Jsou hybridy skutečně ekologické?
Toyota Prius se stala nejznámějším vozem pro ty, kteří přikládají takový význam
životnímu prostředí, že jsou ochotni si o dost připlatit, aby svému okolí
demonstrovali, jak moc jsou „ekologičtí“. Naneštěstí pro ně, jejich ikona a
„nejzelenější auto“ je zdrojem jednoho z nejhorších znečištění v Severní
Americe. Na jeden Prius se spotřebuje více energie než na Hummer.
Dříve než se probereme podsvětím hybridů, musíte nejdřív pochopit, jak hybridy
fungují. Proto použijeme, nejen na severoamerickém trhu, nejpopulárnějšího
představitele Toyotu Prius.
Prius je poháněn ne jedním, ale dvěma motory: Základní benzínový motor má výkon
57 kW (5000 ot./min) a točivý moment 115 N.m. Na více než 1,3 tuny vážící vůz to
není žádný zázrak. Jenže spalovacímu motoru přichází na pomoc elektromotor,
který má maximální výkon 50 kW (1200-1540 ot./min) a hlavně maximální točivý
moment 400 N.m, který je dostupný od nuly do 1 200 ot/min.
Hybridní pohon umožňuje hned několik jízdních režimů – pouze spalovací motor,
kombinace obou motorů a pouze elektromotor. Kapacita nikl-kadmiové baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] je přizpůsobena tomu, že je elektromotor
pouze pomocný, nikoliv hlavní. Pokud pojedete jenom na baterii, vybijete ji už
za několik minut. V běžném jízdním režimu se baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] neustále dobíjí – při brzdění či při
jízdě ustálenou rychlostí. Kapacita se tak nikdy nedostane na nulu, neustálé
dobíjení zajišťuje, že má baterie [https://www.kamsnim.cz/browse/baterie]
zpravidla v zásobě půl až tři čtvrtiny energie. Baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] je dobíjena rekuperací při brždění a při
ustálené rychlosti jízdy generátorem poháněným spalovacím motorem Vypadá to jako
energeticky velmi účinný a sofistikovaný systém a vozidlo stavěné na ochranu
životního prostředí, že?
Udávaná spotřeba paliva ve městě 5 litrů a mimo město 4,2 a kombinovaná 4,3 l na
100 km je sice moc lákavá, ale opravdu je o tolik ekologičtější? Podobné
spotřebě se přece blíží i některá auta, která kvůli tomu ještě nemusí být
hybridy. Nová škoda Fabia, abych uvedl příklad nám všem známý, má spotřebu 5,7 l
ve městě, 4,0 mimo město a kombinovanou 4,6 l/100 km. A stojí polovinu toho co
Prius. Už slyším, jak mě diskutující chtějí lynčovat za to, že srovnávám
nesrovnatelné. Ale opravdu je tak tomu i z hlediska ekologie?
Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než
Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius. Nevěříte?
Jak již bylo zmíněno, Prius je částečně poháněn baterií, která obsahuje nikl.
Niklová ruda je těžena a zpracovávána v továrně Sudbury v kanadském Ontariu.
Tento závod už způsobil okolnímu životnímu prostředí tolik škody, že „mrtvou
zónu“ v okolí závodu využívala například i NASA k testování měsíčních vozidel.
Oblast kolem závodu je na míle prosta jakéhokoliv života.
Tento provoz je zdrojem veškerého niklu v bateriích Priusu a Toyota ho kupuje
tisíce tun ročně. Ve spojení s továrnou Superstack, která šíří oxid siřičitý
přes celé severní Ontario, se stávají noční můrou každého enviromentalisty.
I u nás v Čechách si působení kyselých dešťů na přírodu dovedeme dost dobře
představit, stačí si vzpomenout na to, jak dopadly krušnohorské lesy…
Zatím vše co bylo popisováno je dostatečně zlé samo o sobě, ovšem, cesta výroby
nikl-kadmiových baterií tu nekončí. Nikl produkovaný v tomto katastrofálním
provozu je posílán velkými a těžkými kontejnerovými loďmi do největší niklové
rafinérie v Evropě. Odtud vyčištěný nikl putuje do Číny, kde se vyrábí „niklová
pěna“. Ta odtud zas jede do Japonska, kde se konečně zkompletují baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] a posílají se do Spojených států, čímž
je ukončena cesta kolem světa potřebná k výrobě baterie
[https://www.kamsnim.cz/browse/baterie] do Priusu. Nezní to stále méně a méně
jako povídání o ekologickém vozidle, ale naopak spíš jako fraška?
Toyota Prius se stala nejznámějším vozem pro ty, kteří přikládají takový význam životnímu prostředí, že jsou ochotni si o dost připlatit, aby svému okolí demonstrovali, jak moc jsou „ekologičtí“. Naneštěstí pro ně, jejich ikona a „nejzelenější auto“ je zdrojem jednoho z nejhorších znečištění v Severní Americe. Na jeden Prius se spotřebuje více energie než na Hummer.
Dříve než se probereme podsvětím hybridů, musíte nejdřív pochopit, jak hybridy fungují. Proto použijeme, nejen na severoamerickém trhu, nejpopulárnějšího představitele Toyotu Prius.
Prius je poháněn ne jedním, ale dvěma motory: Základní benzínový motor má výkon 57 kW (5000 ot./min) a točivý moment 115 N.m. Na více než 1,3 tuny vážící vůz to není žádný zázrak. Jenže spalovacímu motoru přichází na pomoc elektromotor, který má maximální výkon 50 kW (1200-1540 ot./min) a hlavně maximální točivý moment 400 N.m, který je dostupný od nuly do 1 200 ot/min.
Hybridní pohon umožňuje hned několik jízdních režimů – pouze spalovací motor, kombinace obou motorů a pouze elektromotor. Kapacita nikl-kadmiové baterie je přizpůsobena tomu, že je elektromotor pouze pomocný, nikoliv hlavní. Pokud pojedete jenom na baterii, vybijete ji už za několik minut. V běžném jízdním režimu se baterie neustále dobíjí – při brzdění či při jízdě ustálenou rychlostí. Kapacita se tak nikdy nedostane na nulu, neustálé dobíjení zajišťuje, že má baterie zpravidla v zásobě půl až tři čtvrtiny energie. Baterie je dobíjena rekuperací při brždění a při ustálené rychlosti jízdy generátorem poháněným spalovacím motorem Vypadá to jako energeticky velmi účinný a sofistikovaný systém a vozidlo stavěné na ochranu životního prostředí, že?
Udávaná spotřeba paliva ve městě 5 litrů a mimo město 4,2 a kombinovaná 4,3 l na 100 km je sice moc lákavá, ale opravdu je o tolik ekologičtější? Podobné spotřebě se přece blíží i některá auta, která kvůli tomu ještě nemusí být hybridy. Nová škoda Fabia, abych uvedl příklad nám všem známý, má spotřebu 5,7 l ve městě, 4,0 mimo město a kombinovanou 4,6 l/100 km. A stojí polovinu toho co Prius. Už slyším, jak mě diskutující chtějí lynčovat za to, že srovnávám nesrovnatelné. Ale opravdu je tak tomu i z hlediska ekologie?
Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius. Nevěříte?
Jak již bylo zmíněno, Prius je částečně poháněn baterií, která obsahuje nikl. Niklová ruda je těžena a zpracovávána v továrně Sudbury v kanadském Ontariu. Tento závod už způsobil okolnímu životnímu prostředí tolik škody, že „mrtvou zónu“ v okolí závodu využívala například i NASA k testování měsíčních vozidel. Oblast kolem závodu je na míle prosta jakéhokoliv života.
Tento provoz je zdrojem veškerého niklu v bateriích Priusu a Toyota ho kupuje tisíce tun ročně. Ve spojení s továrnou Superstack, která šíří oxid siřičitý přes celé severní Ontario, se stávají noční můrou každého enviromentalisty.
I u nás v Čechách si působení kyselých dešťů na přírodu dovedeme dost dobře představit, stačí si vzpomenout na to, jak dopadly krušnohorské lesy…
Zatím vše co bylo popisováno je dostatečně zlé samo o sobě, ovšem, cesta výroby nikl-kadmiových baterií tu nekončí. Nikl produkovaný v tomto katastrofálním provozu je posílán velkými a těžkými kontejnerovými loďmi do největší niklové rafinérie v Evropě. Odtud vyčištěný nikl putuje do Číny, kde se vyrábí „niklová pěna“. Ta odtud zas jede do Japonska, kde se konečně zkompletují baterie a posílají se do Spojených států, čímž je ukončena cesta kolem světa potřebná k výrobě baterie do Priusu. Nezní to stále méně a méně jako povídání o ekologickém vozidle, ale naopak spíš jako fraška?
Nyní to hlavní
Podle studie od CNW Marketing nazývané “Dust to Dust” (česky bychom asi řekli zrníčko k zrníčku) se započítává celková energie všeho, co je použito: elektřiny, paliva, dopravy, materiálů (kov, plast atd.) a stovek dalších faktorů a počítá se její cena na jednu míli očekávané životnosti vozidla. Náklady Priusu jsou v průměru 3,25 USD na míli ujetou během jeho životnosti, kdy 100 tisíc mil je očekávanou životnost hybridu, zatímco Hummer se dostane na náklady 1,95 USD na míli, při uvedené očekávané životnosti 300 tisíc mil. To znamená, že Hummer vydrží třikrát déle než Prius a spotřebuje k tomu méně energie.
Rada je jednoduchá, pokud jste skutečným enviromentalistou – zbavte se Priusu a kupte si něco jiného. A pokud chcete přesto zůstat věrný značce kupte si třeba Toyotu Scion xB, které má náklady pouhých 0,48 USD na míli.
