Pátek, 19. dubna 2024

Ekologická doprava budoucnosti

Ekologická doprava budoucnosti
Podle údajů z dvaceti pěti členských zemí EU se doprava podílí jednou třetinou na celkové spotřebě energie. Italský konzervativní poslanec Gabriele Albertini předložil zprávu, ve které dokládá, že je možné snížit tuto spotřebu o víc než polovinu. V říjnu 2007 se v Parlamentu konalo na toto téma veřejné slyšení, v listopadu téhož roku se zprávou zabýval výbor pro dopravu.
Spotřeba energie roste a s ní i zátěž životního prostředí. V souvislosti s oteplováním planety je nutné snížit produkci skleníkových plynů, které při výrobě a spotřebě energie vznikají.

Otázka snížení emisí skleníkových plynů se proto bezprostředně týká dopravního průmyslu, který tvoří jednu třetinu spotřeby a na celkových emisích CO2 se podílí jednou čtvrtinou. Řešení mají přinést nové technologie, které vykazují velký potenciál efektivnějšího využívání energie. Může však jejich rozmach sám o sobě zachránit budoucnost planety?  

Podpora ekologických dopravních prostředků

Zpráva předložená poslancem Albertinim konstatuje, že dopravu bude možné ekologicky přeměnit prostřednictvím alternativních forem pohonu. Autor dokumentu také doporučuje upravit daňovou zátěž v závislosti na mířy znečišťování životního prostředí. Hlavní pozornost by se měla zaměřit na městské oblasti a ekologicky citlivé regiony jako jsou hory a moře. Předseda výboru pro dopravu, italský liberál Paolo Costa, zdůraznil, že je nutné se soustředit na podporu ekologických dopravních prostředků. Německý sociální demokrat Ulrich Stockmann upozornil na potřebu lépe propojit stávající druhy dopravy.
Setkání se zúčastnili i zástupci dopravních svazů. Například Jens Hügel z Mezinárodního sdružení pro silniční dopravu řekl: "Abyste mohli mít každý den šálek kávy v kanceláři u počítače, musíte zmobilizovat dvacet devět firem v osmnácti zemích." Proto je také velice kritický vůči tzv. ekologickým palivům. "Biopaliva nejsou řešením, protože také produkují CO2," upozornil s tím, že je nutné se zaměřit na lidský faktor. Jos Dinks zastupující Evropskou federaci dopravy a životního prostředí se věnoval krátkým leteckým spojům, které jsou podle něho kritickým faktorem znečišťování životního prostředí. V názoru, že potřebujeme lépe propojené dopravní spoje, jej podpořil Johannes Ludewig, ředitel Evropského sdružení železnic, jenž vidí řešení v podpoře železničních spojů, protože cestování vlakem představuje dlouhodobě ekologicky nejpřijatelnější druh dopravy.
Budoucnost evropských železnic bude jedním z témat krátkého plenárního zasedání v Bruselu. Železnice čeká v budoucnosti velká liberalizace a představa cestování vlakem napříč Evropou bez překážek se patrně už brzy přiblíží každodenní realitě. Zpráva poslance Albertiniho se bude projednávat v lednu 2008 v parlamentním výboru a hned v únoru se o ní bude hlasovat na plenárním zasedání ve Štrasburku.

Zdroj: EuroparlPress

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů