Pátek, 19. dubna 2024

Elektrický Detroit 2008

První světový autosalon v novém roce
Elektrický Detroit 2008
Luxusní a výkonné novinky se už tradičně sjely na největší automobilovou výstavu v USA. Tentokrát je doplnilo nebývalé množství hybridních a elektrických konceptů, které jsou zřetelným znamením, že i Amerika začíná šetřit s benzinem.

Nastává doba úspor, vzkázaly automobilky návštěvníkům výstavy, která se v Detroitu pravidelně koná už od roku 1907. Vedle hlavního proudu "tradičních" premiér se tu letos objevily vozy, které mají nižší spotřebu paliva, případně jezdí rovnou na elektřinu.

Typickým příkladem je Ford. Ten vystavil novou generaci svého mohutného pick-upu F-150, který je se 33 miliony prodaných kusů na místním trhu vůbec nejprodávanějším autem ze všech kategorií. V blízkosti typicky rozložitého zástupce amerických trucků však postavil koncept vozu Explorer America, který fanouškům tohoto modelu nutně bere dech. Nejenže se explorer vzdává tuhého rámu ve prospěch lehčí samonosné karoserie. Vedle obvyklého šesti- a osmiválce je však pod jeho kapotou nově také dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním a turbodmychadlem - na místní poměry neuvěřitelně titěrný motor.

Hrozby evropského komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase, který chce zavést zvláštní daň pro auta s vysokými emisemi, nutí výrobce podnikat až dosud nepředstavitelné věci: Ferrari do Detroitu přivezlo svůj stěžejní model F430 přestavěný na pohon biolihem! Útěchou pro příznivce italské klasiky může být skutečnost, že díky vysokému oktanovému číslu stoupl výkon vozu ze 490 na 500 koní. A také fakt, že lihové ferrari zůstane zatím ve fázi prototypu. V zemích, do kterých tento supersport nejčastěji putuje, totiž biopalivo na pumpách nevedou.


Expres na baterky

Elektromobily jako těžké a líné dopravní prostředky patří minulosti. Koncept Dodge ZEO (název je zkratkou slovního spojení Zero Emissions Operation) je čistokrevným 2 2místným sporťákem, který stojí na 23" palcových kolech a z nuly na sto kilometrů akceleruje za méně než šest vteřin. Elektromotor má výkon 200 kW a dodge s ním dokáže jet až 210 km/h. Výrobce uvádí, že na jedno dobití lithium-iontových akumulátorů zvládne ujet až 400 kilometrů.

Ještě odvážněji téma elektromobil pojednal Jeep. Dvoumístné SUV Renegade s pohonem všech kol zvládne bez problémů i jízdu v terénu. Obě nápravy mají každá svůj vlastní elektromotor s celkovým výkonem 400 kW. A zatímco dodge musí před vybitím baterií rychle najít elektrickou zásuvku, baterie renegadu v roli generátoru dobíjí 1,5litrový naftový tříválec, díky němuž má jeep dojezd až 640 kilometrů při spotřebě okolo dvou litrů nafty na sto kilometrů.


Dieselová Amerika

Touhu naučit Američany jezdit v dieselových autech pociťuje nejedna evropská automobilka, teprve nedávno se však přání změnilo ve skutečnost. Díky nové technologii "čistých" dieselů mají naftová auta v USA konečně šanci se prosadit. Mercedes a Audi své ekologické diesely nabízí už od loňska, nyní se k oběma konkurentům přidává také BMW. Kdo si tuto bavorskou značku spojuje především s lahodným zvukem benzinových motorů, bude udiven zprávou jejího šéfa Norberta Reithofera. Ten na tiskové konferenci Američanům sdělil, že naftový motor má v Evropě 70 procent všech prodaných BMW a podíl dieselů u terénní X5 a řady 3 pak činí dokonce 90 procent. Právě s těmito dvěma vznětovými modely to chce BMW zkusit také v USA.

Nejsilnější naftový motor však do Detroitu přivezlo Audi. Komu se stýskalo po desetiválci, který před lety tvořil vrchol nabídky modelů VW Touareg a Phaeton, nepochybně zaplesá radostí nad zbrusu novým dvanáctiválcem TDI, jenž se nedávno blýskl také v závodě v Le Mans. Do Detroitu přijel motor "oblečen" do konceptu Audi R8, který se od sériového modelu na pohled liší průhledným víkem motoru nebo LED diodami na místě potkávacích světel. Šestilitrový motor dává výkon 500 koní a má těžko představitelný točivý moment 1000 Nm. R8 s ním na stovku zrychlí za 4,2 vteřiny a jede až 300 km/h. Protototyp má řadu neotřelých řešení v interiéru. Například tlačítko pro spouštění a vypnutí motoru je umístěno přímo na volantu, stejně jako volič jízdních režimů do polohy Dynamic, Sport a Race. Po přepnutí do závodnického módu se změní i zbarvení podsvícení interiéru z bílého na červenou.


Co zajímá Evropu

V Detroitu měla však svou premiéru i celá řada vozů, které nejsou ničím extrémní. Tak například Volkswagen Passat CC - ten se má stát novou vlajkovou lodí v USA poté, co tady automobilka před časem pro malý zájem stáhla z prodeje limuzínu Phaeton. Název by mohl budit dojem, že se urodil další vůz se skládací ocelovou střechou. Ve skutečnosti se však jedná "pouze" o čtyřdveřové kupé, které je oproti sedanu o tři centimetry delší, zato o pět centimetrů nižší. Navzdory elegantní siluetě nepostrádá tento vůz plnohodnotná místa na zadních sedadlech a objemný zavazadlový prostor 535 litrů.

Nový passat může být vybaven snad všemi elektronickými systémy, které má koncern VW k dispozici. Automatickým parkovacím asistentem, zařízením udržujícím vzdálenost od vpředu jedoucího auta nebo čárovým asistentem, který řidiče varuje před mikrospánkem. Na výběr budou mít zákazníci ze tří benzínových a dvou dieselových motorů s výkonem od 140 do 300 koní. Na evropský trh se kupé dostane ve druhé polovině roku.

Stejně tak tomu bude u novinky, kterou do Detroitu přivezl Mercedes zatím v podobě studie - kompaktní SUV s názvem GLK. Auto, které je o čtvrt metru kratší než populární model ML a jehož technika pochází z kombíku třídy C s pohonem všech kol 4Matic, by se mělo do začátku objevit se šestiválci. Benzinový typ 350 s výkonem 272 koní a diesel 320 CDI (224 k) budou v nabídce za cenu těsně pod hranicí 50 000 eur. V příštím roce by měly následovat i verze se čtyřválcovými motory a pohonem zadní nápravy.

Zda se v Evropě nakonec ukáže také nová limuzína Genesis od korejské značky Hyundai, není dosud jasné. Oficiálně je pětimetrový sedan určen jen pro severoamerický trh, jeho konkurenty však mají být také evropské vozy: BMW řady 5 i Mercedes E a samozřejmě rovněž japonská značka Lexus. Zákazníky by měla pro volbu hyundaie přesvědčit hlavně cena, která se bude pohybovat na hranici 30 000 dolarů (lehce nad půl milionu korun). I když zavedení konkurenti stojí zhruba dvojnásobek, Hyundai Genesis nemíní hrát roli chudého příbuzného. Už v základní výbavě bude mít vůz šestiválec 3,3 l s výkonem 268 koní, následován šestiválcem 3,8 (290 k). Špičková verze je vybavena osmiválcem 4,6 s výkonem 368 koní.

Všechny motorizace mají šestistupňový automat s možností manuálního řazení a také bohatou výbavu. Například špičkovou audiosoupravu, klimatizovaná sedadla, navigaci, parkovací asistent s kamerou, ale také adaptivní světlomety a tlumiče, které se tuhostí umějí přizpůsobit povrchu silnice.

AUTOR: JAKUB STEHLÍK
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů