Premiér: Dálnice předražují obce a ekologové
Praha - Česko nestaví silnice a dálnice výrazně dráž než ostatní země EU, a pokud se tak děje, je to zaviněno nadměrnými požadavky samospráv obcí a blokováním ekologickými sdruženími.
„Předražování dálnic nejde na vrub špatného financování, je zaviněno spíše vnějšími vlivy: nadměrnými požadavky obcí, doprovodnou výstavbou na žádost krajů a požadavky ekologických aktivistů,“ uvedl premiér Mirek Topolánek po zasedání vlády.
Těmito slovy si kabinet vyložil kritickou zprávu Nejvyšší kontrolního úřadu, která vinila stát, že neodůvodněně prodražuje stavby pozemních komunikací. Ve zprávě se mimo jiné uvádí, že předpokládané náklady se u 435 kontrolovaných staveb v období 2002 až 2007 zvýšily o 76 miliard.
To je zhruba o čtvrtinu, přičemž u více než poloviny akcí činilo zvýšení 46 procent. Předpokládané termíny realizací byly dodrženy jen u 30 procent akcí. „Pokud mluvíme o předražených dálnicích, bavme se tady, kolik je kde přechodů pro medvědy a žáby a byl bych rád, kdyby tady zaznělo, že to jsou ty důvody, proč máme drahé dálnice,“ tvrdí ministr dopravy Aleš Řebíček. Ekologové se však tomuto nařčení brání.
„Podle zkušeností musím říct, že požadavky občanských sdružení jsou většinou dílčího charakteru. Občanská sdružení nebo nevládní organizace nejsou schopny prosadit mimoúrovňovou křižovatku za miliardu nebo protihlukové stěny několik kilometrů dlouhé. To jsou požadavky státních institucí. A pokud nějaká opatření požaduje hygienická stanice, tak to je ze zákona její povinnost,“ brání se Miroslav Patrik z Dětí Země.
„Kdyby Ředitelství silnic a dálnic dělalo na začátku řádně přípravu a prověřilo všechny varianty a rizika, tak by nikdo neměl šanci to napadat a protahovat,“ dodává kontrolor NKÚJiří Adámek, který je pod nálezem podepsán.