Pátek, 29. března 2024

Pozor, Česko začnou brázdit obří kamiony

Pozor, Česko začnou brázdit obří kamiony
Potkat na české silnici obří kamiony bude daleko běžnější než dříve. Tři měsíce teď totiž budou Českem jezdit na zkoušku. A pokud se osvědčí, bude jich zřejmě čím dál tím více. A to i přesto, že ve střední Evropě v žádné jiné zemi jezdit nemohou.

Ministerstvo dopravy totiž udělilo výjimku mladoboleslavské Škodovce. Ta teď bude moci vozit zásilky více než pětadvacet metrů dlouhými kamiony z Rokycan přes Prahu až do Mladé Boleslavi. Informoval o tom Deník.

Středoevropská rarita

"Posuzovali jsme, zda by tyto nadměrné náklady mohly nějak ohrozit bezpečnost provozu. Policie nám deklarovala, že ne, takže nebyl důvod to nepovolit," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Tento způsob dopravy je mnohem ekologičtější," tvrdí mluvčí Škody Jaroslav Černý. Jenže trucky rozhodně nejsou pro životní prostředí lepší než vlaky. "Železniční doprava je ale nespolehlivá," argumentuje Černý.

Kamiony jsou nadměrné pouze svou délkou, hmotnost nesmí přesáhnout 27 tun, což je dokonce méně, než povoluje zákon. A to i přesto, že tyto obří tahače uvezou až 70 tun nákladu. Podle vyhlášky mohly mít takové soupravy na délku pouze 22 metrů.

Ministerstvo dopravy nesouhlasí s tím, že by díky výjimce pro Škodovku mohly o podobné povolení žádat masově i další společnosti.

"My si to nemyslíme, to se nedá předpokládat, takový typ dopravy rozhodně není výhodný pro všechny," říká Hanzelka. Jenže dopravci mluví už teď jinak. "Myslím, že je celkem logické, že pokud se to osvědčí, budou to používat i další společnosti," říká šéf Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA Martin Špryňar.

Podle něj by nadměrné náklady mohly využívat společnosti hlavně na dálnicích. "Mimo ně, třeba na silnicích první třídy, by to vzhledem k rozměrům kamionu nemuselo být bezpečné," míní Špryňar. Vzhledem k velkým rozměrům trucků by na menších silnicích mohlo být velmi nebezpečné například předjíždění.

Jezdí přece "všude"

Ministerstvo dopravy tvrdí, že podobné kamiony běžně jezdí všude po světě. "V každé zemi je někdy potřeba převážet nadměrný náklad, to není nic neobvyklého," říká Hanzelka. Jenže tak obvyklé, jak tvrdí Hanzelka, obří kamiony rozhodně nejsou. Doposud jezdily jenom v neobydlených oblastech USA a Austrálie a v Evropě pouze ve Skandinávii.

Obří trucky, které ministerstvo dopravy nyní Škodovce povolilo, budou projiždět i Prahou. Tam by ale podle ministerstva neměl být problém je bezpečně předjet. "Měly by jezdit převážně v noci," říká Hanzelka.

V Česku jezdí podle údajů ministerstva dopravy nadměrných nákladů desítky až stovky ročně. Škodovka teď dostala výjimku na tři měsíce a podle Hanzelky chce jezdit denně.

A je velmi pravděpodobné, že po uplynutí zkušební doby ministerstvo výjimku prodlouží.

Ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ) přitom sliboval, že se doprava bude přesouvat spíše na železnici. Jeho vyjádření se včera nepodařilo sehnat.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů