Úterý, 16. dubna 2024

Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa

Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa

Když za auto utratíte bezmála čtyři miliony korun, čekáte od něj naprostý komfort a výkon. Lexus LS 600h L by měl nabídnout nejen to, ale podle označení i šetrnější přístup k životnímu prostředí. Pětilitrovému osmiválci totiž sekunduje výkonný elektromotor. Dá se s dvoutunovou limuzínou vůbec jezdit ekologicky? To jsme zjišťovali nejen na pravém zadním sedadle tohoto luxusního křižníku.

Při pohledu zvenčí nečekejte od Lexusu LS žádné módní výstřelky. Jeho karoserie je prostě tvarovaná do podoby klasické limuzíny. Vše je decentně sladěno, i když při porovnání s běžnými vozidly na silnici, je LS mnohem mohutnější. A to že všech pohledů. Dá se ale tvrdit, že po takovém autě sáhne někdo, kdo nemá chuť být příliš výstřední a upoutávat na sebe zbytečnou pozornost.

V tom by se ale mohl potencionální kupec šeredně zmýlit. Lexus sice nemá tvary Mercedesu-Benz S nebo dokonce BMW řady 7, jenže na našich silnicích je ho na rozdíl od dvou zmíněných konkurentů jako šafránu. Proto si můžete být jisti, že se za vámi každý ohlédne při pokusu rozeznat na zadním sedadle nějakou tu celebritu nebo politika.

Jako turecký paša

Přesuňme se ale do interiéru, na pravé zadní sedadlo. To vás, pokud uvažujete o koupi LS 600h L, bude zajímat asi nejvíce. Model s označením L je totiž zaměřen na cestujícího vzadu, nejen svou prodlouženou délkou. V námi testovaném provedení byl kompletně vybaven a připraven pro toho nejnáročnějšího manažera. Většinu příplatkové výbavy v ceně sedanu střední třídy totiž spolkly právě nejrůznější libůstky pro zpříjemnění cestování.

.gallery-title {display: block; margin: 0px; padding: 0px; background-color: #FFFFFF; text-align: center;} .gallery-title H2 {font-size: 1.4em} .gallery-title H3 {font-size: 1.2em} .gallery-view {display: block; overflow: hidden; margin: 0px; padding: 0px; background-color: #f2f2f2; } .gallery-view .gv-backurl {display: block; text-align: center;} .gallery-view .gv-pict {display: block; text-align: center; height: 367px; overflow: hidden; margin: 0px; padding: 0px; background-color: #F2F2F2} .gallery-view .gv-pict IMG { max-height: 367px; margin: 0px;} .gallery-view .gv-pict TABLE { height: 367px; margin: 0px; text-align: center} .gallery-view .gv-move {display: block; height: 20px; overflow: hidden; margin: 0px; padding: 0px; background-color: #656565} .gv-move IMG {margin: 3px;} .gv-move A, .gv-move A:visited {color: #CCCCCC; text-decoration: none} .gv-move .gv-move-prev {display: block; float: left;} .gv-move .gv-move-prev IMG {float: left} .gv-move .gv-move-count {display: block; float: left;} .gv-move .gv-move-next {display: block; float: left; text-align: right} .gv-move .gv-move-next IMG {float: right} .gallery-view .gv-desc {display: block; margin: 5px; padding: 0px; background-color: #E5E5E5} TABLE.gallery-overview { margin: 5px 0px; padding: 0px; text-align: center;} TABLE.gallery-overview TR.go-line {padding: 0px 0px;} TABLE.gallery-overview TD {} TABLE.gallery-overview TD.go-line-item, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel { text-align: center; height: 126px; background-color: #e5e5e5; border: 4px solid #FFFFFF } TABLE.gallery-overview TD.go-line-item IMG, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel IMG {max- max-height: 110px; margin: 9px;} TABLE.gallery-overview TD.go-line-item A, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel A, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item A:visited, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel A:visited { overflow: hidden;} TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel { background-color: #b1b1b1;} TABLE.gallery-overview TD.go-line-item:hover, TABLE.gallery-overview TD.go-line-item-sel:hover {background-color: #f2f2f2;} .gallery-overview-main {margin-left: -11px; margin-bottom: 30px;} #go-line-item-pic { _height: expression(document.body.clientWidth > 110? "110px" : "auto" ); overflow :hidden;}

Lexus LS 600h L

lexus-ls-_600h-l-9__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-2__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-4__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-7__550x367_.jpg
lexus-ls-_600h-l-1__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-12__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-15__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-17__550x367_.jpg
lexus-ls-_600h-l-19__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-21__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-24__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-25__550x367_.jpg
lexus-ls-_600h-l-27__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-29__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-30__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-32__550x367_.jpg
lexus-ls-_600h-l-38__550x367_.jpg lexus-ls-_600h-l-39__550x367_.jpg
 
LeLexus nazval pravé zadní křeslo Ottoman. Aby jste se cítili jako opravdový turecký paša, stačí stisknout jediné tlačítko. Sedadlo předního spolujezdce odjede vpřed a jeho hlavová opěrka se sklopí tak, abyste měli co nejlepší výhled na silnici před sebou. Kromě toho se nastaví i opěrka pod nohy. Dalšími tlačítky pak můžete nastavovat její zdvih, nebo polohu celého křesla. Přestože je vzadu pro nohy maximum místa, budou mít s křeslem problém manažeři vyššího vzrůstu. Těm se budou zasekávat špičky bot o spodek předního sedadla, což je donutí různě kroutit nohama.

Kdo by se ale staral o takové drobné nedostatky, když křeslo nabízí hned několik druhů masáží. Uvolnit můžete jenom ramena nebo záda, stejně tak vás může křeslo namasírovat kompletně. Na výběr je z několika rychlostí a sil přítlaku masáže. Na zadním sedadle se snad vystřídala celá naše redakce – někdo si připadal jak v ráji, někomu přišly silné masáže až nepříjemné. Jde o velice intimní otázku, proto si před koupí křeslo pořádně ozkoušejte.

Hned vedle ovladače Ottomanu se v loketní opěrce skrývá další od multimediálního systému Mark Levinson. Ten patří k tomu nejlepšímu, co můžete v současnosti ve svém vozu mít. Obklopeni 19 reproduktory s křišťálově čistým zvukem si budete připadat jako v moderním kinosále. V prostoru auta vám k tomu bude stačit i 9" širokoúhlý LCD displej, který se vyklápí ze stropu. Na něm kromě DVD můžete ladit rádio nebo na GPS sledovat, zda váš řidič dodržuje stanovenou trasu. Při tom se jistě nezapomenete osvěžit studeným nápojem z lednice pod loketní opěrkou, která narozdíl od většiny ostatních montovaných do aut opravdu aktivně chladí.

Paluba: dřevo a kůže

Pokud jste správný pán a staráte se i o pohodlí svého řidiče, nemusíte mít v Luxusu LS o něj rozhodně žádný strach.  Stejně jako vy, i on bude obložen ušlechtilou kůží a dřevem. Řízení mu zpříjemní vyhřívaný volant, elegantní a skvěle čitelné optitronové budíky a poměrně přehledný středový panel – i když se to na první pohled kvůli množství tlačítek nemusí zdát. Displej je navíc dotykový a při čekání se na něm dá přehrávat DVD, stejně jako vzadu. Kvůli bezpečnosti se dá navigace s dobrým pokrytím naší domoviny ovládat jen při zastavení.

Dojem z palubní desky kazí jen malé digitální hodinky mezi výdechy klimatizace, které nepůsobí právě luxusně. Konkurence mívá klasické ručičkové. Ani grafika klimatizace není pěkná. Plastová tlačítka a přepínače naštěstí do lepší třídy povyšují kovové předěly. Místa je stejně jako vzadu maximum a potěší i poměrně velké množství odkládacích prostor.

Rozjezd jako s letadlem

Lexusu LS 600h L bije pod kapotou benzínové srdce o výkonu 280 kW. Dalších 165 kW mu přidá elektromotor, který mu pomáhá hlavně při ostrých rozjezdech nebo pružném zrychlení. Točivý moment je celých 520 Nm, přičemž elektrická jednotka dokáže poskytnout 300 Nm. To dává 5150 mm dlouhé limuzíně nebývale velké možnosti zrychlování.

Pokud najmete řidiče-závodníka, dokáže vás pohodlně přimáčknout do sedadla, když zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Omezovač je nastaven na 250 km/h, ale Lexus by mohl klidně letět i výše. O bezpečnost se starají rozměrné kotouče, které spolu s elektronikou vyvinou masivní brzdnou sílu. V tu chvíli není právě příjemné sedět vzadu na Ottomanu se zvednutými nohami.

Start vašeho soukromého tryskáče vám připomene rozjezd Lexusu také díky automatické převodovce, která sice nabízí i sekvenční řazení, ale řidič na něj s chutí zapomene. Speciální automat totiž nemá žádné převody, takže se vozidlo rozjíždí zcela rovnoměrně, bez jakýchkoliv neurozených trhnutí.

V nízkých otáčkách je navíc agregát téměř neslyšitelný a to se nemění ani o kousek výše. Jen pár čárek před červeným polem si trochu zakřičí. Při dálničním limitu motor točí opravdu zanedbatelně málo. Spolu s nastavením podvozku na "comfort" vám nebude vadit ani betonová skládačka s názvem D1.

V zácpě zadarmo a bez emisí?

Akumulátory elektromotoru instalované v zadní části vozu zaberou poměrně značnou část kufru. Pokud ale máte na golf nebo na lyžování ve Svatém Mořici jiné auto, nebude vám zavazadelník o velikosti 325 litrů vadit. Mnohem větší radost vám budě dělat právě chod elektromotoru. Pokud je plně nabitý, může Lexus jet do rychlosti 30 km/h jen zcela na tento pohon a neslyšně se tak sunout městem. To se hodí hlavně v dopravní špičce, kdy se pětilitrový agregát zastaví a neplýtvá palivem.

V praxi je jeho fungování také dosti omezené – poměrně rychle přichází o energii a nabít jej řidič může jen brzděním nebo spuštěním benzínového motoru. Proto vám počítač nedovolí příliš často jen jízdu na elektriku. Díky grafickému znázornění známému například z hybridní Toyoty Prius se dá ale přesně vysledovat, z jakého agregátu právě čerpáte energii.

Výsledná spotřeba ekology sice příliš nepotěší, ale přesto právě díky hybridnímu pohonu patří mezi nejnižší ve své třídě. Dvoutunová limuzína si během testování řekla v průměru o 11 litrů na 100 kilometrů.

Sport jen s uvozovkami

Lexus LS 600h L je reprezentativním luxusním vozem a za svou cenu splňuje veškerá očekávání. Majiteli sedícímu na pravém zadním křesle poskytne nebývalý komfort, možnost relaxovat i pracovat. Jeho řidič zase zažije za volantem příjemný pocit, kdy bude velké auto ovládat jako pírko. Ano, LS do zatáček trochu plave, s fyzikou nic nezmůže ani množství všech elektronických hlídačů nebo pohon na všechna kola.

Podvozek sice nabízí tři nastavení včetně "sport", ale berme to i s těmi uvozovkami. Jenže kdo by sebou chtěl švihat do zatáček na podřadné okresce, když nejkrásnější pocit získá při hladkém dálničním sprintu nebo neslyšné plavbě městem.

Výsledná známka: 1
Plusy: pětihvězdičkový komfort, rychlost, menší spotřeba 
Mínusy: cena, občas nejisté jízdní vlastnosti, nutnost najmout šoféra 
Cena testovaného vozu: 3 841 000 Kč

Technické parametry

Objem motoru: 4969 ccm
Maximální výkon: 327 kW (6400 ot./min.)
Maximální točivý moment: 520 Nm (4000 ot./min.)
Převodovka: automatická bezstupňová 
Maximální rychlost: 250 km/h (omezovač) 
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Spotřeba během testu: 11 l/100 km
Provozní hmotnost: 2055 kg
Délka / výška / šířka: 5150 mm / 1480 mm / 1875 mm
Rozvor: 3090 mm
Objem zavazadelníku: 325 l

Příplatková výbava: Metalický lak ( 32 000 Kč), elektricky ovládané střešní okno ( 40 000 Kč), Inteligentní parkovací asistent ( 15 000 Kč), vyhřívaný volant v kombinaci dřevo/kůže ( 30 000 Kč), zábavní systém pro zadní sedadla – ve stropě instalovaná 9" širokoúhlá LCD obrazovka s dálkovým ovládáním ( 135 000 Kč), kartový elektronický klíč ( 10 000 Kč), paket pro interiér - obsahuje kožená sedadla s povrchovou úpravou semi-anilin, loketní opěrka ve dveřích potažená kůží, potah stropu z materiálu Alcantara®, potah sloupků z materiálu Alcantara®, kůží potažená přístrojová deska a horní panely obložení dveří ( 125 000 Kč), Paket pokročilé přednárazové preventivní bezpečnostní výbavy (APCS) - obsahuje pokročilý systém detekce překážek, monitorovací systém řidiče, nouzový asistent řízení, zadní přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat ( 180 000 Kč), Relaxační paket pro zadní sedadla - obsahuje elektricky ovládaná podpěrka na nohy pro pravé zadní sedadlo, snímač teploty těla (infračervený senzor), přední hlavové opěrky, elektricky stavitelné, sálkově ovládaný relaxační systém pro zadní sedadla (masážní funkce), sedadlový airbagu, zadní centrální konzola vykládaná dřevem, chladicí box, polohovatelný stolek vykládaný dřevem, zábavní systém pro zadní sedadla – přídavný DVD přehrávač vzadu, 4zónová klimatizace (upgrade klimatizace o zadní klimatizační jednotku, oddělené ovládání klimatizace v levé a pravé zadní části) ( 180 000 Kč).

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů