Větší poptávka, větší výroba
Názor Viléma Frčka
V březnu začala celostátní kampaň na propagaci biopotravin a ekologického zemědělství. Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) a EU do ní investují 28 milionů korun. Cílem projektu garantovaného Ministerstvem zemědělství je podpořit poptávku po biopotravinách a vyvolat zvýšený zájem i ze strany ekozemědělců.
Produkty ekologického zemědělství dosahují značných úspěchů zejména u městských obyvatel, ale jejich podíl na trhu je i nadále omezený.
Znalosti spotřebitelů a jiných zúčastněných stran o způsobu ekologické produkce se sice zlepšují, ale jsou stále ještě nedostačující. Spousta lidí si neustále myslí, že biopotraviny jsou pouze jakási vegetariánská strava, která se skládá ze zrní a klíčků.
V obchodech si ale lze koupit v bio kvalitě například salámy, víno, maso, koření nebo třeba i slivovici. Považujeme tedy informační a propagační kampaň za klíčový faktor pro vývoj poptávky po produktech z ekologického zemědělství.
Chceme rozšířit znalosti spotřebitelů o značení biopotravin, včetně loga společenství používaného pro produkty ekologického zemědělství. Je důležité, aby se kampaň nezaměřovala pouze na jeden produkt nebo několik málo vybraných produktů, ale naopak na skupiny produktů a ekologický způsob produkce.
Cílem kampaně je poskytování úplných informací a zlepšení veřejného povědomí o výhodách ekologického zemědělství, zejména pokud jde o ochranu životního prostředí, dobré životní podmínky zvířat, zachování přírodního prostředí a rozvoj venkovských regionů.
Většina biopotravin, až 60 %, se nyní dováží ze zahraničí. Jejich spotřeba v České republice sice stoupá, ale z větší části jsou to importované potraviny, u nás chybí zpracovatelský článek.
Větší poptávka by měla stimulovat i větší výrobu a tím i nabídku domácích biopotravin. To by mělo mít za následek zvýšení produkce v České republice, snížení počtu dovážených potravin, a tedy i snížení koncové ceny biopotravin.
AUTOR: Vlém Frček
je vedoucím oddělení vnější komunikace SZIF