Čtvrtek, 28. března 2024

Větší poptávka, větší výroba

Větší poptávka, větší výroba

Názor Viléma Frčka

V březnu začala celostátní kampaň na propagaci biopotravin a ekologického zemědělství. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) a EU do ní investují 28 milionů korun. Cílem projektu garantovaného Ministerstvem zemědělství je podpořit poptávku po biopotravinách a vyvolat zvýšený zájem i ze strany ekozemědělců.

Produkty ekologického zemědělství dosahují značných úspěchů zejména u městských obyvatel, ale jejich podíl na trhu je i nadále omezený.

Znalosti spotřebitelů a jiných zúčastněných stran o způsobu ekologické produkce se sice zlepšují, ale jsou stále ještě nedostačující. Spousta lidí si neustále myslí, že biopotraviny jsou pouze jakási vegetariánská strava, která se skládá ze zrní a klíčků.

V obchodech si ale lze koupit v bio kvalitě například salámy, víno, maso, koření nebo třeba i slivovici. Považujeme tedy informační a propagační kampaň za klíčový faktor pro vývoj poptávky po produktech z ekologického zemědělství.

Chceme rozšířit znalosti spotřebitelů o značení biopotravin, včetně loga společenství používaného pro produkty ekologického zemědělství. Je důležité, aby se kampaň nezaměřovala pouze na jeden produkt nebo několik málo vybraných produktů, ale naopak na skupiny produktů a ekologický způsob produkce.

Cílem kampaně je poskytování úplných informací a zlepšení veřejného povědomí o výhodách ekologického zemědělství, zejména pokud jde o ochranu životního prostředí, dobré životní podmínky zvířat, zachování přírodního prostředí a rozvoj venkovských regionů.

Většina biopotravin, až 60 %, se nyní dováží ze zahraničí. Jejich spotřeba v České republice sice stoupá, ale z větší části jsou to importované potraviny, u nás chybí zpracovatelský článek.

Větší poptávka by měla stimulovat i větší výrobu a tím i nabídku domácích biopotravin. To by mělo mít za následek zvýšení produkce v České republice, snížení počtu dovážených potravin, a tedy i snížení koncové ceny biopotravin.

AUTOR: Vlém Frček

je vedoucím oddělení vnější komunikace SZIF

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů