EU ustupuje výrobcům velkých aut, chystá změnu limitů
Brusel - Evropská komise chystá kompromis, který zmírní ekologické limity pro výrobu vozů. Limit pro zplodiny vypouštěné automobily sice zůstane stejný, ale průměr na jeden vůz se bude vypočítávat jinak - vyhodněji pro výrobce aut.
Komise v původním návrhu počítala s tím, že průměrné množství vyprodukovaného CO2 nebude moci překročit 120 gramů na kilometr a jeden vůz. Zatímco však původně se tento limit rozpočítal na vozy každé automobilky zvlášť, nyní by se výpočet dělal ze všech aut vyroběných v Evropě.
Automobilky prodávající své vozy v Evropě by mohly vytvořit jakýsi "megakoncern", což by snižování emisí z dopravy rozložilo na "více beder", uvedla agentura Reuters.
Pokud se budou emise počítat v průměru na jedno auto v celé EU, splní limit 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr všechny značky.
Komise tak vyhověla námitkám německých výrobců, podle nichž by původní návrh omezil soutěž na trhu a v konečném důsledku poškodil zákazníky.
Jak vypadal původní návrh? Dozvíte se zde: Brusel žádá 'zelená' auta, propukne boj
Nové znění návrhu, o jehož definitivním schválení bude jednat ve středu, zveřejnila komise dnes.
Evropané do malých aut?
Spor o nastavení horní hranice množství vypuštěného oxidu uhličitého na kilometr se rozhořel už před rokem. Komise narazila zejména u německých firem, za které se postavila i kancléřka Angela Merkelová.
Kriticky se k restriktivnímu opatření stavěla i česká součást koncernu VW - Škoda Auto. Dnes vyráběné škodovky by podle ní mohly zdražit až o desítky tisíc.
Němečtí automobiloví průmyslníci argumentovali také tím, že tradičně vyrábějí auta vyšších kategorií a větších rozměrů a že by na to nyní doplatili.
I výzkumy veřejného mínění následně potvrdily, že velká část Evropanů by byla v případě zdražení ochotna přesednout do menších aut jiných značek.