Jedním z nepřímých důsledků jednotného vnitřního trhu je rostoucí zahraniční obchod mezi členskými státy EU a s ním související nárůst silniční nákladní přepravy.
Pomůže Marco Polo ulevit přetíženým evropským dálnicím?
Evropská komise chce programem Marco Polo II 2007-2013 přispět k tomu, aby se podíl silniční nákladní dopravy snížil do roku 2010 na úroveň před deseti lety.
Podle analýz Evropské komise (EK) by mohla silniční nákladní doprava do roku 2013 při současném trendu narůst až o děsivých 60 %. Proto se hledají cesty, jak omezit dopravní neprůjezdnost, zmenšit dopad na životní prostředí a rozšířit intermodální dopravu.
PROGRAM MARCO POLO II
Program Marco Polo II byl zřízen nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1692/2006 ze dne 24. října 2006. Poskytuje finanční pomoc Společenství s cílem zlepšit vliv systému nákladní dopravy na životní prostředí a navázat na úspěšný finanční nástroj Marco Polo z období 2003-2006. Oproti jeho předchůdci se však zaměřuje i na mořské dálnice nebo nástroje zabraňující dopravnímu přetížení. Celkový rozpočet programu činí 400 mil. eur.
Žadateli o podporu se mohou stát sdružení, v nichž jsou zastoupeny nejméně dva podniky z různých členských států EU nebo z jednoho státu a blízké třetí země, zapojit se dále mohou subjekty z členských států EHS a ESVO, z kandidátských zemí, partnerských zemí Středomoří a zemí přímo sousedících s některým z členských států EU.
Program je řízen přímo EK prostřednictvím Vrchního ředitelství pro energetiku a dopravu, help-desku Marco Polo. To znamená, že EK přímo vypisuje výzvy, vyhodnocuje podané projekty a kontroluje jejich realizaci. V ČR je kontaktním místem Ministerstvo dopravy ČR.
PODPOROVANÉ AKTIVITY
Program podporuje 5 základních aktivit:
zprostředkující akce - zejména akce zaměřené na zlepšení synergie v oblastech železniční a vnitrozemské vodní dopravy a pobřežní plavby (včetně mořských dálnic) lepším využíváním stávajících infrastruktur;
akce mořské dálnice - v rámci EU takové akce využívají transevropské sítě vymezené v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1692/96/ES ze dne 23. července 1996;
akce podporující přechod na jiný druh dopravy;
akce omezující dopravu;
všeobecné vzdělávací akce.
Záměrem EK je napomoci soukromým subjektům v zavádění modernizovaných dopravních služeb. Udělený grant může být až na 6 let, potenciální projekty by tedy měly prokázat delší životnost.
JAK JE MOŽNÉ ZAPOJIT SE DO PROGRAMU?
EK vyhlašuje každoročně jednu až dvě výzvy k podávání projektů. Letošní první výzva měla hodnotu 59 mil. eur. Projekty podporované 35-50 % bylo možné podávat od února do začátku dubna.
Uspět s projektem v celoevropské konkurenci není vůbec jednoduché, podpořených projektů bývá jen kolem 15 ročně. Výsledky prvního výběru v rámci programu Marco Polo II z podzimu 2007 ještě nejsou publikované. Do dvou z 15 úspěšných projektů programu Marco Polo I (2003-2006) se v roce 2006 zapojily jako partneři i české firmy. V projektu ETS - Elbe v hodnotě 1,63 mil. eur to byly Česko-saské přístavy, s.r.o., a CSPL, a.s., a v projektu ITS-IT v hodnotě 0,35 mil. eur firma CDV.
Evropská komise počátkem června pořádá v italských Benátkách mezinárodní konferenci zaměřenou na ekologické způsoby dopravy, kde mj. budou představeny úspěšné projekty podpořené z programu Marco Polo a bude i možné načerpat inspiraci a dobré tipy ohledně přípravy projektových žádostí pro další výzvy.
AUTOR: Michal Kadera
CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU
Podle analýz Evropské komise (EK) by mohla silniční nákladní doprava do roku 2013 při současném trendu narůst až o děsivých 60 %. Proto se hledají cesty, jak omezit dopravní neprůjezdnost, zmenšit dopad na životní prostředí a rozšířit intermodální dopravu.
PROGRAM MARCO POLO II
Program Marco Polo II byl zřízen nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1692/2006 ze dne 24. října 2006. Poskytuje finanční pomoc Společenství s cílem zlepšit vliv systému nákladní dopravy na životní prostředí a navázat na úspěšný finanční nástroj Marco Polo z období 2003-2006. Oproti jeho předchůdci se však zaměřuje i na mořské dálnice nebo nástroje zabraňující dopravnímu přetížení. Celkový rozpočet programu činí 400 mil. eur.
Žadateli o podporu se mohou stát sdružení, v nichž jsou zastoupeny nejméně dva podniky z různých členských států EU nebo z jednoho státu a blízké třetí země, zapojit se dále mohou subjekty z členských států EHS a ESVO, z kandidátských zemí, partnerských zemí Středomoří a zemí přímo sousedících s některým z členských států EU.
Program je řízen přímo EK prostřednictvím Vrchního ředitelství pro energetiku a dopravu, help-desku Marco Polo. To znamená, že EK přímo vypisuje výzvy, vyhodnocuje podané projekty a kontroluje jejich realizaci. V ČR je kontaktním místem Ministerstvo dopravy ČR.
PODPOROVANÉ AKTIVITY
Program podporuje 5 základních aktivit:
zprostředkující akce - zejména akce zaměřené na zlepšení synergie v oblastech železniční a vnitrozemské vodní dopravy a pobřežní plavby (včetně mořských dálnic) lepším využíváním stávajících infrastruktur;
akce mořské dálnice - v rámci EU takové akce využívají transevropské sítě vymezené v rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 1692/96/ES ze dne 23. července 1996;
akce podporující přechod na jiný druh dopravy;
akce omezující dopravu;
všeobecné vzdělávací akce.
Záměrem EK je napomoci soukromým subjektům v zavádění modernizovaných dopravních služeb. Udělený grant může být až na 6 let, potenciální projekty by tedy měly prokázat delší životnost.
JAK JE MOŽNÉ ZAPOJIT SE DO PROGRAMU?
EK vyhlašuje každoročně jednu až dvě výzvy k podávání projektů. Letošní první výzva měla hodnotu 59 mil. eur. Projekty podporované 35-50 % bylo možné podávat od února do začátku dubna.
Uspět s projektem v celoevropské konkurenci není vůbec jednoduché, podpořených projektů bývá jen kolem 15 ročně. Výsledky prvního výběru v rámci programu Marco Polo II z podzimu 2007 ještě nejsou publikované. Do dvou z 15 úspěšných projektů programu Marco Polo I (2003-2006) se v roce 2006 zapojily jako partneři i české firmy. V projektu ETS - Elbe v hodnotě 1,63 mil. eur to byly Česko-saské přístavy, s.r.o., a CSPL, a.s., a v projektu ITS-IT v hodnotě 0,35 mil. eur firma CDV.
Evropská komise počátkem června pořádá v italských Benátkách mezinárodní konferenci zaměřenou na ekologické způsoby dopravy, kde mj. budou představeny úspěšné projekty podpořené z programu Marco Polo a bude i možné načerpat inspiraci a dobré tipy ohledně přípravy projektových žádostí pro další výzvy.
AUTOR: Michal Kadera
CEBRE - Česká podnikatelská reprezentace při EU
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích