Čtvrtek, 28. března 2024

Životní prostředí a automobily

Životní prostředí a automobily
V současné době platná norma Euro 4, které musí vyhovovat všechna do provozu přihlašovaná nová vozidla, přispěla k tomu, že se výrazně snížil podíl škodlivin ve výfukových plynech. Vozidla plnící Euro 4 "produkují" 50x, ale často i 100x méně škodlivin než ta, která ještě žádnou "euronormu" plnit nemusela. Přitom již od 1. října 2009 budou muset nákladní vozidla plnit u nás, stejně jako v ostatních zemích EU, ještě přísnější normu Euro 5.

Technické způsoby, jak dosáhnout splnění požadavků normy Euro 4 a nejnověji také Euro 5, jsou v zásadě dva. Využitím technologií SCR, což je selektivní katalytická redukce výfukových plynů, a EGR znamenající recyklaci výfukových plynů. U technologie SCR se využívá přídavná kapalina AdBlue, která je vstřikovaná v přesných dávkách do výfukových plynů a při vysoké teplotě se přeměňuje na čpavek, díky kterému se v keramickém katalyzátoru SCR minimalizují škodliviny. Čpavek vytvářený z AdBlue tak sám zajišťuje úplnou přeměnu na neškodné látky. Při technologii EGR, používané především u značky Scania, dochází ke snižování emisí přímo v místě jejich vzniku.

Většina výrobců již dnes prodává nákladní vozidla plnící Euro 5 a některé vlády v zahraniční tuto aktivitu daňově zohledňují a také někteří odběratelé podmiňují ve výběrových řízeních dopravu používáním ekologicky výhodnějších vozidel. V této oblasti má naše legislativa obrovské dluhy a např. z hlediska silniční daně je u nás jedno, zdali dodavatel přiveze zboží zapáchající dodávkou či kouřícím náklaďákem nebo hybridním vozidlem s vynikajícími ekologickými parametry. Zelení, pro které by tato oblast měla být jedním z důležitých aspektů aktivit, ale mají zřejmě jiné starosti než legislativní podporu ekologického provozu na našich silnicích a dálnicích.

Zlepšením životního prostředí, zejména v městských aglomeracích, se v rámci výstavy Autotec bude zabývat také mezinárodní konference AUTOSYMPO 2008 na téma "Čistá budoucnost městské dopravy na dosah ruky", na které budou prezentovány současné možnosti alternativních pohonů a paliv v městské dopravě a využití ekologicky šetrných technologií.

S životním prostředím také úzce souvisí moderní likvidace vraků. Té se bude na Autotecu věnovat společnost RPJ International s.r.o., která představí mimo jiné i zařízení SEDA - kompletní linku na odsávání provozních kapalin z autovraků, včetně doplňků na vyřezávání autoskel, likvidaci airbagů a střihání katalyzátorů.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů