Čtvrtek, 28. března 2024

Paříž ve znamení hybridů a elektromobilů

Paříž ve znamení hybridů a elektromobilů
Mladoboleslavská Škodovka v Paříži zazářila - zařadila se mezi prestižní značky jako jsou Ferrari, Aston Martin, Lamborghini či Rolls Royce. Tyto značky - a všechny německé včetně Škodovky poslušně následující mateřský Volkswagen - stále lpějí na spalování fosilních paliv jako jediném zdroji energie pro své vozy.

Ostatní automobilky na letošním pařížském autosalonu, který probíhal od 4. do 19. října, představily alespoň jeden hybridní model nebo elektromobil.

MOTOROVÍ EXHIBICIONISTÉ...

Někdy šlo o extrémy, jako v případě nejekologičtějšího konceptu celého autosalonu, maďarského "šlapacího" vozidla Solo společnosti Antro Group. Hlavním zdrojem energie vozu tvaru vajíčka (díky tomu má vozidlo součinitel odporu vzduchu 0,22, zatímco aerodynamika vozů běžné produkce se pohybuje kolem 0,36) jsou sluneční kolektory pokrývající celou průsvitnou střechu. Kolektory nabíjejí baterie, které zaujímají prakticky celý zavazadlový prostor za třemi sedadly, zbývá místo tak na tři batohy. Vedle slunce může být zdrojem energie i běžná elektrická síť - nebo dokonce samotní cestující. Baterie se totiž dobíjí i mechanicky, každým sešlápnutím pedálu brzdy nebo "plynu". Jelikož jde o nechanický pohyb, přidali konstruktéři pedály i před oba spolujezdce. Je-li cesta nudná, mohou se bavit šlapáním a trošku tak přidat svému vozu energii. Vozidlo je ekologické nejen pohonem - váží pouhých 300 kg ale i interiér je přírodní, např. sedadla jsou proutěná. Firma do vývoje tohoto konceptu investovala zatím 1,5 milionu eur a nyní hledá automobilku, která by vozidlo na principu Solo chtěla vyrábět.

...I UMÍRNĚNÍ KONZERVATIVCI

Elektromobily jiných značek už jsou vzhledově konformější. Nissan například představil studii městského automobilu NUVU. Název (foneticky njú vjú, čili new view, nový pohled) má vyjadřovat filozofii modelu, který novým způsobem chápe dopravu ve městě. Má samozřejmě solární panely i možnost dobíjení ze sítě a je maximálně trojmístný. Nejpohodlnější pozici má řidič uprostřed vozu. Nissan totiž průzkumem zjistil, že ve dvou třetinách aut, které po japonských městech jezdí, sedí jen jeden člověk. Dva lidé cestují asi ve čtvrtině aut, tři ve zbytku a jen ojediněle veze čtyřmístný vůz čtyři cestující. Druhé sedadlo je v NUVU za řidičem a třetí, dočasné, lze v případě potřeby "vytáhnout" a rozložit z čelního panelu vedle řidiče. Na japonský trh chce Nissan dodat městský elektromobil, jehož design se ovšem může od NUVU lišit, v roce 2010, na světové trhy o dva roky později.

Princip tří sedadel jedné řadě používá ve svém elektromobilu i francouzská automobilka Heuliez. V Paříži představila svůj koncept pod názvem Friendly. Autíčko, určené pro městský provoz, má mít na jedno nabití baterií dojezd 100 až 250 kilometrů, podle toho, který ze tří nabízených elektromotorů si zákazník vybere. Na trhu se má objevit v roce 2010 a jeho cena by neměla převýšit 16 tisíc eur.

BUDOU K MÁNÍ UŽ BRZY

Již na konci příštího roku se začne - nejprve ve Francii, poté v celé Evropě - prodávat elektromobil B0, který je dílem společného podniku, tvořeného designérským studiem Pininfarina (dvorní designéři automobilů Ferrari, ekologických dřevostaveb rakouské firmy Elk nebo i kuchyňských linek od sto tisíc eur výš) a předním světovým výrobcem autobaterií, francouzskou firmou Boloré. Čtyřmístný městský elektromobil má na jedno nabití pod podlahou umístěných speciálních lithiových baterií, které trvá pouhé tři hodiny (u jiných elektromobilů je průměr osm hodin), dojezd 300 km. Za jízdy se energie získává i z brždění systémem start - stop, a také ze solárních článků, umístěných na střeše a na čelní masce vozidla. B0 má samozřejmě i kabel k napojení na elektrickou síť.

NATANKUJTE SI AUTO ZE ZÁSUVKY

Hybridní vozy, tedy automobily, vybavené elektromotorem a zároveň spalovacím pohonem, jejichž předností je nízká spotřeba a tedy i nízké emise oxidu uhličitého, se letos v Paříži nově představovaly i jako "plug-in", tedy s kabelem na nabíjení z elektrické sítě.

Japonská Toyota jako plug-in ukázala svůj hybridní model Prius, jehož se (ještě bz kabelu) na světě již prodalo milion kusů, a to hlavně ve Spojených státech. V příštím roce chce Toyota zvýšit produkci vozů Prius o 70 procent na minimálně 480 tisíc aut ročně a od roku 2010 chce tyto hybridní vozy vyrábět i v USA. Po roce 2010 chce ročně vyrábět milion hybridních automobilů, vedle modelu Prius například i SUV model RAV4 jako elektromobil (ten již existuje, na jedno nabití baterií má dojezd 120 km. Hybridní model Prius uvedla Toyota na trh již v roce 1997.

Desítku hybridních vozů Toyota Prius Plug-In nyní jezdí v Londýně, kde japonská automobilka nechala zřídit 30 pouličních dobíjecích stanic. Zhruba 500 dobíjecích stanic chtějí v Berlíně vybudovat německá automobilka Daimler a energetická společnost RWE. Daimler zádorveň do berlínských ulic dodá stovku elektromobilů, pravděpodobně modelu Smart. Komerční výrobu elektrosmartů chce automobilka zahájit v roce 2012.

Mimochodem, zatímco ceny Priusu v ČR začínají na 650 tisících Kč, japonská Honda chce začít komerčně vyrábět hybridní Civic, který by neměl být dražší než dva miliony jenů, tedy 308 500 korun.

V hybridním provedení se v Paříži představily i další modely, například nová Kia Soul, nová řada korejských vozů Hyundai i10, i20 a i30 (poslední se v listopadu začne vyrábět ve slezských Nošovicích, nikoli však v hybridní verzi), nebo třeba hybridní Volvo Recharge Concept s napájením ze zásuvky. Posledně jmenovaný koncept asi zůstane dlouho konceptem,kvůli současné krizi musí Volvo propustit šest tisíc lidí a omezit vývoj.

Francouzský Citroen se pochlubil hybridním konceptem Hypnos, což je crossover (tj. kříženec auta do terénu s něčím dalším) na základech modelu C5 a představil ve své expozici rovněž sportovni verzi svého hybridního modelu C4 HYmotion.

Peugeot v Paříži pod názvem Prologue představil koncept svého prvního hybridního auta. Čtyřmístný a čtyřdveřový vůz má být vybaven benzinovým pohonem a elektromotorem s maximálním výkonem 230 kW, což je zhruba čtyřnásobek výkonu Škody Fabia. V kombinovaném cyklu má Prologue emitovat jen 109 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Při jízdě na elektromotor jsou emise nulové.

ATRAKTIVNÍ KONCEPTY: LÁKAVÝ PŘÍSLIB BUDOUCNOSTI

Elektromobily s nulovými emisemi, zatím jako koncepty, v Paříži ukázaly například i automobilky Renault, francouzská Venturi, Subaru, Mitsubishi, Smart a také americké značky Chevrolet a Chrysler.

Americká automobilka Chrysler plánuje, že první sériově vyráběný ekologický vůz uvede na americký trh v roce 2010. Zatím se rozoduje, zda to bude Dodge ZEO, Jeep Renegade nebo minivan Chrysler EcoVoyager. Sportovní Dodge je kompletní elektrovůz na podvozku Lotus Europa. Jeep Renegade a Chrysler EcoVoyager budou hybridní vozy rozšířené o elektrický pohon podobně jako Chevrolet Volt, který chce General Motors uvést na trh v listopadu 2010 za 30 až 40 tisíc dolarů. Podobně jako Volt se Renegade a minivan zapojí do běžné zásuvky v domě a dojedou na samotnou baterii zhruba 65 kilometrů. Potom se zažehne malý spalovací motor, aby baterie dobíjel. Vozy značky Chrysler budou schopny dojet kolem 640 kilometrů za spotřeby 30 litrů benzinu. Tyto vozy, vynikající designem, dokazují, že elektromobily nemusí vypadat jen jako golfové vozíky. A nemusí se zrovna loudat. Sportovní elektrický Roadster americké značky Tesla Motors se z nuly na sto kilometrů v hodině odpíchne za necelých pět vteřin, přitom náklady na ujetou míli činí 3,6 centu.

KROMĚ HYBRIDŮ SE O SLOVO HLÁSÍ TAKÉ VODÍKOVÝ POHON

Vedle hybridních pohonů se řada značek - Honda, General Motors, Mazda - ve vývoji alternativních zdrojů pro své vozy soustředila na vodík, který automobiloví výrobci pokládají za palivo budoucnosti. Podařilo se už zvládnout řadu dosavadních technických problémů s jeho uskladněním a začínají se budovat i plnicí stanice. Například Mazda v Paříži představila prototyp RX-8 hydrogen. A ještě v průběhu pařížského autosalonu přivedla svůj prototyp i na norské silnice. V rámci propagace vodíkových pohonů tam od poloviny října vůz Mazda RX-8 hydrogen již jezdí. Norsko v programu HyNor (Hydrogen Road of Norway) zřizuje síť plnicích stanic a Mazda RX-8 má dokázat, že budoucí síť bude užitečná. Do konce roku se má v Norsku objevit dalších třicet vozů Mazda RX-8 s vodíkovým pohonem.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů