Čtvrtek, 28. března 2024

Moravskoslezský kraj se stal podle svého náměstka Drobila rukojmím v rukou ekologických aktivistů

Moravskoslezský kraj se stal podle svého náměstka Drobila rukojmím v rukou ekologických aktivistů

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ - Vedení Moravskoslezského kraje nesouhlasí s postupem ekologického sdružení Beskydčan, které podalo žalobu, jež by mohla zablokovat výstavbu kolejového napojení automobilky Hyundai v Nošovicích na železniční trať.

"Aktivity Beskydčanu jsou naprosto nepochopitelné a navíc zcela v rozporu s hlavními myšlenkami, které se občanská sdružení chránící životní prostředí snaží prosazovat," uvedl Drobil a doplnil: "Na jedné straně aktivisté z Beskydčanu prosazovali, aby většina zboží ze zóny i do ní putovala především po železnici, neboť jde o ekologičtější dopravu, než je kamionová. Na druhou stranu se snaží znemožnit výstavbu vlečky, která by použití železnice umožnila. Když se jim nepodařilo uspět s odvoláním proti stavebnímu povolení na železniční napojení vydané Drážním úřadem Olomouc, podali letos v červenci spolu s obcí Střítež a občanským sdružením Střítež žalobu proti tomuto rozhodnutí potvrzenému ministerstvem dopravy," uvedl náměstek hejtmana Pavel Drobil (ODS).

Podle něj je pro Beskydčan stavba vlečky, jejímž investorem je Moravskoslezský kraj, jen zástupným problémem. "Vypadá to, že tímto krokem chce ekologické sdružení jen tlačit na kraj, aby zasáhl u jiné stavby, kterou je optimalizace železniční trati v úseku Frýdek-Místek - Český Těšín. Tam už totiž ekologické sdružení vyčerpalo všechny možnosti, jak stavbě zabránit," uvedl Drobil s tím, že optimalizace tratě je naplánovaná už zhruba deset let a po celou dobu k ní nikdo neměl připomínky. Jejím investorem je Správa železniční dopravní cesty. Bez její optimalizace ji Hyundai za jejího současného stavu v úseku směrem na Český Těšín nemůže využívat. Proti této stavbě je hlavně obec Střítež, kde by výrazně narostla frekvence projíždějících nákladních vlaků po trati poblíž několika rodinných domů a školy.

"Ekologičtí aktivisté tedy v tuto chvíli blokují stavbu silničního obchvatu Frýdku-Místku a nesouhlasí ani se železniční dopravou, kterou sami požadovali. Pro obyvatele zejména Frýdku-Místku by jejich postup mohl mít katastrofální následky, protože by tak mohl nastat dopravní kolaps ve Frýdku-Místku. Je tragické, když hloupá legislativa umožní skupince několika jednotlivců brát si celý kraj jako rukojmí k dosažení svých cílů," řekl Drobil.

Podle jeho názoru blokování stavby železnice s ochranou životního prostředí nijak nesouvisí a navíc údajně Beskydčan svým postupem porušuje Deklaraci porozumění, kterou 3. listopadu 2006 podepsali na jedné straně Moravskoslezský kraj, ministerstvo dopravy a vládní agentura CzechInvest a na druhé straně Ekologický právní servis, Beskydčan, Děti země a Půda pro život. Drobil se obává, že pokud Městský soud v Praze přizná žalobě odkladný účinek, mohlo by to kdykoliv zablokovat výstavbu kolejové vlečky, která podle jeho slov už začala. Hotova by mohla být do poloviny listopadu, kdy by podle neoficiálních informací mohla v automobilce začít výroba.

Mluvčí automobilky Petr Vaněk potvrdil, že by se mohly velké objemy přepravovaného zboží přesunout na silnice v případě, že by byla zablokována výstavby kolejové vlečky. Vaněk ale věří, že si manželé Košťálovi, kteří jsou hlavními postavami ekologického sdružení Beskydčan, uvědomí, co by mohl jejich postup způsobit a postoj ještě přehodnotí. Termínu zahájení výroby v Hyundai Motor Company v Nošovicích odmítl zpřesnit. "V této chvíli nám ještě chybí vyjádření hasičského záchranného sboru k požární bezpečnosti a stanovisko Krajské hygienické stanice v Ostravě k hygieně práce. Teprve až je dostaneme, můžeme požádat o konečné povolení k užívání areálu, které by nám měl vydat stavební úřad v Dobré. V této chvíli jsme připraveni rozjet zkušební výrobu kdykoliv, ale samozřejmě čekáme na tato poslední povolení," uvedl Vaněk.

Podle Jiřího Nezhyby, právníka Ekologického právního servisu, který je jedním z objektů podepsaných pod Deklarací porozumění, není pravdou, že by Beskydčan svým postupem deklaraci porušil. "Ta se vztahuje pouze k samotné zóně a kolejová vlečka není její součástí," uvedl Nezhyba a dodal, že pohled náměstka Drobila je veskrze politický. "Samozřejmě, že ekologičtí aktivisté chtějí, aby se většina dopravy realizovala po železnici, ale nemůže se tak dít v rozporu se zákonem," řekl Nezhyba. Podle něj na výstavbu kolejové vlečky neexistuje povinné posouzení vlivu na životní prostředí EIA a kraj se svým vyjádřením pouze pokouší odvádět pozornost od jiných, věcných problémů, které s vlečkou má. "Připadá mi nemístné, aby samospráva hovořila o obstrukcích, když někdo z občanů v právním státě podá žalobu. Kraj vlečku v této chvíli stavět může a podle mých posledních informací ji nestaví. K postupu Beskydčanu jsme se v tomto případě sice nepřidali, ale jeho argumenty naprosto chápeme," uzavřel Nezhyba.



Autor / zdroj: Mediafax
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů