Trendem je reklama nazeleno
Téma ekologie zaplavilo světovou reklamu, říká výzkum. Do Čech trend ale spíš nepřijde.
Voda, divoká příroda a další naturální a ekologické motivy se ze sociálních reklam pomalu stěhují do reklam na oblečení, pojištění či automobily. Takové jsou alespoň závěry výzkumu Make a Picture - MAP Report 2007, který analyzoval vizuální styl světové reklamy minulého roku.
Výzkum společnosti Getty Images v Česku distribuuje Isifa Image Service. K mání je za čtyři sta liber a jeho hlavními odběrateli jsou zadavatelé a kreativní ředitelé agentur.
"Závěry výzkumu slouží jako inspirace. Co lze sledovat v reklamách ve světě, se u nás začne pomalu objevovat o rok či dva později. Informace z tohoto výzkumu můžou distribuci trendů urychlit," říká Judita Matyášová z Isify. Druhý ročník MAP Reportu vychází z analýzy 2500 reklam ze všech kontinentů a jeho cílem je definovat trendy v reklamě a naznačit její směřování.
Konec přírodní idyly
Naturální motivy v reklamě nejsou nic nového. Jen její idealistické obrazy nyní vystřídaly reklamy, které nastolují ekologická témata a varují před důsledky znečištění.
Příkladem je kampaň značky Diesel se sloganem "Global Warming Ready". Loňský výzkum označil jako trendy změnu životního stylu, změnu postavení ženy ve společnosti či přirozenou krásu.
Ty u nás už více než dva roky reprezentuje převzatá kampaň Dove, domácí Bebe - Hnutí za dobrou snídani či obecný nárůst komunikace bioproduktů.
Česko trendy nežije
Zatímco na toto téma český trh zareagoval sám a možná s předstihem, ekologický trend se v původní české reklamě podle Ivana Peterky, kreativního ředitele agentury Thamesdown, spíš neprojeví: "Nemyslím, že by tento trend do Čech dorazil v nějaké výraznější míře, respektive že by zde zdomácněl. V české reklamě jen stěží můžeme mluvit o reklamních trendech obecně. Neexistují zde totiž dostatečně silné původní značky a mediální zázemí."
K celému trendu ekologizace pak Peterka dodává: "Apel na přírodu je uměle vytvořený. Vidím v něm spíše pragmatickou volbu ,prostředí' pro nápad, který se chce, třeba i za každou cenu, uplatnit."
AUTOR: Hana Nováková