Zdroje: Central Connecticut State University, Toyota.cz, Škoda auto
http://www.petrol.cz/
Dříve než se probereme podsvětím hybridů, musíte nejdřív pochopit, jak hybridy fungují. Proto použijeme, nejen na severoamerickém trhu, nejpopulárnějšího představitele Toyotu Prius.
Prius je poháněn ne jedním, ale dvěma motory: Základní benzínový motor má výkon 57 kW (5000 ot./min) a točivý moment 115 N.m. Na více než 1,3 tuny vážící vůz to není žádný zázrak. Jenže spalovacímu motoru přichází na pomoc elektromotor, který má maximální výkon 50 kW (1200-1540 ot./min) a hlavně maximální točivý moment 400 N.m, který je dostupný od nuly do 1 200 ot/min.
Hybridní pohon umožňuje hned několik jízdních režimů – pouze spalovací motor, kombinace obou motorů a pouze elektromotor. Kapacita nikl-kadmiové baterie je přizpůsobena tomu, že je elektromotor pouze pomocný, nikoliv hlavní. Pokud pojedete jenom na baterii, vybijete ji už za několik minut. V běžném jízdním režimu se baterie neustále dobíjí – při brzdění či při jízdě ustálenou rychlostí. Kapacita se tak nikdy nedostane na nulu, neustálé dobíjení zajišťuje, že má baterie zpravidla v zásobě půl až tři čtvrtiny energie. Baterie je dobíjena rekuperací při brždění a při ustálené rychlosti jízdy generátorem poháněným spalovacím motorem Vypadá to jako energeticky velmi účinný a sofistikovaný systém a vozidlo stavěné na ochranu životního prostředí, že?
Udávaná spotřeba paliva ve městě 5 litrů a mimo město 4,2 a kombinovaná 4,3 l na 100 km je sice moc lákavá, ale opravdu je o tolik ekologičtější? Podobné spotřebě se přece blíží i některá auta, která kvůli tomu ještě nemusí být hybridy. Nová škoda Fabia, abych uvedl příklad nám všem známý, má spotřebu 5,7 l ve městě, 4,0 mimo město a kombinovanou 4,6 l/100 km. A stojí polovinu toho co Prius. Už slyším, jak mě diskutující chtějí lynčovat za to, že srovnávám nesrovnatelné. Ale opravdu je tak tomu i z hlediska ekologie?
Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius. Nevěříte?
Jak již bylo zmíněno, Prius je částečně poháněn baterií, která obsahuje nikl. Niklová ruda je těžena a zpracovávána v továrně Sudbury v kanadském Ontariu. Tento závod už způsobil okolnímu životnímu prostředí tolik škody, že „mrtvou zónu“ v okolí závodu využívala například i NASA k testování měsíčních vozidel. Oblast kolem závodu je na míle prosta jakéhokoliv života.
Tento provoz je zdrojem veškerého niklu v bateriích Priusu a Toyota ho kupuje tisíce tun ročně. Ve spojení s továrnou Superstack, která šíří oxid siřičitý přes celé severní Ontario, se stávají noční můrou každého enviromentalisty.
I u nás v Čechách si působení kyselých dešťů na přírodu dovedeme dost dobře představit, stačí si vzpomenout na to, jak dopadly krušnohorské lesy…
Zatím vše co bylo popisováno je dostatečně zlé samo o sobě, ovšem, cesta výroby nikl-kadmiových baterií tu nekončí. Nikl produkovaný v tomto katastrofálním provozu je posílán velkými a těžkými kontejnerovými loďmi do největší niklové rafinérie v Evropě. Odtud vyčištěný nikl putuje do Číny, kde se vyrábí „niklová pěna“. Ta odtud zas jede do Japonska, kde se konečně zkompletují baterie a posílají se do Spojených států, čímž je ukončena cesta kolem světa potřebná k výrobě baterie do Priusu. Nezní to stále méně a méně jako povídání o ekologickém vozidle, ale naopak spíš jako fraška?
Nyní to hlavní
Podle studie od CNW Marketing nazývané “Dust to Dust” (česky bychom asi řekli zrníčko k zrníčku) se započítává celková energie všeho, co je použito: elektřiny, paliva, dopravy, materiálů (kov, plast atd.) a stovek dalších faktorů a počítá se její cena na jednu míli očekávané životnosti vozidla. Náklady Priusu jsou v průměru 3,25 USD na míli ujetou během jeho životnosti, kdy 100 tisíc mil je očekávanou životnost hybridu, zatímco Hummer se dostane na náklady 1,95 USD na míli, při uvedené očekávané životnosti 300 tisíc mil. To znamená, že Hummer vydrží třikrát déle než Prius a spotřebuje k tomu méně energie.
Rada je jednoduchá, pokud jste skutečným enviromentalistou – zbavte se Priusu a kupte si něco jiného. A pokud chcete přesto zůstat věrný značce kupte si třeba Toyotu Scion xB, které má náklady pouhých 0,48 USD na míli.
Zdroje: Central Connecticut State University, Toyota.cz, Škoda auto
http://www.petrol.cz/
Sdílet článek na sociálních sítích