Čtvrtek, 28. března 2024

Dopravci: Nebudeme předjíždět

Dopravci: Nebudeme předjíždět

- Vedení Česmadu se sešlo s premiérem a ministrem dopravy

- Dopravci trvají na ježdění v pátek

Před týdnem vláda souhlasila, aby v pátek odpoledne přestaly v Česku jezdit kamiony. Včera se tento plán pokusili rozbít autodopravci.

Po schůzce s premiérem a ministrem dopravy se tvářili optimisticky. Navrhli kompromis: místo pátečního zákazu jízd kamionů, jen zákaz předjíždění. "Šlo by o naplnění programového prohlášení vlády, kde stojí, že se zasadí o omezení jízd kamionů," vysvětloval před Strakovou akademií Vladimír Starosta, šéf sdružení autodopravců Česmad.

Premiér Mirek Topolánek po setkání naznačil, že o nápadu se zákazem předjíždění bude přemýšlet. "Já jsem ten návrh v žádném případě nehodil do koše, pokládám ho za zajímavý a vhodný k prozkoumání," usmíval se Topolánek.

Rozhovor s autodopravci byl prý korektní, všichni z něj odcházeli "plni optimismu", ani žádné blokády se nechystají. Během hodinového setkání s premiérem a ministrem Alešem Řebíčkem se přitom nedohodlo nic konkrétního.

S podporou Martina Bursíka, šéfa Strany zelených, který debatu o pátečním zákazu kamionů ve vládě rozpoutal, ale premiér počítat nemůže. "Návrh autodopravců beru jako dobrý vtip," řekl Bursík HN. Strana zelených podle něj myslela omezením provozu zákaz jízd kamionů, nikoli pouze zákaz předjíždění. "Ten by k ničemu nevedl," dodal vicepremiér.

Bursíkovo ne

Bursík páteční zákaz jízdy nákladních vozidel neustále obhajuje. Tvrdí, že z analýz, které má ministerstvo životního prostředí k dispozici, vyplývá, že velká nákladní auta způsobují značně nehod, při nichž umírá hodně lidí.

Faktem je, že řidiči kamionů nad 7,5 tuny zavinili v prvním pololetí roku 2008 jen 6,5 procenta z celkových 78 tisíc havárií. Příznivá je pro tahače i statistika obětí - šoféři kamionů zapříčinili za půl roku smrt devatenácti lidí, což jsou necelá tři procenta všech mrtvých.

Problém s kamiony tedy není v tom, že by výjimečně často havarovaly, ale v tom, že když nabourají, zkomplikují provoz mnohem víc než sražená osobní auta. To je zvlášť patrné v pátek odpoledne a večer, kdy se po dálnicích valí tisíce lidí na chaty a dovolené.

Návrh autodopravců na zákaz předjíždění by svízelnou situaci nezachránil. Je to ale způsob, jak ukázat vlídnou tvář politikům.

Zákaz jízd v pátek je pro dopravce totiž stále nepřijatelný. "I řidiči kamionů chtějí být o víkendu doma. Navíc je to umělá restrikce, která by měla vliv na obchod," kritizuje ministerský plán tajemník Česmadu Martin Špryňar.

Jinak než před lety

Ostatně když představitelé dopravní lobby seznamovali novináře se svým "předjížděcím" návrhem, zapomněli jednu věc zmínit. Během příprav novely silničního zákona, která platí od léta 2007, se původně počítalo i se zákazem předjíždění pro kamiony na dálnicích.

Paragraf ale zmizel, Česmad politiky přesvědčil, že by to napáchalo škodu. Vždyť v autodopravě se ročně otočí na 200 miliard.

AUTOR: Luboš Kreč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů