Oteplování Arktidy ohrožuje NATO
NATO bude muset být vojensky přítomno v oblasti Arktidy, pokud globální
oteplování povede v této části planety ke zprůchodnění mořských cest a velmoci
vznesou nárok na bohaté zásoby energetických surovin. Upozornil na to včera v
Reykjavíku generální tajemník aliance Jaap de Hoop Scheffer.
NATO bude muset být vojensky přítomno v oblasti Arktidy, pokud globální oteplování povede v této části planety ke zprůchodnění mořských cest a velmoci vznesou nárok na bohaté zásoby energetických surovin. Upozornil na to včera v Reykjavíku generální tajemník aliance Jaap de Hoop Scheffer.
"Jsem ten poslední, kdo by vyhlížel vojenský konflikt, ale velmoci budou v oblasti vojensky přítomné... a politická a hospodářská spolupráce jsou nezbytností," prohlásil de Hoop Scheffer na konferenci velitelských složek NATO konané v islandské metropoli. V této souvislosti zdůraznil nezbytnost budovat důvěru mezi všemi zeměmi, které se v oblasti angažují, a to včetně Ruska, jež je strategickým rivalem NATO.
Otevření lodních cest
Zprovoznění lodních cest vedoucích arktickou oblastí, které byly dosud prostupné jen díky ledoborcům, ohrožuje složité vztahy mezi zeměmi, které soupeří o toto teritorium. Především proto, že se otevírá možnost pátrání po ropných polích a rezervoárech zemního plynu v kdysi nepřístupných oblastech.
Američtí vědci odhadují, že v oblasti se nachází zhruba 13 procent dosud neobjevených celosvětových zásob ropy a pokud jde o zemní plyn, pak tento údaj vzrůstá dokonce na 30 procent.
Podle de Hoopa Scheffera už teď řada zemí posiluje své vojenské aktivity v oblasti.
Mezi zeměmi, které se snaží nastolit nad částmi Arktidy svrchovanost, jsou vedle severských států i USA, Rusko a Kanada. Velmi pravděpodobně si v této záležitosti pospíší i Čína, aby podle politických analytiků také něco získala z arktických energetických rezerv.
Alternativa k Panamě
Někteří vědci mají za to, že věčný ledový příkrov může z arktických vod zmizet už někdy od roku 2013, tedy o celá desetiletí dříve, než se dosud předpokládalo.
Podle Jaapa de Hoopa Scheffera se tak zřejmě severní ledová cesta pro obchodní lodě stane alternativou průplavů v Suezu a v Panamě.
"Klimatické změny se už stávají realitou, která přinese některé nové výzvy, a to i pro NATO," zdůraznil generální tajemník aliance. A prudké oživení, které zažívá průzkum energetických nalezišť, bude podle něho znamenat i nezbytnost výraznější přítomnosti NATO v oblasti.
Lee Willett z londýnského ústavu Royal United Services Institute poukázal na fakt, že jakmile se severní mořské cesty zprovozní, okamžitě budou následovat vojenská plavidla, jejichž úkolem bude podpořit nárok zaangažovaných zemí na energetické zdroje.
"Jsem ten poslední, kdo by vyhlížel vojenský konflikt, ale velmoci budou v oblasti vojensky přítomné... a politická a hospodářská spolupráce jsou nezbytností," prohlásil de Hoop Scheffer na konferenci velitelských složek NATO konané v islandské metropoli. V této souvislosti zdůraznil nezbytnost budovat důvěru mezi všemi zeměmi, které se v oblasti angažují, a to včetně Ruska, jež je strategickým rivalem NATO.
Otevření lodních cest
Zprovoznění lodních cest vedoucích arktickou oblastí, které byly dosud prostupné jen díky ledoborcům, ohrožuje složité vztahy mezi zeměmi, které soupeří o toto teritorium. Především proto, že se otevírá možnost pátrání po ropných polích a rezervoárech zemního plynu v kdysi nepřístupných oblastech.
Američtí vědci odhadují, že v oblasti se nachází zhruba 13 procent dosud neobjevených celosvětových zásob ropy a pokud jde o zemní plyn, pak tento údaj vzrůstá dokonce na 30 procent.
Podle de Hoopa Scheffera už teď řada zemí posiluje své vojenské aktivity v oblasti.
Mezi zeměmi, které se snaží nastolit nad částmi Arktidy svrchovanost, jsou vedle severských států i USA, Rusko a Kanada. Velmi pravděpodobně si v této záležitosti pospíší i Čína, aby podle politických analytiků také něco získala z arktických energetických rezerv.
Alternativa k Panamě
Někteří vědci mají za to, že věčný ledový příkrov může z arktických vod zmizet už někdy od roku 2013, tedy o celá desetiletí dříve, než se dosud předpokládalo.
Podle Jaapa de Hoopa Scheffera se tak zřejmě severní ledová cesta pro obchodní lodě stane alternativou průplavů v Suezu a v Panamě.
"Klimatické změny se už stávají realitou, která přinese některé nové výzvy, a to i pro NATO," zdůraznil generální tajemník aliance. A prudké oživení, které zažívá průzkum energetických nalezišť, bude podle něho znamenat i nezbytnost výraznější přítomnosti NATO v oblasti.
Lee Willett z londýnského ústavu Royal United Services Institute poukázal na fakt, že jakmile se severní mořské cesty zprovozní, okamžitě budou následovat vojenská plavidla, jejichž úkolem bude podpořit nárok zaangažovaných zemí na energetické zdroje.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích