Lotus s kořeny v přírodě
Eco Elise dostal panely z konopí a vlněná sedadla. Za sprej proti molům se připlácí.
Pro Lotus je Londýn domácím hřištěm, nemohl proto zůstat jen u premiéry projektu Eagle. Nenápadnější, ale rozhodně zajímavou ozdobou stánku je roadster Elise, postavený s použitím konopí a vlny. Stroj vznikl jako demonstrace schopností. Lotus Engineering na něm potenciálním zákazníkům předvádí nové způsoby, jak zvýšit šetrnost výrobků k přírodě.
Karoserii proto tvoří kompozitové panely, jejichž základem je tkanina z konopných vláken. Jako plnidlo zatím slouží polyesterová pryskyřice, společnost však i na její místo hledá vhodný přírodní materiál. Sedadla jsou čalouněná nebarvenou vlnou, barevný vzor vzniká použitím vlny několika plemen ovcí, a koberečky upletli v Lotusu ze sisalu.
Část elektřiny, spotřebované palubními přístroji, vyrábí solární panel na odnímatelné střeše (ta je rovněž konopná). Z pohotovostní hmotnosti Elise ubylo 32 kilogramů, takže auto nyní váží jen 828 kg. Téměř polovinu uspořené váhy mají na starosti lehčí kola, například výměnou rádia však technici ušetřili nezanedbatelných 1,5 kg.
Motor i podvozek pochází z Elise S. To znamená čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 136 koní, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou. Mapování řídicí jednotky je nové a Lotus slibuje nižší spotřebu, zatím však nezveřejnil žádná konkrétní data.
Nečekejte, že Eco Elise potkáte do týdne u svého dealera. Automobilka nechystá sériovou výrobu a nemá ani konkrétní plány s použitými materiály a řešeními. Ve střednědobém horizontu se však některé prvky objeví.
(Dan Stevens, Autocar)