 6x krytá sedačka - 4x kabinka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 41,50 - 205,50 eura, děti (roč. 1992 - 1999) 1 - 6 dní: 26 - 112 eur

Doprava

Autem: z Prahy 645 km, 6 h 45 min (přes Mnichov, Kufstein a Innsbruck)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Alpenland): 60 - 142 eur/os./noc (www.hotelalpenland.at)

Hotel**** (Riml): 96 - 161 eur/os./noc (www.hotel-riml.com)

Aprés-ski

* noc v iglú (vč. snídaně, večeře a např. sauny): 99 eur os./noc

* Aqua Dome (Längenfeld): vstupné asi 15 eur/3 h, www.aqua-dome.at

Axamer Lizum:

zapomenutá olympiáda

Ačkoliv už tu dávnou slávu prakticky nic nepřipomíná, Axamer Lizum je jedním z někdejších olympijských středisek - při OH v Innsbrucku (1964 a 1976) se tady jely alpské disciplíny. Dnes bývá tohle místo častým víkendovým cílem mnoha obyvatelů Innsbrucku a není ani příliš sportovním střediskem, lépe si tu zajezdí spíš rodinná klientela. Náročnější lyžaři mohou vyzkoušet tratě, kde soupeřila světová elita - ovšem teď už neupravované, tedy jako boulové ski-route.

Dopravní tepnou je rychlá pozemní lanovka, která vás během pár minut vyveze na hlavní vrchol Hoadl (2340 m). Horskou kulisu Axameru vytvářejí impozantní špičaté vrcholky hřebene Kalkkögel, za nímž leží Stubaital se známým ledovcovým areálem. Na úpatí svahů Axamer Lizum nenajdete žádnou vesničku s penziony, ale jen parkoviště, horský hotel a servis s půjčovnou. Základnou olympijského areálu jsou vesničky níže v údolí - a především Innsbruck. Přímo z parkoviště vede (kromě zubačky s nástupní stanicí o pár metrů výše) expresní sedačka a další sedačky na ni navazující až na vrchol Hoadl. Odtud startuje většina tratí.

Z Hoadlu se lze kochat výborným výhledem na okolní svérázné hřebeny i do údolí na Innsbruck. Na jednu stranu spadá dlouhá, rodinná a příjemná modrá sjezdovka, na druhou o něco prudší červená. Podobně skloněné jsou i ostatní terény. Na opačném svahu než Hoadl se tyčí Birgitzköpfl (2100 m) s trojsedačkou a prudkou boulovou černou tratí. Přes tento vrchol by měl být v budoucnu areál spojen se sousedním Mutterer Almem, ale ochránci přírody vzniku lyžařské houpačky prozatím brání.

www.axamer-lizum.at

Lyžařská fakta

Nadmořská výška: 1580 - 2340 m

Sezona: prosinec - duben

Sjezdovky: 40 km

9 km modré 20 km červené 11 km černé

25 km s umělým sněhem

Běžecké tratě: 7,5 km

Přepravní kapacita: 14 000 osob/h

Vleky: 3x vlek - 5x sedačka - 1x krytá sedačka - 1x zubačka

Skipas: dospělí 1 - 6 dní: 29 - 146 eur, děti (roč. 1992 - 2001) 1 - 6 dní: 18 - 89,50 eura

Doprava

Autem: z Prahy 570 km, 5 h 50 min. (přes Mnichov a Innsbruck)

Kde se ubytovat

Hotel**** (Lizumerhof): 75 - 135 eur/os./noc (www.lizumerhof.at)

Hotel (Alpinhotel Lizumer Bergheim): 46 - 68 eur/os./noc (www.alpinhotel-bergheim.at)

Aprés-ski

* Innsbruck Card - návštěva památek, muzeí a galerií v Innsbrucku, dále zoo, olympijská sportoviště, drink v kasinu i veřejná doprava (včetně některých lanovek) zdarma (cena karty 24 eur/24 h)

AUTOR: Radek Holub

AUTOR: Petr Havelka

Autoři jsou redaktory SNOW.CZ
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů