Pátek, 19. dubna 2024

Zelený Sluneční bratr

Zelený Sluneční bratr
Šéf výrobce solárních technologií SolarWorld usiluje o německou automobilku Opel.

Musí to být žert nebo marketingový trik, překvapeně volali analytici, když německý podnikatel Frank Asbeck 19. listopadu oznámil, že chce koupit automobilku Opel. Šéf firmy, která vyrábí solární energetické technologie, přece nemá žádné zkušenosti s řízením výroby vozů, tvrdili. Mluvčí automobilky hbitě oznámila, že "Opel není na prodej".
Ať už měl devětačtyřicetiletý Frank Asbeck s akvizicí Opelu vážné záměry nebo chtěl na sebe jen upozornit - je rád středem zájmu -, jedno mu nelze upřít: doposud vždycky měl citlivý podnikatelský čich a ve svém odvětví byl v pravý čas na pravém místě. Za deset let od doby, kdy ze skromných začátků vybudoval SolarWorld, se jeho firma ve svém oboru stala třetí největší na světě. V USA je dokonce lídrem.
Za svou průkopnickou rolí v solární energetice a opakovaný výrok "atom ne, slunce ano" Asbeck získal přezdívku Sluneční bratr.
V případě automobilky Opel kul železo, dokud bylo žhavé. Využil příležitosti, která byla nasnadě - jednoho z nejstarších výrobců aut koupit co nejlevněji. A dvě miliardy eur, které nabídl, nejsou při dobré likviditě SolarWorldu žádný problém.
Opel přece s prosíkem požádal německou kancléřku Angelu Merkelovou o finanční výpomoc. A jeho americký vlastník, koncern GM, se ocitl na pokraji bankrotu.
Asbeck, jeden ze zakladatelů německé strany Zelených, má v plánu přeměnit Opel "v první zelenou automobilku v Evropě", jejímž nosným sloganem by měla být "elektromobilita". Ostatně je hlavním sponzorem výzkumu auta na solární pohon, jímž se zabývá skupina vědců na univerzitě v Bochumi.
Asbeckův mluvčí prohlásil, že šéf chce zachránit silnou značku, ale nehodlá nikterak přímo vstupovat do provozu. "Chceme přijít s nápady a poznat vývojové trendy, a v tom jsme dobří," zdůraznil.

V pravý čas
Když se mladý podnikavý Asbeck v roce 1987 vrátil do Německa po tříletém pobytu v Nigérii, kde pracoval jako zemědělský poradce, založil si malou technickou kancelář. Ta se zabývala převážně demontáží zrušených průmyslových závodů.
Asbeck zaměstnával pouhopouhých třináct lidí. Přesto už v roce 1995 nashromáždil dost kapitálu i know-how, aby jeho kancelář mohla v Bonnu instalovat solární zařízení na výrobu elektřiny.
V té době vládla v Německu koalice sociálních demokratů a Zelených, která podporovala vývoj alternativních zdrojů energie. A "zelený" aktivista Asbeck věděl, jak toho pohotově komerčně využít.
V roce 1998 zakládá firmu SolarWorld, a ta si vede tak čile, že už za rok je kótována na frankfurtské burze. Byla by to "success story", i kdyby se to stalo v jiné zemi, ale že k ní došlo zrovna v Německu, to je příběh přímo obdivuhodný, napsala o Asbeckovi agentura Reuters s poukazem na konzervativnost německé podnikatelské obce.
"Rozeznám trendy (ve svém odvětví) velmi, velmi dobře. Jinak bych byl deset let pozadu," chlubí se právem Asbeck. Byl kdysi levičák a obdivovatel revolucionáře Che Guevary, ale "mutoval na vzorového kapitalistu", jak o něm napsal deník General Anzeiger. A dodal, že je hvězdou na burze, úspěšným manažerem a "exotem".
Jeho podnik "šlape", i když jeho šéf tráví v práci pouze čtyři až pět hodin denně. "Od čeho mám spolupracovníky?" vysvětluje.
A že se ve své kanceláři nikdy neobjeví před desátou ráno? "Dříve nemohu, to bych se ani nenasnídal."

Papežský marketing
Asbeckovo holdování dobré krmi, zejména italské, je na něm zřetelně vidět. Generál Anzeiger ho označuje za muže s "barokní postavou". Váží sice nějakých 130 kilogramů, ale není to žádný tlouštík, spíše urostlý chasník s jistou nadváhou.
Má pověst bonvivána a jeho párty pro přátele jsou vyhlášené jak volbou proslulého šéfkuchaře, tak nabídkou nejvybranějších rýnských vín.
Životní styl požitkáře ovšem neznamená, že Asbeck nemá čas cílevědomě řídit rozvoj podniku. Drží se zásady, že "neužíváš-li si života, zůstane každý úspěch na suchu".
Vynalézavý je i v marketingu. Tak třeba loni k Vánocům dal německému papeži Benediktovi XVI. dárek - slib, že zdarma vybaví střechu obrovského audienčního sálu Pavla VI. ve Vatikánu 2400 solárními panely. A zdůraznil při té příležitosti, že sluneční energie je vlastně dar lidstvu od Boha.
Nedávno Svatá stolice oznámila, že fotovoltaické zařízení je již v provozu. Vládnoucí papež patří ke stoupencům energie z obnovitelných zdrojů, a Asbeckův dar byl tedy dobře vynaloženou investicí, protože římskokatolická církev má své "filiálky" všude ve světě.
A jak si bude Sluneční bratr počínat při nastupujícím hospodářském poklesu? Věří, jak napsal, že svět je v této chvíli možná "v bodu obratu" k většímu důrazu na využití alternativních energií.
Prezidentské volby v USA sledoval s přáteli do pěti do rána v irském pubu poblíž Bonnu a vítězství Baracka Obamy ho nadchlo. Je přesvědčen, že nový prezident USA zahájí "masivní investice do obnovitelných zdrojů energií", což dá další impulzy i nové supermoderní továrně SolarWorldu, jejíž provoz Frank Asbeck letos otevřel v americkém státě Oregon.
Nebojí se ani, že by musel přes hospodářskou recesi v Německu omezovat výrobu své továrny ve Freibergu, která je jeho pýchou.
"Pokud udržíme mzdové náklady na deseti procentech obratu, nebudeme muset přesunout výrobu z Německa do České republiky nebo jinam," říká.

AUTOR: Miroslav Prchal
spolupracovník redakce

Frank Asbeck (49)
Narodil se 11. srpna 1959 v německém Hagenu (Vestfálsko) v rodině živnostníka.
V roce 1982 ukončil studium zemědělských věd, získal titul inženýr.
Spoluzakladatel strany Zelených v Severním Porýní-Vestfálsku.
Od roku 1984 byl zemědělským poradcem v Nigérii.
V 1988 založil v Bonnu malou technickou kancelář, zabývající se mimo jiné demontáží starých průmyslových závodů.
V roce 1998 zakládá firmu SolarWorld.
V roce 1999 kupuje solární divizi koncernu Bayer.
V roce 2006 kupuje solární divizi ropného koncernu Shell.
V říjnu 2008 zahajuje provoz továrny na výrobu solárních zařízení v USA.
Jeho roční plat činí 280,8 tisíce eur, loni s bonusy vydělal přes milion eur.
Rodina Franka Asbecka vlastní 26 procent akcií podniku.

SolarWorld
Třetí největší světový podnik na výrobu fotovoltaických zařízení, kótovaný od roku 1999 na frankfurtské burze.
Firma sídlí v Bonnu, výrobní závody či provozy má v Německu, Španělsku, Švédsku, Jižní Africe a USA. Má 2250 zaměstnanců.
V roce 2007 zvýšil obrat meziročně o 35,6 procenta na 699 milionů eur. V tomto období se však snížil čistý zisk ze 130,6 milionu na 113,3 milionu eur.
Je hlavním sponzorem výzkumu a vývoje auta na sluneční pohon na univerzitě v Bochumi.
Hlavními konkurenty jsou firmy Conergy, Q-Cells, Solon.
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů