Sobota, 20. dubna 2024

Šest libereckých autobusů šetří přírodu

Šest libereckých autobusů šetří přírodu

Liberec - Celkem šest autobusů, které jezdí na zemní plyn, brázdí liberecké ulice. Všechny patří jedné společnosti, a to ČSAD Liberec.

„Snažíme se postupně doplňovat vozový park dalšími ekologickými autobusy. V současné době pokryje našich šest autobusů přibližně třicet procent všech najetých kilometrů na trasách městské hromadné dopravy,“ vysvětlil Martin Oumrt, vedoucí městské dopravy z firmy ČSAD.

Podle jeho slov se společnost především snaží v Liberci vytvářet ekologičtější prostředí. Že by autobusy díky levnějšímu pohonu měly zároveň i nižší náklady na provoz, Martin Oumrt nepotvrdil.

„Rozdíl mezi průměrnou cenou zemního plynu a nafty není zase tak výrazný. Cena kilogramu zemního plynu bez DPH stojí přibližně jedenadvacet korun a nafty v průměru osmadvacet,“ vysvětlil Martin Oumrt. Kromě toho pak dodal, že ekologické autobusy jsou proti těm klasickým daleko náročnější na údržbu. Jsou totiž podle jeho slov technicky nejdokonalejší, potřebují proto častější servis.

I nákupní cena jednoho autobusu na zemní plyn je vyšší, než autobusu na naftu. Podle značky a typu autobusu vyjde nákup jednoho ekologického od pěti do šesti milionů.

„Částka je asi o osm set tisíc až jeden milion vyšší, než u jiných autobusů,“ uvedl Martin Oumrt. Na druhou stranu však mohou přepravci využívat státní dotace. Na jeden autobus na alternativní pohon může kupující získat bez dvou set tisíc dva miliony.

„V současnosti tvoří ekologické autobusy necelou třetinu z celkového počtu, který máme pro městskou dopravu k dispozici. Naším cílem je postupně ty klasické nahrazovat právě těmi, které šetří přírodu. Chtěli bychom každoročně koupit jeden až dva ekologické autobusy,“ uzavřel Martin Oumrt.

Dopravní podnik města Liberce prozatím autobusy na alternativní pohon nevlastní.

„Naše garáže jsou v zastavěné části města a s autobusy na zemní plyn bychom tu parkovat nemohli,“ objasnila tisková mluvčí DPML Jana Eichlerová. Pokud však jde o nákup nových autobusů, pak DPML vybírá ty s označením Euro4. Autobusy Euro 4 jsou totiž zkonstruovány tak, aby se co nejvíce snížily emise, které z nich vycházejí.

Další z větších dopravců na Liberecku, Student Agency, o nákupu vozů šetrných k životnímu prostředí neuvažuje.

„Myslím, že takové autobusy jsou vhodnější spíše pro městskou dopravu,“ zdůvodnil rozhodnutí ředitel společnosti, která v současné době jako jediná provozuje meziměstskou linku mezi Libercem a Prahou, Radim Jančura. Také však na nové autobusy počítá s nákupem s označením Euro 4.

Denik.cz 

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů