Ekologům nedají spát drahé dálnice
PRAHA - Malá konkurence vede k neúměrnému předražování dálnic.
To je jeden z názorů ekologů sdružených v neziskových organizacích Ekologický právní servis (EPS) a Oživení. Na tiskové konferenci zveřejnili rozbor cenových analýz ministerstva dopravy, který dokumenty úřadů zpochybňuje.
Srovnávací analýza potvrdila podle nich, že české dálnice jsou výrazně dražší než ty zahraniční. Jednou z hlavních příčin je absence strategie výstavby, která by tvořila racionální podklad pro rozhodování. Ministerstvo dopravy však jejich závěry odmítá a tvrdí, že finanční náročnost výstavby českých dálnic je na úrovni zhruba 75 procent průměru Evropské unie.
Za ta léta, kdy se zabýváme ochranou životního prostředí, jsme důkladně nahlédli pod pokličku přípravy dálničních staveb. Životní prostředí úzce souvisí s tím, jak se investují v této oblasti státní peníze. Proto jsme se rozhodli přispět do diskuse o tomto tématu, uvedl Pavel Doucha z EPS.
Ekologové ostře kritizovali především studii společnosti IBR Consulting, kterou si objednalo Ředitelství silnic a dálnic. Studie srovnávala náklady na stavbu hradecké D11 se zahraničními stavbami a výsledkem je, že se v ČR staví levněji než v Rakousku. D11 je údajně o 17 procent levnější než srovnatelné dálnice u jižních sousedů. Bližší pohled na použitá data však výsledky studie jednoznačně zpochybňuje, tvrdí ekologové. Analýza údajně srovnávala vysoutěženou cenu a nikoliv skutečnou cenu po dokončení stavby. IBR prý navíc není nezávislá firma, neboť její mateřská společnost Valbek pro ŘSD zpracovává projekty dálnic.
Za důvěryhodný zdroj naopak označil EPS Národní kontrolní úřad, podle kterého jsou české dálnice dražší než například německé. Jednoznačně se ukazuje, že výrazné předražování často v řádu desítek procent ve srovnání se zahraničím je skutečným a závažným problémem, zní závěr EPS.