Středa, 24. dubna 2024

V Paříži se automobilky zelenají

V Paříži se automobilky zelenají
- První sériově vyráběný elektromobil navrhlo studio Pininfarina

- Maďarskou studii Solo pohánějí spolujezdci šlapající na pedály

AUTOR: Vladimír Kaláb
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

/Od našeho zpravodaje v Paříži/

Ceny ropy, které v posledních dvou letech strmě vzrostly, přinutily automobilky k posílení vývoje vozů na alternativní paliva mnohem účinněji než vládní nařízení.

Na probíhajícím pařížském autosalonu, který potrvá až do neděle 19. října, téměř neexistuje značka, která by nevystavovala vozidlo s hybridním nebo vodíkovým pohonem nebo elektromobil.

Nejdále je ve vývoji jiných motorů než jen na uhlíkatá paliva japonská Toyota, která své hybridní modely Prius prodává již pátým rokem. Vyrobila jich již více než milion, z toho se sto tisíc prodalo v Evropě. Priusy s benzinovým motorem se spotřebou 4,5 litru na sto kilometrů a s elektromotorem, který pohání vůz v nižších rychlostech, se nově předvádějí i v provedení "plug in", tedy s elektrickým kabelem, kterým je možné dobíjet baterie vozu i z běžné sítě.

Komerční výroba elektromobilů, které nepotřebují žádný benzin nebo naftu, a proto za sebou nezanechávají žádné škodlivé emise, dosud ztroskotávala na nízké kapacitě baterií. Tuto překážku jako jedna z prvních odstranila francouzská firma Boloré, jeden z největších světových producentů kondenzátorů a baterií. Ve spolupráci se studiem Pininfarina - což jsou mimo jiné dvorní designéři luxusních vozů značky Ferrari - postavila Boloré ne studii, ale již prototyp elektromobilu.

"Na trh se elektromobil B0 dostane koncem příštího roku, měl by stát kolem 17 tisíc eur," říká Nina Poulliéze, která na autosalonu předvádí, jak lze po vytažení předního krytu vyjmout elektrický kabel pro napájení ze zásuvky.

Dalším zdrojem energie vozu jsou sluneční kolektory na střeše a v čele auta. Baterie se nabíjí tři hodiny a na jedno nabití ujede čtyřmístné auto, určené pro městský provoz, 250 kilometrů. Maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu je elektronicky omezena.

Americká studie Dodge ZEO je čtyřmístným elektromobilem s dojezdem 400 kilometrů na jedno nabití. Motor o výkonu 200 kW dodá vozu zrychlení 0 - 100 km/h za necelých šest vteřin.

Studie Lexus LF-Xh dokazuje, že vozy na alternativní pohon nemusí být jen malá směšná vozítka. Vůz LF-Xh byl poprvé představen nikoli na autosalonu, ale na Týdnu designu v Miláně jako dílo prestižní japonské designerské společnosti Nendo, kterou vede Oki Sato. Vůz s pohonem na všechna čtyři kola má šestiválcový benzinový motor a dva elektromory.

Ryze ekologickou studií je "šlapací" auto Solo-2008 maďarské společnosti Antro. Na rozdíl od nejméně tunových osobních aut, což je běžná hmotnost, váží Solo 350 kilogramů. Střechu tvoří solární panely, vůz lze dobíjet i ze sítě. Je trojmístný, se sedadly vedle sebe. Řidič za módně otevřeným volantem sedí uprostřed. Při každém sešlápnutí brzdy nebo "plynu" dobíjí baterie - a pedály jsou i před spolujezdci. Když se nudí, mohou šlapat a dobíjet baterie také oni.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů